Hyundai i30 - dobrá volba s 1.6 CRDi
Snad na žádné zahraniční automobily nebyla v poslední době veřejnost tak zvědavá jako na korejská dvojčata – Kia Cee´d a Hyundai i30. Přestože mají společnou platformu a pohonné jednotky i převodovky, tak je každý model jiný, prostě svůj.
Dnes otestujeme Hyundai i30, zatímco Kia nám prošla pod rukama už dříve (viz Testy), a někdy příště se pokusíme srovnat oba modely, v čem jsou stejné a naopak odlišné.
Vozy, které se od sebe neliší pouze logem, mají za úkol oslovit ekonomicky přemýšlející klientelu kompaktních hatchbacků. Právě v této nižší střední třídě není dnes vůbec jednoduché se prosadit, konkurence je opravdu velká. Hyundai i30 charakterizuje prolis ve spodní části dveří, velké zadní svítilny a hluboko do boku protažené čelní světlomety. Profil karosérie je líbivý, tvary nejsou extrémně oblé, řekli bychom tak akorát. Zadní dveře, respektive jejich design, nám trochu připomínají BMW jedničkové řady. Vzhledově patří Hyundai mezi pohledné automobily, uvidíme jak bude ještě vypadat kombi a třídveřová verze, které se objeví později.
Zákazník si může vybrat ze šesti motorů (benzinové 1.4/109 k, 1.6/122 k, 2.0/143 k, dieselové 1.6/90 a 116 k, 2.0/140 k), čtyř výbav a tří převodovek. My jsme napoprvé zvolili výkonnější z obou vznětových přeplňovaných čtyřválců 1.6 CRDi s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla. Už papírově se má vyznačovat hlavně nízkou spotřebou a slušnou dynamikou, což se nám i potvrdilo. S točivým momentem 255 N.m a pětistupňovou mechanickou převodovkou cítíme zátah už v 1600 otáčkách, přičemž největší nástup se dostaví kolem dvou tisíc, kdy dosahuje největší síly. Plynule zatahuje až do 4200/min, ale nejvíce jsme využívali rozsah mezi 2000 až 3000 otáčkami. Potěšitelné je, že ani v kopcích výrazně nezpomaluje. Při klidné jízdě se v pohodě dostanete na průměr šesti litrů i méně, pokud zvolíte dynamičtější jízdu, pak počítejte se spotřebou vyšší zhruba o jeden litr nafty na sto kilometrů.
Stabilní podvozek (vpředu McPherson, vzadu víceprvková náprava) dobře tlumí rámy. Poměrně široký rozchod kol 1538/1536 mm zajišťuje dobrou stabilitu a jízdní vlastnosti na úrovni. V zatáčkách se projevuje lehká nedotáčivost. Nízkoprofilové pneumatiky a atraktivní litá kola za příplatek 20 000 Kč dodávaly vozu sportovního ducha a v zatáčkách dobře držely, ovšem o něco hůře filtrovaly nerovnosti. Něco prostě za něco.
Širokými dveřmi se nastupuje pohodlně, zvláště když jsou sedadla navíc posazena výše než bývá obvyklé. Jsou příjemně tvarovaná a pohodlná. Dostatek prostoru na nohy vpředu i vzadu má na svědomí jeden z největších rozvorů v této třídě – 2650 mm, což je dokonce o 72 mm více než u Octavie.
Přístrojová deska odpovídá posledním trendům. Je přehledná, horní část včetně výplní dveří z měkčeného plastu, což vypovídá o kvalitním zpracování interiéru. Modré podsvícení přístrojů je v prudkém slunci hůře čitelné, jinak jsou v zorném poli řidiče velký analogový otáčkoměr a rychloměr, mezi nimi ukazatele teploty a stavu paliva. Malou výhradu máme poněkud k nepraktickému ovládání palubního počítače za volantem.
Jedině snad zavazadlový prostor neoplývá svými 340 litry žádnou super hodnotou, ale vcelku stačí. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1250 litrů. Na druhou stranu potěší jeho ložná hrana ve výšce 690 mm nad zemí, čímž se může pochlubit jen málokterý automobil,.
Jak jsme se zmínili Hyundai i30 si můžeme vybrat v jedné ze čtyř výbav – Classic, Comfort, Style a Premium. Už základní zahrnuje například ABS+EBD, šest airbagů, imobilizér, aktivní opěrky hlavy, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, integrované radio s CD, vstupy USB, iPod a AUX port. Testovaná verze Comfort měla navíc třeba zrcátka v barvě vozu, kliky dveří v barvě vozu, přední mlhovky, alarm, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkové ovládání, středovou opěrku s úložným prostorem mezi předními sedadly apod. Provedení s motorem 1.6 CRDi stojí 464 900 Kč. Se slabším turbodieselem a základní výbavě 389 900 Kč. Jinak cena Hyundaie i30 začíná na 344 900 Kč za verzi 1.4 Classic.
I přes vyšší cenu bude zřejmě verze se vznětovým motorem patřit u nás mezi nejoblíbenější a nejvyhledávanější. Výkon 116 k zaručuje velice slušnou dynamiku a komfort i na delší cesty, ke kterému přispívají také pohodlná sedadla. Někteří motoristé ale sáhnou i po nejslabším provedení, zvláště když se může pochlubit velice dobrou výbavou.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1582 cm³
Výkon: 85 kW(116 k) při 4000/min
Točivý moment: 255 N.m při 2000/min
Rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 5,7/4,2/4,7 l/100 km
Rozměry: 4245 x 1775 x 1480 mm
Rozvor: 2650 mm
Cena: 464 900 Kč
Jindřich Lasík, 9.11.2007
Vozy, které se od sebe neliší pouze logem, mají za úkol oslovit ekonomicky přemýšlející klientelu kompaktních hatchbacků. Právě v této nižší střední třídě není dnes vůbec jednoduché se prosadit, konkurence je opravdu velká. Hyundai i30 charakterizuje prolis ve spodní části dveří, velké zadní svítilny a hluboko do boku protažené čelní světlomety. Profil karosérie je líbivý, tvary nejsou extrémně oblé, řekli bychom tak akorát. Zadní dveře, respektive jejich design, nám trochu připomínají BMW jedničkové řady. Vzhledově patří Hyundai mezi pohledné automobily, uvidíme jak bude ještě vypadat kombi a třídveřová verze, které se objeví později.
Zákazník si může vybrat ze šesti motorů (benzinové 1.4/109 k, 1.6/122 k, 2.0/143 k, dieselové 1.6/90 a 116 k, 2.0/140 k), čtyř výbav a tří převodovek. My jsme napoprvé zvolili výkonnější z obou vznětových přeplňovaných čtyřválců 1.6 CRDi s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla. Už papírově se má vyznačovat hlavně nízkou spotřebou a slušnou dynamikou, což se nám i potvrdilo. S točivým momentem 255 N.m a pětistupňovou mechanickou převodovkou cítíme zátah už v 1600 otáčkách, přičemž největší nástup se dostaví kolem dvou tisíc, kdy dosahuje největší síly. Plynule zatahuje až do 4200/min, ale nejvíce jsme využívali rozsah mezi 2000 až 3000 otáčkami. Potěšitelné je, že ani v kopcích výrazně nezpomaluje. Při klidné jízdě se v pohodě dostanete na průměr šesti litrů i méně, pokud zvolíte dynamičtější jízdu, pak počítejte se spotřebou vyšší zhruba o jeden litr nafty na sto kilometrů.
Stabilní podvozek (vpředu McPherson, vzadu víceprvková náprava) dobře tlumí rámy. Poměrně široký rozchod kol 1538/1536 mm zajišťuje dobrou stabilitu a jízdní vlastnosti na úrovni. V zatáčkách se projevuje lehká nedotáčivost. Nízkoprofilové pneumatiky a atraktivní litá kola za příplatek 20 000 Kč dodávaly vozu sportovního ducha a v zatáčkách dobře držely, ovšem o něco hůře filtrovaly nerovnosti. Něco prostě za něco.
Širokými dveřmi se nastupuje pohodlně, zvláště když jsou sedadla navíc posazena výše než bývá obvyklé. Jsou příjemně tvarovaná a pohodlná. Dostatek prostoru na nohy vpředu i vzadu má na svědomí jeden z největších rozvorů v této třídě – 2650 mm, což je dokonce o 72 mm více než u Octavie.
Přístrojová deska odpovídá posledním trendům. Je přehledná, horní část včetně výplní dveří z měkčeného plastu, což vypovídá o kvalitním zpracování interiéru. Modré podsvícení přístrojů je v prudkém slunci hůře čitelné, jinak jsou v zorném poli řidiče velký analogový otáčkoměr a rychloměr, mezi nimi ukazatele teploty a stavu paliva. Malou výhradu máme poněkud k nepraktickému ovládání palubního počítače za volantem.
Jedině snad zavazadlový prostor neoplývá svými 340 litry žádnou super hodnotou, ale vcelku stačí. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1250 litrů. Na druhou stranu potěší jeho ložná hrana ve výšce 690 mm nad zemí, čímž se může pochlubit jen málokterý automobil,.
Jak jsme se zmínili Hyundai i30 si můžeme vybrat v jedné ze čtyř výbav – Classic, Comfort, Style a Premium. Už základní zahrnuje například ABS+EBD, šest airbagů, imobilizér, aktivní opěrky hlavy, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, integrované radio s CD, vstupy USB, iPod a AUX port. Testovaná verze Comfort měla navíc třeba zrcátka v barvě vozu, kliky dveří v barvě vozu, přední mlhovky, alarm, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkové ovládání, středovou opěrku s úložným prostorem mezi předními sedadly apod. Provedení s motorem 1.6 CRDi stojí 464 900 Kč. Se slabším turbodieselem a základní výbavě 389 900 Kč. Jinak cena Hyundaie i30 začíná na 344 900 Kč za verzi 1.4 Classic.
I přes vyšší cenu bude zřejmě verze se vznětovým motorem patřit u nás mezi nejoblíbenější a nejvyhledávanější. Výkon 116 k zaručuje velice slušnou dynamiku a komfort i na delší cesty, ke kterému přispívají také pohodlná sedadla. Někteří motoristé ale sáhnou i po nejslabším provedení, zvláště když se může pochlubit velice dobrou výbavou.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1582 cm³
Výkon: 85 kW(116 k) při 4000/min
Točivý moment: 255 N.m při 2000/min
Rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 5,7/4,2/4,7 l/100 km
Rozměry: 4245 x 1775 x 1480 mm
Rozvor: 2650 mm
Cena: 464 900 Kč
Jindřich Lasík, 9.11.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














