Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Getz 1.5 CRDi - vydařená kombinace

Z našeho pohledu je Hyundai Getz zajímavý především jako jeden z velkých konkurentů Škody Fabia. Už první generace, která vznikla v roce 2002 se prodávala velice dobře, po modernizaci v loňském roce ambice Getz ještě vzrostly.

Facelift vozu nejen prospěl vzhledově, ale hlavně pod kapotou, kde se objevil nový turbodiesel, který nahradil nepříliš zdařilý vznětový tříválec. Přídi dominují protáhlé světlomety, zaoblená maska a vzadu jsou menší koncové svítilny a decentní střešní spoiler, zadní mlhovka našla místo uprostřed nárazníku.

S novým motorem, jenž jsme si vyzkoušeli například ve vozech Kia Rio nebo Hyundai Matrix, Getz jakoby povyrostl. Pravda musíte si za něj připlatit 30 tisíc korun, ale vzhledem ke spotřebě se investice rozhodně vyplatí. Nejenže je nafta o nějaký haléř nebo korunu levnější, ale při rozumné jízdě dokáže Getz 1.5 CRDi jezdit po silnicích za čtyři litry nafty na sto kilometrů.

Průměrně spotřebuje pak 4,5 litry, ve městě o litr více. Takže na jednu nádrže ujedete až tisícovku kilometrů. Musíme přiznat, že my jsme se na tuto spotřebu nedostali, ale tím nechceme rozhodně pochybovat o firemních údajích.

Při cestě na veteránskou Ennstal Classic jsme ujeli 1200 kilometrů u toho asi tři stovky po dálnicích, dále tři stovky v rovinaté krajině a zbytek v kopcích, jednou do výšky 1800 m.n.m. a dvakrát jsme zdolali dvoutisícové průsmyky. Při obsazení dvěma osobami jsme dosáhli spotřeby něco přes pět litrů nafty, ale k tomu ještě musíme dodat, že klimatizace běžela v jednom kuse, stejně jako lednice.

V náročném testu jsme zkoušeli slabší verzi, to znamená se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 88 k. Poskytoval vozu velice slušnou dynamiku a myslíme si, že oproti výkonnějšímu provedení(110 k) asi zas tak velký rozdíl nebude. Turbodiesel je vybaven přímým vstřikem paliva a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek VGT.

Už jeho nastartování v nás zanechalo příjemný dojem, motor lehce naskočí a tiše, tedy žádná multikára. Umožňuje svižnou jízdu, spontánně reaguje na sešlápnutí pedálu plynu, takže žádné obavy z předjíždění. Nejlépe se cítí mezi 2000 až 2500 otáčkami, v nichž také dosahuje největšího točivého momentu 215 N.m.

Překvapily nás také jízdní vlastnosti, které jsou na úrovni, vyhovovalo nám i tužší nastavení pružin a tlumičů. Dieselová verze používá kotoučové brzdy také na zadních kolech, což jsme s povděkem kvitovali při prudkých sjezdech. Pětistupňová mechanická převodovka pracuje lehce a přesně, řadicí páka je po ruce, stejně jako všechny ovladače. Pouze ukazatel teploty chladicí kapaliny nahradila modrá kontrolka.

Díky velice krátkým předním i zadním převisům a rozvoru 2,4 metru je interiér prostorný. Jen jsme dlouho nemohli najít nejvhodnější polohu za volantem.

Na zadních sedadlech se pohodlně usadí také postavy vysoké kolem 1,85 metru. Praktické je i naklápění opěradel zadních sedadel. Pokud chceme zvětšit zavazadlový prostor, který má v základu 254 l (Fabia 260 l), musíme nejdříve opěradlo sklopit na sedák a pak jako celek překlopit. Objem se nám zvětší na 1000 litrů (Fabia 1015 l), ale zároveň je díky rovné podlaze a bez podběhů dobře využitelný.

Pro verzi 1.5 CRDi základní výbava Dynamic zahrnuje čelní airbagy, elektrické ovládání předních oken, systémy ABS + EBD, centrální zamykání, manuální klimatizaci, atd.

Hyundai Getz nás oslovil v první řadě výborným a úsporným turbodiselem, který se k vozu opravdu hodí, příznivou cenou (319 900 Kč) a také líbivým moderním designem.

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1493 cm³

Výkon: 65 kW (88 k) při 4000/min

Toč.moment: 215 N.m při 1900-2500/min

Rychlost: 173 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 5,5/3,9/4,5 l/100 km

Rozměry: 3825 x 1665 x 1495 mm

Rozvor: 2455 mm

Základní cena: 319 900 Kč

Jindřich Lasík, 25.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar