Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Matrix 1.5CRDi - dieselové překvapení

V kategorii minivanů je dnes konkurence natolik nabitá, že orientovat se v nabídce je hodně složité. Ačkoliv patří „tabulkově“ do jednoho segmentu, tak se často hodně od sebe liší. Mezi minivany patří také Hyundai Matrix.

První Matrix se objevil na scéně před čtyřmi roky a vloni prošel malou modernizací. Dílčí vylepšení sice příliš patrná nejsou (maska chladiče, přední světlomety) zato pod kapotou se děly věci. Původní vznětový tříválec vystřídal čtyřválcový turbodiesel 1.5 CRDi s přímým vstřikem paliva common-rail a variabilní geometrií lopatek. Tím dochází k lepšímu využití energie výfukových plynů, čímž se zrychlí nárůst plnicího tlaku v nižších otáčkách a zmírní tzv.turboefekt.

Výsledkem je nejen větší výkon 102 k, ale hlavně příjemně svižná jízda a plynulý zátah od nízkých otáček. Největší síly 235 N.m dosahuje v rozmezí od 2000 do 4000 otáček za minutu. Oproti tříválci je klidný, tichý a vykazuje menší spotřebu. Na sto kilometrů vystačíte zhruba s 5.5 litry nafty.

Zatímco koncepci a konstrukci si vzali na starost Korejci, design navrhli Italové, respektive studio Pininfarina, což ostatně dokazuje decentní označení na bocích karoserie. Někomu se líbí víc a považují jej za elegantní, někomu už méně. Rozhodně mu nelze upřít řadu zajímavých detailů, jako je třeba snížený dolní okraj bočních skel. Společně s velkým čelním sklem zlepšují tak výhled. Vzadu je na výklopné stěně malý spoiler.

Znakem všech MPV včetně nižší střední třídy, kam Matrix patří, je větší výška než u běžných automobilů, z čehož těží hlavně cestující dostatkem místa nad hlavou. Ale ani jinak netrpí, vzhledem k celkové délce přes čtyři metry. Zadní sedadla jsou podélně posuvná a opěradla sklopná. Jejich manipulací se může variabilně měnit objem zavazadlového prostoru ze základních 350 l na 1284 litrů. Nakládání zavazadel nám zlehčí práci nízko položený práh, který je pouze 60 cm nad zemí.

Přístrojová deska je řešená poněkud netradičně. Analogové přístroje jsou uprostřed ve stíněném výklenku nad středovým panelem, mírně nakloněným k řidiči. Přesto zůstává v zorném poli řidiče. Před volantem jsou pouze kontrolky.

Verze s turbodieselem se dodává pouze ve výbavě Dynamic, která zahrnuje například ABS + EBD, čelní airbagy, boční airbagy, elektrické ovládání zrcátek i oken, centrální zamykání, manuální klimatizaci, sklápěcí stolky na opěradlech předních sedadel. Za příplatek je možné získat mj. tempomat.

Dieselové provedení Matrixu přijde na 469 900 Kč (verze bez DPH 411 864 Kč). Testovaný vůz měl navíc ještě metalízu, radio Blaupunkt a disky z lehkých slitin v celkové hodnotě 25 690 Kč.

Kromě verze 1.5 je Matrix dodáván ještě se zážehovým čtyřválcem 1.6/103 k od 389 000 Kč a verze 1.8/123 k za 499 900 Kč.

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1493 cm³

Výkon: 102 k (75 kW) při 4000/min

Toč.moment: 235 N.m při 2000/min

Rychlost: 164 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 14,3 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin): 6,8/4,6/5,4 l/100 km

Rozměry: 4025 x 1740 x 1635 mm

Rozvor: 2600 mm

Cena 469 900 Kč

Jindřich Lasík, 18.4. 2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar