Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Ioniq 5 Power - elektrická odyssea

Hyundai na chvilku opustil design modelových řad a nechal designerům „volnou ruku“ při designu modelu Ionig5. Na jednu stranu se odkazuje na vůbec první Hyundai s označením Pony z roku 1974, mimochodem první korejské auto vyráběné ve velké sérii. Na druhou stranu vychází z konceptu Hyundai 45 představeného na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem 2019.

Jak pravil jeden můj kamarád, když jsem k němu přijel, že mu auto připomíná vystřihovánku z časopisu ABC. Myslel to v dobrém a museli jsme mu dát za pravdu. Design jednoznačně charakterizují ostré hrany, dlouhý třímetrový rozvor a velké hladké plochy. Zvláště patrný je šikmý rovný prolis na bocích.


Dnes jsme zvyklí škatulkovat automobily do segmentů, v tomto případě si jej zařaďte v podstatě, jak je libo. Výškou možná mezi crossovery, tvarem mezi pětidveřové hatchbacky nižší střední třídy. Ionig 5 nemá klasikou masku, ani ji nepotřebuje, nahrazuje ji černý pás mezi světlomety. Zadní kola totiž pohání elektromotor uložený vzadu. Jakmile odemknete, tak se rozsvítí dvojice čtvercových světel. Sice jsou malá, ale jak jsme se přesvědčili, v noci svítí skvěle.


Ionig 5 si prostě nemůže splést s jiným automobilem. Futuristický retro design přitahoval zrak snad každého. Jeden cyklista byl pohledem na automobil tak fascinován, že nás málem přejel. A ještě k tomu neslyšel žádný zvuk, jen takové hvízdání jako trolejbus.


Dlouhému rozvoru odpovídá prostorný interiér, v němž jsme se díky bílo šedé kombinaci cítili jako v obýváku. Je vidět, že konstruktéři přemýšleli nad každým detailem. I nad takovým jako je nabíjení ne cestách. Jakmile zastavíte u rychlonabíječky, tak si můžete vyklopit podpěrku lýtka, položit opěradlo, a můžete si schrupnout. Ale pozor nejde o klasickou lůžkovou úpravu. Ani cestující vzadu nestrádají. Sedadla dělená v poměru 2:3 si mohou posouvat o 160 milimetrů.


Díky chybějícímu středovému tunelu a šířce 1,9 metru je kabina hodně prostorná. Mezi sedadly nepřekáží ani volič jednostupňové převodovky, který byl přemístěn pod volant. Pádla pod volantem slouží k rekuperaci. Mezeru tak vyplňuje posuvná loketní opěrka s úložným prostorem.


Zavazadlový prostor na pohled vypadá malý, ale jeho objem 527 litrů je dostačující. Po sklopení zadních opěradel až 1587 litrů Chybějí litry jdou na vrub uložení elektromotoru. Ionig 5 je postaven na zcela nové platformě výhradně pro elektromotory, a tak mohly být akumulátor umístěn pod podlahou.


Existují dvě verze ECO 58 kWh a Power 73 kWh jak pro verzi s pohonem předních, tak všech kol. každý si tedy může vybrat. My jsme testovali silnější verzi s pohonem pouze zadních kol. Ionig zrychluje lineárně, stovku z nuly zvládne za 7,4 sekundy. Což je na takřka dvě tuny těžký automobil velice dobré. Výrobce udává dojezd 481 kilometrů dle WLTP, ale při nabitá na 97 procent nám ukazoval displej 369 kilometrů. A to plně odpovídá realitě, ale hodně záleží na stylu jízdy, ideální jsou jízdy po běžných silnicích, kde se nám spotřeba elektrické energie pohybovala kolem 16 kWh, na dálnici mezi Prahou a Mladou Boleslaví do rychlosti 120 km/h stoupla na více než 21 kWh. Je třeba se také naučit vhodně rekuperovat. Dojezd trochu snižovaly o 20 mm širší dvaceti palcové pneumatiky.


U elektromobilů hraje důležitou roli jejich nabíjení. Platforma E- GMP umožňuje na rozdíl od jiných elektromobilů unikátní řešení. Vlastní patentované. Dokáže pracovat s obvyklým napětím 400 V, ale také 800 V, které umožňuje ultrarychlé nabíjení výkonem až 350 kW. V praxi využívá systém pro nabíjení stejnosměrným proudem napětí 400 V, která v měniči přemění na 800 V. Dokáže zvýšit dojezd zhruba za pět minut o sto kilometrů.

Ceník a přehled výbav na:
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/24_Cenik+IONIQ+5+%E2%80%93+nov%C3%BDpdf


Ioniq5 byla velice zajímavá a užiteční zkušenost. Hyundai dokázal vyvinout ryzí elektromobil, který se líbí, je pohodlný a také už na jedno nabití ujede pár stovek kilometrů. Výhodou je i rychlé nabíjení s výkonem 350 kW. Ale nesmí být u rychlonabíječky obsazeno. Proti bohužel mluví poměrně vyšší cena. Ale jinak spokojenost.


Základní technické údaje


Motor: synchronní reluktanční kapalinou chlazený elektromotor s per.magnety, uložený vzadu
Kapacita akumulátoru: 72,5 kWh
Výkon: 160 kW (217 k)
Točivý moment: 350 Nm
Pohon: zadní kola
Rychlost: 185 km/h
Spotřeba: 16,8 kWh/100 km (WLTP)
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Rozměry: 4635 x 1890 x 1605 mm
Rozvor kol: 3000 mm
Zavazadlový prostor: 527/1587 l
Dojezd: 481 km (WLTP)
Cena: 1 369 990 Kč (Power 73 kWh Style, 4x2)



JL 8.12.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar