Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Jazz Crosstar i-MMD - MPV s nádechem SUV

Velkoprostorové automobily, kdysi velká móda, mají už delší dobu prakticky odzvoněno. Jejich úlohu přebraly SUV nebo chcete-li crossovery. Jedním z posledních mohykánů je Honda Jazz, ale jak ukazují prodejní čísla, zákaznici ji stále chtějí.

Od roku 2012, kdy se objevila první Honda Jazz (V Japonsku, USA, Číně prodávaná jako Fit), se na celém světě prodalo sedm a půl milionu kusů tří generací. Odpověď, proč je o Jazz takový zájem, je poměrně jednoduchá. Pouhé čtyři metry délky poskytují nebývale velký vnitřní prostor, takřka na úrovni automobilů o stupeň většího segmentu.

Se čtvrtou generací přišla Honda hned s několika novinkami. V první řadě jde výhradně o hybridní modely, v druhé řadě obohatila modelovou řadu o verzi Crossover. Ta se oplášťováním spodní části karosérie a o 16 milimetrů větší světlou výškou (152 mm) přiblížila k dnes tolik žádaným SUV.


Hlavní novinkou je hybridní systém převzatý a upravený z modelu CR-V. Je tvořen trakčním elektromotorem o výkonu 80 kW, v jednom bloku s ním a převodovkou je uložen generátor o výkonu 70 kW a zážehový čtyřválec objemu 1,5 litru s výkonem 90 k a točivým momentem 131 Nm. Jazz Crosstar může k jízdě využívat tři režimy.


Elektromotor může být napájen dvěma způsoby. Při elektrickém režimu přímo z akumulátoru, pokud čtyřválec není v chodu. Nebo, a to je zajímavější, z generátoru proudem, v tom případě jde o hybridní pohon, spalovací motor pracuje v roli pohonu generátoru a auto vlastně nepohání. Pokud generátor vyrobí více proudu, než potřebuje, tak se ukládá v akumulátoru.
Třetí režim je motorový, kdy se pomocí třecí spojky propojí spalovací motor s redukčním převodem a diferenciálem přední nápravy. To se děje při rychlosti nad 70 km/h.


Při rozjezdu a malé rychlosti je využívána elektrická energie získaní z lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 0.86 kWh. Teprve poté se připojí spalovací motor roztočí generátor s výkonem 70 kW. Jazz je tak vlastně vybaven dvěma elektromotory, jedním trakčním o výkon u 80 kW a druhým je už zmíněný generátor umístěný mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, zatímco palivová nádrže na 40 litrů se přemístila pod přední sedadla.


Honda Jazz Crosstar je primárně učena pro městský provoz, však také osmdesát procent jízdy rychlostí do 40 km/h využívá elektrickou energii. Při rychlosti mezi 40 až 80 km/h je využívaná asi z 54 procent elektrická energie, zatímco hybridní režim činí 31 a spalovací motor 15 procent. Nad 80 km/h do 120 km/h se vc minimálně sedmdesáti procentech připojuje spalovací motor a o zbytek se podělí elektrický a hybridní režim.


Síla se nepřenáší klasickou bezestupňovou převodovkou, jak by se mohlo zdát, ale jednostupňovou e-CVT Na displeji pak můžeme pozorovat, jak probíhá přenos energie.
Od klasického Jazzu se liší ještě jinou přední maskou, výraznějším zadním nárazníkem nebo střešními lištami. Za příplatek si můžete objednat snad jen dvoubarevné lakování s černou střechou. Kombinace červené a černé, v níž byl lakovaný testovaný model, budil všude, kde jsme zastavili rozruch a bylo vidět, že se líbí. Bohužel už méně se zájemcům líbila cena, ale za více než šesti sty tisíci musíme vidět nejen hybridní techniku, ale hlavně bohatou výbavu s mnoha asistenty. Novinkou je centrální airbag uložené v levé bočné stěně sedadla spolujezdce. Při bočním nárazu má zabránit kontaktu mezi cestujícími vpředu.


Honda Jazz Crosstar je bezesporu zajímavou novinkou, jak technickou, tak spotřebitelskou. Nejen nám se Crosstar líbil a rozdíl od nejvyšší výbavy klasického Jazzu čtyřicet tisíc korun není zas tak velký.

https://www.honda.cz/content/dam/local/czech-republic/cars/katalogy-ceniky/CZ_cenik_Crosstar_MR21_20210101.pdf



Základní
technické údaje


Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1498 cm³
Výkon: 72 kW (90 k) při 5500-6400/min
Točivý moment: 131 Nm při 4500-5000/min
Elektromotor výkon: 80 kW
Elektromotor - toč.moment: 253 Nm
Převodovka: jednostupňová e-CVT
Rychlost: 173 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Rozměry: 4090 x 1725 x 1565 mm
Rozvor kol: 2520 mm
Světlá výška 152 mm
Zavazadlový prostor: 298/1199 l
Cena: 609 000 Kč



J.Lasík 15.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar