Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda e - elektromobil ve stylu retro i future

Z minulosti do budoucnosti nás převeze nová Honda e. tak nějak bychom mohli stručně charakterizovat nový elektromobil Honda e. Když se na autíčko pozorně zadíváme, tak nám připomene vzdáleně první generaci modelu Civic z let 1972 až 1979. Tvary karosérie včetně kolmé černé přední masky, krátké převisy, kulatá světla. A právě tyto prvky vidíme i na elektromobilu.

{*9]

A než se letos objevila Honda e na našich silnicích, tak jsme si model mohli už dříve několikrát pozorně prohlédnout na autosalonech. Poprvé jako koncept EV v roce 2017,podruhé jako prototyp vloni v Ženevě a na sklonku loňského roku vyjela sériová verze.


Většinou se finální podoba od konceptu hodně liší, ale tentokrát nikoliv. Ani v nejmenším jsme si tehdy nemysleli, že například palubní desku bude tvořit souvislý pás pěti displejů, zrcátka nahradí kamery, přední lavici nahradí dvě sedadla. Tehdy nám automobil připadal jako z jiného světa. Tvary zůstaly stejné, jen přibyl druhý pár dveří, na přední kapotě černý otvor pro konektor, dveře mají výsuvné kliky, které vyskočí, jakmile se přiblížíte s klíčkem v kapse. Podle nás jde o nejvíce avantgardní model současné doby, za kterým se každý otočí. Musíme přiznat, že Honda e budila velký zájem. Leckdo se vyptával. Asi proto, že ji na ulici prakticky zatím nepotkáte. Nejvíce se ptali na cenu. Ta je bohužel na tak malý automobil s reálným dojezdem ca 170 kilometrů hodně vysoká.


Vůz byl od samého začátku koncipován jako elektromobil, na rozdíl třeba od Peugeotu 208, kde se pod kapotou objevují také spalovací motory.


Pokud před laikem otevřete přední kapotu, tak hned uznale pokývá hlavou nad pohonnou jednotkou. Hned ho ale vyvedete z omylu. To není elektromotor, ale palubní nabíječka 6,6 kW a měnič napětí.

Elektromotor s výkonem 113 kW (existuje i slabší verze 100 kW) a točivým momentem 315 Nm je ukryt vzadu a pohání zadní kola. Akumulátor je pod podlahou a jeho kapacita 35,5 kWh stačí podle výrobce na 222 kilometrů se 16“ koly (210 km se 17“). V reálu ale na plné nabití ujedete zhruba 170 kilometrů s průměrnou spotřebou ca 19,2 kWh na sto kilometrů. Výrobce uvádí homologovanou spotřebu 17, 2 kWh/100 km. Hodně záleží na stylu jízdy a na rekuperaci energie při brzdění. K tomu můžete využívat pádla pod volantem. Když pojedete s hodně lehkou nohou a budete předvídat, potom se na normální silnice můžete přiblížit k hodně kolem 13 kWh.

Honda e dokáže také nouzově nabít jiný elektromobil přes palubní zásuvku 2W30 V.
Největší rychlost 145 km/h není sice nikterak oslnivá, ale zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy zastíní leckterý větší automobil. Během jízdy musíte ale neustále kalkulovat s možností dobíjení a aby nabíjecí stanice byla vybavena buď koncovkou CCS nebo Menneken 2. S rychlonabíječkou nám trvalo nabití na zhruba 85 procent přes půl hodiny. Z běžné nabíječky počítejte devět, ale i více hodin.


Honda e nás mile překvapila jízdními vlastnostmi, blíží se sportovním automobilům. Jednak na ně má vliv nízké a optimální rozložení těžiště 50:50, jednak vzpěry McPherson na všech kolech, vpředu jsou kovaná hliníková spodní ramena, vzadu na každé straně tři ramena. Při projíždění zatáček větší rychlostí sedí vůz na silnici velice stabilně a jak bychom řekli – ani se nehne.

Trochu netradičně jsme nejdříve probrali nejdříve techniku, teď nakoukneme do interiéru, který je čtyřmístný. Zatímco design je ve stylu retro, tak vnitřní prostor bychom označili za futuristický. Především díky pěti obrazovkám. Dvě jsou v rozích palubní desky a promítá se v nich obraz z digitálních kamer, nahrazující zpětná zrcátka. Obraz si můžete promítat i na vnitřní zrcátko. Chvíli nám trvalo, než jsme si zvykli, ale naštěstí jsou ve správném místě, tedy tam, kde jsou klasická zrcátka. A takřka eliminují mrtvý úhel.

Před řidičem je displej k zobrazování všech důležitých informací a vedle pak dva displeje o velikosti 12,3 palce. Ty slouží například pro navigaci a ovládání některých funkcí. Můžete je ale spojit v jednu a promítat si rybičky v akváriu. A to si ještě můžete vybrat ze tří různých pozadí a pati druhů rybiček. Poklepáním na displej ne nakrmíte. Jak by řekl náš kamarád - to prostě nevymyslíš. Když se nudíte, můžete přes zásuvku připojit playstation a zahrát si hru nebo si přehrát filmu. Jakmile se však rozjedete, tak obraz pochopitelně zmizí.


Díky rozvoru 2,6 metru (o 50 mm více než Škoda Fabia) je interiér prostorný, přestože je zadní lavice pro dva je spíš nouzová. Ale zvládli jsme cestu s jedním dospělýma jedním dítětem. Naštěstí ne moc daleko, jen k příští nabíjecí stanici.

Honda e nám ukazuje cestu, jak by mohly vypadat městské elektromobily příštích let. Většímu zájmu zatím brání bohužel vysoká cena a nízký dojezd. My jsme najezdili poměrně kilometrů, hodně i dobíjeli a jízda s tímto elektromobilem nás bavila.


Přehled výbav najdete na:

https://www.honda.cz/content/dam/local/czech-republic/cars/katalogy-ceniky/CZ-cenik_Honda_e.pdf



Základní
technické údaje

Motor: elektromotor
Výkon: 113 kW (154 k)
Točivý moment 315 Nm
Kapacita aku: 35, 5 kWh
Rychlost: 145 km/h
Spotřeba: 17,2 kWh/100 km
Max.výkon stříd. Proudu: 6,6 kW
Dojezd: 222 km
Rozměry: 3894 x 1752 x 1512 mm
Rozvor: 2530 mm
Zavazadlový prostor: 171/571 l
Cena: 976 900 Kč ( verze 113 kW Advanced)



J.Lasík 7.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar