Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4x4 AT - elegantní a praktický

Původ: Jižní Korea. Vývoj: Německo, Název: město v Arizoně. Výroba: Slezsko – Nošovice. To všechno může mít Hyundai Tucson napsané v rodném listě. Na svět přišel v roce 2015 a hned se zařadil mezi nejoblíbenější kompaktní SUV. Název Tucson se ale objevil ještě mnohem dřív, už v roce 2004, o pět let později jej vystřídal ix35 a v 2015 se označení Tucson vrátilo.

Po svezení asi tisícovky kilometrů se vůbec nedivíme. Po silnicích jich vídáme hodně a můžeme s klidem prohlásit, že mu sluší jakákoliv barva. Designéři měli v případě Tucsona opravdu šťastnou ruku a když už si jej zvolíte, tak zbývá jen, zda se rozhodnete pro benzin nebo diesel, automat nebo mechanickou převodovku, pohon předních kol nebo všech a v neposlední řadě jakou si zvolíte výbavu.

Vloni prošel modernizací, která se projevila hlavně v přepracované masce, vůz dostal diodová světla ni jiná koncová, upraveny byly páté dveře.

Změny najdeme také uvnitř. Především je nová palubní deska, ergonomie ovládacích a kontrolních prvků byla vylepšena, a v neposlední řadě nás obklopují kvalitní materiály. Ovládání asistenčních systémů je soustředěno hezky po ruce kolem ruční brzdy.

Jedničkou bychom ohodnotili přední sedadla s optimálním tvarováním i provedením, jsou bytelná a pohodlná i na dlouhé cesty. Vzadu je dost prostoru i pro tři osoby, které si mohou nastavit sklon opěradel v širokém rozsahu. Zavazadlový prostor má objem slušných 459 litrů (s rezervou), přičemž šířka mezi podběhy je 103 cm, délka pak 85 cm. Bohužel už bez rezervy. Prostor pod podlahou totiž vyplňuje baterie mild hybrid systému. Po sklopení vznikne rovná podlaha, objem naroste na 1449 litrů a délka se prodlouží na 150 cm. Od druhé výbavy se dodává 8“ displej.

Ze zážehových motorů je k dispozici 1.6 GDI/132 k (ale jen pro pohon 4x2) nebo přeplňovaná 1.6 T-GDi/177 k pro 4x4. Ze vznětových pak 1.6 CRDi/115 k pro 4x2 nebo 2.0 CRDi/185 k pro 4x4. Myslíme, že si každý vybere. Pro test jsme zvolili novinku, tzv. mil hybrid ve spojení se silnějším vznětovým přeplňovaným čtyřválcem o objemu dvou litrů.

Motor nás potěšil kultivovaným chodem a svojí tichostí. Výkon 186 k i točivý moment 400 Nm už od 1750 až po 2750 otáček za minutu. Navíc si dobře rozumí s osmistupňovým automatem. Výrobce asi dobře věděl, proč zvolil tuto kombinaci ještě s pohonem všech kol.

Nový Tucson je vybaven systémem hybridního pohonu s napětím 48 V, a to v kombinaci se vznětovým motorem 2,0 litru. Elektrická část systému zahrnuje lithium-iontové akumulátory 48 V/0,44 kWh, generátor s funkcemi spouštěče a elektromotoru MHSG (Mild Hybrid Starter Generator), nízkonapěťový měnič stejnosměrného proudu LDC a invertor.

Při akceleraci podporuje elektromotor spalovací motor výkonem až 12 kW, čímž snižuje spotřebu paliva. Systém automaticky přepíná mezi spalovacím motorem a režimem rekuperace kinetické energie. Zároveň dokáže poskytovat mírnou akceleraci využíváním energie z akumulátorů, čímž snižuje zatížení spalovacího motor. Systém získá energii z brzdění, ukládá ji do akumulátoru a používá při rozjezdu.

Výrobce si od něj slibuje snížení spotřeby, ale jen v decilitrech. My jsme žádné výrazné snížení spotřeby nepociťovali, navíc za systém si připlatíte 20 000 korun. Snad jedinou výhodou volitelného elektromotoru je sametové startování při zapnutém stop-start systému.
V průměru se naše spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů, na silnicích se lze ale dostat minimálně o půl litru níž.

Pohon všech kol obstarává elektronicky ovládaná lamelová spojka, ale jízdu v terénu omezuje světlá výška 172 centimetrů. Pak je možná i zbytečný i asistent pro sjíždění prudkých svahů. V případě, že máte funkci Auto Hold aktivní, můžete při zastavení, při popojíždění ve městě či koloně, pustit brzdový pedál a vozidlo se nepohne, a to ani v případě, že stojíte do nebo z kopce. Vzadu je víceprvková náprava, kterou bychom u řady konkurentů hledali marně.
V základní výbavě můžete mít pouze nejslabší verzi 1.6 GDI a s pohonem předních kol v ceně od 449 900 Kč nebo diesel 1.6 CRDI za 509 900 Kč. Testovaná verze 2.0 CRDi 4x4 se dodává jen ve vyšší výbavě Style za 719 990 Kč, ale ještě musíte připočítat 55 000 Kč za dvouspojkovou převodovku a 20 000 Kč za mild-hybrid.


Hyundai Tucson v nás zanechal velice dobrý dojem, nejen designem, ale i vnitřním prostorem, komfortem a zpracováním a v neposlední řadě výbavou (nyní je k dispozici také čtyřkamerový systém – vpředu, vzadu a na dolním okraji zpětných zrcátek). Vybírat můžete mezi zážehovými i vznětovými motory, ručně řazenou nebo automatickou převodovkou a pohonem předních nebo všech kol. Už se vůbec nedivíme, že u zákazníků boduje.

Ceník a výbavy:
https://www.hyundai.cz/files/download/model/tucson-2019/13-novy-tucson.pdf



Základní
technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1995 cm³
Výkon: 136 kW (185 k) při 4000/min
Točivý moment: 400 Nm při 1750-2750/min
Rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,0/5,6/6,5 l/100 km
Rozměry: 4480 x 1850 x 1660 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Objem zav.prostoru: 459/1449 l
Cena: 719 990 Kč (2.0 CRDi 4x4 Style)


J.Lasík 23.8.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar