Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 - elegantní a praktický

Původ: Jižní Korea. Vývoj: Německo, Název: město v Arizoně. Výroba: Slezsko – Nošovice. To všechno může mít Hyundai Tucson napsané v rodném listě. Na svět přišel v roce 2014 a hned se zařadil mezi nejoblíbenější kompaktní SUV.

Název Tucson se ale objevil ještě mnohem dřív, už v roce 2004, o pět let později jej vystřídal ix35 a v 2015 se označení Tucson vrátilo. Než přišla před nedávnem čtvrtá generace, tak se v Evropě prodalo přes 1,4 milionů kusů. A po svezení s novinkou jsme přesvědčeni, že číslo bude i nadále stoupat a pro Hyundai půjde i nadále pro nejdůležitější model.

Designéři měli v případě Tucsona vždy šťastnou ruku a když už si jej zvolíte, tak zbývá jen, zda se rozhodnete pro benzin nebo diesel, hybrid nebo plug-in hybrid, automat nebo mechanickou převodovku, pohon předních kol nebo všech a v neposlední řadě jakou si zvolíte výbavu.

Vloni prošel modernizací, která se projevila především v zajímavém atraktivním až futuristickém designu. Jen těžko si jej spletete s jiným vozem. Originální přední maska má hodně odvážný design, který ne každému může být po chuti, nám se líbí hodně. Zajímavostí je pět světelných segmentů po pravé a levé straně, zajišťující denní svícení. Ale pozor, hlavně nesmíte bourat, potom by se vám oprava hodně prodražila. Kompletní světelný segment přijde na 34 tisíc korun, k tomu diody pro potkávací a dálková světla za dalších více než 22 tisíc.
Z boku vyniknou mohutné prolisy na blatnících, dodávající vozu dynamický vzhled.

Změny najdeme také uvnitř. Především je nový přístrojový štít bez stínítka, viditelný dobře za věncem čtyřramenného volantu neobvyklého designu. Tucson si ponechal některé klasické ovladače, jako třeba pro vyhřívání sedadel. Většina funkcí se ovládá přes 10,2“ displej. Jejich vyvolání ale vyžaduje soustředění.

Zajímavou vychytávkou je sledování mrtvého úhlu na přístrojové desce. Při směrovce doleva se rychloměr přemění na obraz, přenášený z kamery pod zpětným zrcátkem. Naopak při odbočení doprava se zobrazí místo otáčkoměru.


Jedničkou bychom ohodnotili přední sedadla s optimálním tvarováním i provedením, jsou bytelná a pohodlná i na dlouhé cesty. Ve vyšší výbavě Style jsme měli elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce.


Vzadu je dost prostoru i pro tři osoby, které si mohou nastavit sklon opěradel v širokém rozsahu. Zavazadlový prostor má objem slušných 546 litrů v případě verze 4x4. Pod podlahou je několik menších boxů a také baterie mild hybridního systému. Bohužel musíte zapomenout na rezervu a spolehnout se na lepicí sadu. Vyplatí se vozit s sebou speciální sprej, který funguje lépe než celá sada.

Po sklopení opěradel vznikne rovná podlaha, objem naroste na 1449 litrů a délka se prodlouží na 150 cm.

Ze zážehových motorů je k objednání přeplňovaný 1.6 T-GDI/110 kW (ale jen pro pohon 4x2) nebo 1.6 T-GDI PHEV/195 kW (plug-in), ev 1.6 T-GDI/132 kW. Ze vznětových pak pouze 1.6 CRDi ve výkonových variantách 85 kW (4x2) a 100 kW (mild hybrid). Myslíme, že si každý vybere. Pro test jsme zvolili novinku, tzv. mil hybrid ve spojení se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru.

Motor nás potěšil kultivovaným chodem a svojí tichostí. Výkon 130 k při 4000 otáčkách za minutu i točivý moment 320 Nm mezi 2000-2250/min. Navíc si dobře rozumí se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Její stupně se volí trochu nezvykle – tlačítky na středovém panelu. Výrobce asi dobře věděl, proč zvolil tuto kombinaci ještě s pohonem všech kol.

Tucson je vybaven systémem mild hybridního pohonu s napětím 48 V, a to v kombinaci se vznětovým motorem 1.6. Elektrická část systému zahrnuje lithium-iontové akumulátory 48 V/0,44 kWh, generátor s funkcemi startéru a elektromotoru MHSG (Mild Hybrid Starter Generator), nízkonapěťový měnič stejnosměrného proudu LDC a invertor.


Při akceleraci podporuje elektromotor spalovací motor výkonem až 12 kW, čímž snižuje spotřebu paliva. Systém automaticky přepíná mezi spalovacím motorem a režimem rekuperace kinetické energie. Zároveň dokáže poskytovat mírnou akceleraci využíváním energie z akumulátorů, čímž snižuje zatížení spalovacího motor. Systém získává energii z brzdění, ukládá ji do akumulátoru a používá při rozjezdu.


Výrobce si od něj slibuje snížení spotřeby, ale jen v decilitrech. My jsme žádné výrazné snížení spotřeby nepociťovali, navíc za systém si připlatíte 20 000 korun. Snad jedinou výhodou volitelného elektromotoru je sametové startování při zapnutém stop-start systému.
V průměru se naše spotřeba pohybovala kolem šesti litrů, na silnicích se lze ale dostat minimálně o půl litru níž. A to je na „čtyřkolku“ a robustní automobil hodně dobré.


Pohon všech kol obstarává elektronicky ovládaná lamelová spojka, ale jízdu v terénu omezuje světlá výška 172 centimetrů. Pak je možná i zbytečný i asistent pro sjíždění prudkých svahů. V případě, že máte funkci Auto Hold aktivní, můžete při zastavení, při popojíždění ve městě či koloně, pustit brzdový pedál a vozidlo se nepohne, a to ani v případě, že stojíte do nebo z kopce. Vzadu je víceprvková náprava, kterou bychom u řady konkurentů hledali marně.
V základní výbavě můžete mít pouze nejslabší verzi 1.6 T-GDI a s pohonem předních kol v ceně od 529 990 Kč nebo diesel 1.6 CRDI za 599 990 Kč. Testovaná verze 1.6 CRDi MHEV se pohybují od 759 990 Kč do 909 990 Kč v nejvyšší výbavě Style.


Hyundai Tucson čtvrté generace v nás zanechal velice dobrý dojem, nejen designem, ale i vnitřním prostorem, komfortem a zpracováním a v neposlední řadě výbavou (nyní je k dispozici také čtyřkamerový systém – vpředu, vzadu a na dolním okraji zpětných zrcátek). Vybírat můžete mezi zážehovými i vznětovými motory, ručně řazenou nebo automatickou převodovkou a pohonem předních nebo všech kol. Už se vůbec nedivíme, že u zákazníků boduje.


Ceník a výbavy:
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/Nov%C3%BD+Tucson+a+Tucson+N+Linepdf-1



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 100 kW (136 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 2000-2250/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Spotřeba normovaná: 5,7-6,0 l/100 km
Rozměry: 4500 x 1865 x 1653 mm
Rozvor kol: 2680 mm
Objem zav.prostoru: 546 l/1725 l
Cena: 909 990 Kč (1.6 CRDi MHEV 4x4 7DCT Style)



J.Lasík 28.7.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar