Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI 4x4 - komfort nade vše

Nabídka jihokorejské automobilky Hyundai je opravdu bohatá, od malého modelu i10 až po sedmimístné Santa Fe a k tomu ještě modely s elektrickým nebo hybridním či vodíkovým pohonem. Předností je kvalita za přijatelnou cenu.

Hyundai Santa Fe dlouho neměl ve škodovce soupeře, než se objevila Škoda Kodiaq. Zatímco Hyundai Tucson patří spíš do kompaktních SUV, tak Santa Fe můžeme zařadit někam mezi střední a velká SUV.

Model čtvrté generace, který jsme si mohli vyzkoušet, měl premiéru před dvěma roky, ale nyní prošel drobnými kosmetickými úpravami. Vpředu nás na první pohled zaujaly nezvykle úzké přední světlomety. Celkový design je moderní a elegantní. Vizuálně vypadá i díky mohutné masce větší, než je ve skutečnosti. Oproti designově umírněnějšímu Kodiaqovi je o osm centimetrů delší, v šířce a výšce se prakticky neliší.

Dnes si už nemůžete vybrat ze dvou délek, neboť Grand Sante Fe z nabídky zmizel a zůstala jen základní verze dlouhá 4785 milimetrů, tedy o 85 mm než u přechozího modelu.

Současnou nabídku tvoří vznětový přeplňovaný 2.2 CRDi s výkonem 202 k, který může být spojen jak s pohonem předních nebo všech kol. To samé platí o zážehové verzi 1.6 T.GDI HEV o výkonu 230 k. Pouze Plug-In Hybrid s výkonnějším motorem 1.6 T-GDI (265 k) se dodává výhradně s pohonem 4x4 a šestistupňovým automatem. Jinou pohonnou jednotku dnes nenajdete.

Právě zážehovou verzi 4x4 se šestistupňovým automatem a podporovanou elektromotorem jsme teď vyzkoušeli. Byli jsme zvědavi, jak obstojí v porovnání s turbodieselem 2.2, rovněž v automatu, který jsme si „osahali“ před více než rokem. Tehdy se jednalo o nejsilnější provedení, tedy s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem objemu 2,2 litru s výkonem 202 k při 3800 otáčkách za minutu. Mohutný točivý moment 440 Nm vrcholí už pod 1800 otáčkami a vydrží do 2750/min. Ve spojení s osmistupňovým dvouspojkovým automatem pěkně zatahuje už z nízkých otáček. Chod je velice kultivovaný a k rychlým reakcím pomáhá elektricky ovládané turbodmychadlo. Osmistupňový automat volí stupně hladce, rychle a plynule, žádné škubání. Na výkonné SUV byla tak trochu překvapením velice slušná průměrná spotřeba 7,5 litru nafty na sto kilometrů.

Ale vraťme se k dnešní verzi, která je vlastně druhá nejvýkonnější v nabídce. Zážehová „jedna-šestka“ disponuje výkonem 180 k při 5500 otáčkách za minutu. Točivý moment 265 Nm vrcholí v širokém rozsahu od 1500 do 4500 otáček. Ovšem jak jsme už prozradili je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem (výkon 60 k), s nímž dosahuje systémového výkonu 230 k a točivého momentu 350 Nm. Je napájen trakčním akumulátorem s kapacitou 1,49 kWh. Ten je umístěn pod zadní lavicí.

Pohon všech kol obstarává systém variabilního rozdělování hnacích sil. Kromě klasického 4x4 si můžete nastavit třeba ještě režim pro sníh, bláto a písek, kdy je regulován prokluz kol, dávkování točivého momentu i řazení. Systém přijde na 50 000 Kč a je třeba si uvědomit, zda jej využijeme.

Takřka dvě tuny těžké Santa Fe dokáže výkon 230 k rozpohybovat z 0 na stovky za 9,1 sekundy. Asi Vás bude zajímat spotřeba. Při poklidné jízdě se lze dostat na 6,5 litru benzinu.
Rozjíždíte se vždy v režimu Eco, a než se elektrický pohon přepne do spalovacího, tak ujedete několik stovek metrů. Ve městě často rekuperujete, aniž byste ale zpomalovali.
Nejvíce jsme jezdili v režimu Smart, kombinující režimy Eco a Sport podle potřeby. Při sešlápnutí plynu necítíte takřka žádnou prodlevu. Sportovní režim je živější, systém upravuje pohon všech kol rovnoměrně na obě nápravy. Jinak se pochopitelně upřednostňuje pohon předních kol.

Interiéru vévodí moderní palubní deska s mohutným středovým panelem, který připomíná malé letadlo. Naštěstí je ovládání ergonomické a přehledné. Najdeme tady i luxusní prvky, jako je například elektricky vyhřívaný volant i jeho nastavení v širokém rozsahu. Velká přední sedadla jsou vybavena elektrickým prodloužením sedáku. Potěšilo nás ovládání osmipalcového displeje klasickými tlačítky. Všechny prvky jsou také seskupeny do logických celků. Kaplička kombinuje digitální středový displej s analogovými ukazateli po stranách.

Zajímavou vychytávkou je sledování mrtvého úhlu na přístrojové desce. Při směrovce doleva se rychloměr přemění na obraz, přenášený z kamery pod zpětným zrcátkem. Naopak při odbočení doprava se zobrazí místo otáčkoměru.

Hyundai Santa Fe můžete mít v pěti- nebo i sedmimístném provedení, kdy je třetí řada sedadel zapuštěna do podlahy. Stejně jako u většiny podobně velkých SUV jsou sedadla třetí řady vhodná jen pro děti a delší cesty dospělým bychom nedoporučovali. Poměrně obtížný je pro dospělé i přístup k třetí řadě, ale pro děti žádný problém.

V sedmimístném provedení se pochopitelně musíte rozloučit se zavazadlovým prostorem. V pětimístné konfiguraci má objem 634 litrů, po sklopení opěradel naroste na 1704 litrů. Pokud byste hledali rezervu, tak je kvůli místu umístěna pod vozem.

Hyundai Santa Fe nás mile překvapil kvalitně nastaveným podvozkem, určitě lépe než v minulé generaci. Dobře se vyrovnává s nerovnostmi, necítili jsme žádné díry ani výmoly, kterých bývá na našich silnicích víc než dost. Určitě potěší i kvalitně odhlučněná kabina či absence jakýkoliv vibrací. Pochvalu zaslouží i kvalitní zpracování.


Hyundai Santa Fe v testovaném provedení1.6 T-GDI HEV a v třetí nejvyšší výbavě Style a pohonem všech kol pořídíte za 1 199 900 Kč. Naopak nejlevnější je vznětová verze 2.2 CRDI 4x4 Comfort za 849 990 Kč


Ceník včetně výbav najdete na:

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/25_Santa+Fe+PE+-+nov%C3%BDpdf


Podrobné technické údaje

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/santa-fe-tech-datapdf


Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 132 kW (180 k) při 5500/min
Točivý moment: 265 Nm při 1500-4500/min
Systémový výkon: 169 kW (230 k) při 5500/min
Systémový točivý moment: 350 Nm při 1500-4500/min
Kapacita akumulátoru: 1,49 kWh
Výkon elektromotoru: 44 kW (60 k)
Převodovka: šestistupňová samočinná
Rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/5,4/6,1 l/100 km
Rozměry: 4785 x 1900 x 1710 mm
Rozvor: 2765 mm
Zav.prostor: 634/1704 l
Cena: 1 199 990 Kč (1.6 T-GDI HEV 4x4 Style)



JL 24.9.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar