Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Hyundai i30 N Fastback - radost z řízení

Poslední roky se automobilky předhánějí v nabídce různých tříválců, hybridů, plug-inů, elektromobilů, ale naštěstí nezapomínají na sportovně laděné modely, vycházející ze sériových verzí. A to je určitě dobře, protože rychlé automobily si stále najdou své příznivce.

Označují je různě, například Škoda má RS, u Volkswagenu nebo Peugeotu najdeme GTI, Renault používá R.S., nesmíme zapomenout na Hondu Civic R-Type. Seat kvůli tomu zavedl novou značku Cupra a Hyundai založil v roce 2015 divizi N.

Prvním počinem s označením N byl Hyundai i30 N v provedení hatchback, a jako druhý se objevil i30 N liftback. Při vývoji se Hyundai řídil hesla, nač něco vymýšlet, když už to někdo vymyslel a angažoval šéfkonstruktéra Alberta Biermanna, který třicet let pracoval u BMW v divizi sportovních vozů M GmbH. A výsledkem je hodně povedené auto, vlastně si troufáme říct dvě auta v jednom. Hned vysvětlíme. S „enkem“ můžete pohodlně jezdit do práce a na výlety a když budete chtít, tak si vyrazit i na uzavřenou trať a pořádně sešlápnout plyn.

Možná proto nabízí Hyundai v obou případech dvě verze. Obe se zážehovým přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s přímým vstřikováním a proměnným časováním E_CVVT. „Mírnější“ verze disponuje výkonem 184 kW (250 k), silnější Performance může pochlubit 202 kW (275 k). V obou případech dosahuje točivý moment hodnoty 353 Nm, krátkodobě s funkcí overboost až 378 Nm.

Technicky vychází i30 N Fastback ze sériového provedení a ani na pohled se příliš neliší: Oproti třeba Hondě R-Type vypadá mnohem střízlivěji a bez velkých křídel a rozšířených blatníků. Jedinou větší změnou jsou snad jen aerodynamické průduchy na krajích předního nárazníku, rozšířené prahy nebo účinný zadní spoiler a vzadu dvě koncovky výfuku. Všechny úpravy jsou hlavně funkční.

Oproti hatchbacku je ale o 120 mm delší a o 34 mm nižší, ostatní rozměry zůstaly zachovány. Verze Performance jezdí na 19“ kolech se speciálně vyvinutými pneumatikami Pirelli P Zero a používá větší brzdové kotouče, vpředu o průměru 345 mm, vzadu 315 mm. Brzdové třmeny jsou samozřejmě červeně lakované.

Ani uvnitř nenajdeme žádné velké změny. Pouze sedadla jsou perfektně tvarovaná, aby poskytly výbornou oporu tělu v zatáčkách. A na volantu najdeme dvě tlačítka, levé slouží k přepínání jízdních režimů, pravé pak k aktivaci nejostřejšího režimu N. Volant je kupodivu normálního průměru, bez zploštělé spodní části, jak je zvykem u konkurence. Zavazadlový prostor je oproti hatchbacku větší o 50 litrů, tedy 450 litrů, po sklopení opěradel naroste na 1351 litrů.

Základem sportovní verze je tuhý skelet karoserie. K zesílení slouží trojúhelníkové výztuhy v přední části a příčka pod středovým tunelem. Performance má ještě příčnou vzpěru v zavazadlovém prostoru mezi podběhy. Úprav doznal i podvozek, přední náprava McPherson se vyznačuje větší tuhostí v příčném směru, změny se dotkly rovněž zadní nápravy.
Oproti verze N se Performance liší také diferenciálem e-LSD s elektronicky řízenou svorností, díky němuž „nezahrabou“ kola ani na mokré vozovce a také podvozek doznal menších změn.

Při jízdě na hladkém asfaltu si můžeme navolit režim Sport, zatímco režim N výhradně na závodním okruhu, kde můžeme také využít celý potenciál, který nám I30 N Performance nabízí. Díky programu Custom si můžeme některé funkce, jako například podvozek, řízení, motor nebo i automaticky řízené meziplyny, nastavit individuálně, ale také samosvorný diferenciál.

Jak jsme už prozradili, přední kola pohání dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec spojený se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Jeho síla se nejvíce projeví v rozmezí od 2500 až 7000 otáček z a minutu. Točivý moment 353 Nm je k mání už od 1750 do 4700 otáček. Každé ubrání plynu doprovází zvukový projev díky elektromagneticky ovládanému ventilu, který upravuje zvuk výfuku ve třech stupních. To práskání bychom vám přáli slyšet. Kde kdo, se otočil a nechtěl věřit, z jakého kompaktního hatchbacku se ozývá.

Spotřeba u takového vozu není dvakrát důležitá, především záleží, jak pojedete. Klidně za osm litrů nebo za deset i více.

Hyundai i30 N fastback Performance představuje kompromis mezi sportovně laděným automobilem a vozem pro každodenní používání. Hlavním cílem bylo, aby se řidič s tímto automobilem hlavně bavil a pobavil, a to se jihokorejské automobilce podařilo na sto procent. A ještě za příznivou cenu 799 990 Kč, slabší verze je o 20 000 Kč levnější.


https://www.hyundai.cz/files/download/model/i30-fastback-n/08-i30n-5dv.pdf


Základní
technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 202 kW (275 k) při 6000/min
Točivý moment: 353 Nm přin1450-4700/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,1/9,7/7 l/100 km
Rozměry: 4335 x 1795 x 1447 mm
Rozvor kol: 2650 mm
Objem zav.prostoru: 381-1287 l
Cena: 779 990 Kč (I30 N Fastback performance)




J.Lasík 3.10.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar