Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4x4 - odvážnému štěstí přeje

Automobily SUV hýbou světem, a to prakticky už od malých modelů, z nichž se ale většina „tváří“ jako by byly v terénu doma, ale opak je pravdou. Jen málokterá má totiž pohon všech kol, navíc s možností pevného rozdělení síly mezi nápravy. A právě takovým zástupcem je Hyundai Kona, nejmenší z nabízených SUV jihokorejské značky.

Většina mini SUV má pod kapotou pohonné jednotky malého objemu a pouze pohon předních kol. Tuto variantu Kona nabízí také. Pro méně náročnou klientelu je k dispozici zážehový litrový tříválec s výkonem 120 k, pohonem předních kol a pětistupňovou přímo řazenou převodovkou.

My jsme si vyzkoušeli ale opravdového „plnokrevníka“, tedy verzi s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem objemu 1,6 litru o výkonu 177 k, dodávaný výhradně s dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol.

Díky točivému momentu 265 Nm, který poskytuje pořádnou již sílu od 1500 otáček za minutu až po 4500 otáček. Výkon i zrychlení jsou hned znát po sešlápnutí plynu, náběh turbodmychadla je lineární a kombinace s převodovkou DCT dynamice rozhodně neuškodila. Spíš naopak. Stupně volí přesně tak, jak bychom si představovali, zbytečně motor nepodtáčí. Můžeme navolit i sportovní režim, kdy jsou reakce ještě znatelnější. Celkem zbytečný nám připadal eko režim, kdy ani spotřeba nikterak neklesla.

Právě spotřeba je asi jedinou věcí, kterou bychom novince vytkli. V průměru jsme jezdili přes devět litrů, aniž bychom využívali dynamiky v plné síle. Pak by asi nebyl problém dostat se nad deset litrů. Ale můžeme vás potěšit, v nejbližší době se objeví vznětová pohonná jednotka a spotřeba bude přijatelnější.

Jak jsme už řekli, pro jízdu v terénu lze tlačítkem nastavit pevné rozdělení síly mezi nápravy, ale pozor musíme dát na nerovnosti, neboť světlá výška je jen 170 milimetrů. Ale kdo by se s Konou pouštěl zdolávat velké terénní překážky.

K výborným jízdním vlastnostem přispívá víceprvková zadní náprava, u „dvoukolky“ je pouze jednoduchá. Žádné odskakování jsme necítili.

Hyundai Kona na silnici nepřehlédnete díky atraktivnímu designu, a chválíme odvahu výrobce přijít na trh s originálními tvary a s něčím novým. Za povšimnutí stojí umístění mlhovek zcela dole a poměrně blízko sebe, nad nimi jsou potkávací a dálková světla a nahoře denní světla.

Interiér sice vychází z osvědčeného modelu i30, ale můžete si jej vylepšit designovým paketem s červenými nebo zelenými (možno spíš žlutými) prvky v interiéru, včetně bezpečnostních pásů. V mrazivých dnech nás potěšila nejen vyhřívaná sedadla (v nejvyšší výbavě kožená), ale také vyhřívaný věnec volantu. Drobný, ale užitečný doplněk. Budíky jsou přehledné a také ovládací prvky dobře dostupné. Možná na volantu bychom jich uvítali méně.

Ačkoliv se zdá Hyundai Kona s délkou něco málo přes čtyři metry malý, tak uvnitř se i na zadních sedadlech pohodlně usadí osoby vyšší než metr osmdesát. Dobře využitelný je i zavazadlový prostor objemu 361 litrů s odkládacími prostory na drobnosti pod podlahou. Asi bychom je radši oleželeli a pořídili si rezervu, už jen protože vůz má pohon všech kol. Po sklopení zadních opěradel se zvětší na 1143 litrů.


Přehled výbav:
https://www.hyundai.cz/files/download/model/kona/12-kona.pdf

Hyundai
Kona se prodává od 399 900 Kč za verzi T-GDI/120 2WD v základní výbavě Kona. Silnější provedení 4WD je k mání od druhého stupně výbavy Style od 549 900 Kč. Záleží jestli vám tato výbava bude stačit nebo chcete Konu s maximální výbavou. Pak si musíte připravit 729 900 Kč.

Hyundai Kona na nás udělal velice dobrý dojem a musíme jen konstatovat, že se výrobce nebojí odvážného designu. Už se těšíme na vznětovou verzi.



Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1591 cm³
Výkon: 130 kW (177 k) při 5500/min
Točivý moment: 265 Nm při 1500-4500/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,0/6,0/6,7 l/100 km
Rozměry: 4165 x 1800x 1550 mm
Rozvor kol: 2600 mm
Světlá výška: 170 mm
Cena: 729 990 Kč Luxury


J.Lasík 5.3.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar