Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Jazz 1.5 e:HEV - komfortně s hybridem

První generace modelu Jazz (na některých trzích označovaná jako Fit) se objevila na silnicích v roce 2001, druhá následovala o pár let později, před třemi roky přišla Honda s třetí generací a mj. s novým zážehovým atmosférickým čtyřválcem. Nyní je na trhu doslova revoluční Jazz čtvrté generace, výhradně s hybridní technikou.

Když se podíváme na nabídku v jednotlivých segmentech, tak Honda Jazz se řadí k posledním mohykánům kategorie velkoprostorových městských automobilů. Délka něco málo přes čtyři metry využili konstruktéři do nejvyšší možné míry. Koncepcí navazuje na svoje předchůdce a uchovává si dvacet let zaoblené linie. Na poměrně krátkou příď přechází navazuje dopředu vysunuté a sklopené čelní okno. Změnil se také přední sloupek. Místo dřívějšího jednoho a malého okna jsou teď dva. Oba vycházejí ze střechy. Blíž ke dveřím je nosný, druhý tenký drží čelní sklo. Výsledkem je lepší výhled.

Interiér se prakticky moc nezměnil. Palubní deska je teď jednodušší, zajímavý je dvouramenný volant. Od druhého stupně výbavy je vůz vybaven 9“ dotykovou obrazovkou. Při „listování“ si můžeme ruku opřít o malou plošinku dole. Drobnost, ale potěší. Navigaci můžeme ovládat i hlasově a funguje dobře.

I když je rozvor o 13 mm kratší, tak uvnitř se to nijak neprojevilo a v podélném směru mají i vyšší podstavy, sedící vzadu, dost místa na kolena. Vnější šířkou 1,6 metru se řadí mezi nejmenší, uvnitř naopak atakuje opačnou hranici. Vyšší střecha poskytuje dost místa nad hlavami. Nová jsou sedadla se strukturální výztuhou a poskytují lepší boční oporu.

Honda Jazz se zamlouvá nejen vzhledově, ale také vnitřní variabilitou skládáním a překlápěním zadních sedadel, systému Magic Seats. Jízdní kola můžete přepravovat například přiklopením sedáku k opěradlu. Po sklopení dnes sice už nezískáte rovnou podlahu, vzhledem k uložení baterií pod zadními sedadly a zčásti i pod zavazadelníkem. Proto se musíme také obejít bez rezervy. Pod podlahou je jen 14litrový box na drobnosti. Objem zavazadlového prostoru je o 50 litrů menší, ale dostačující.

A dostáváme se k největší novince Jazzu, hybridnímu systému, který tvoří zážehový čtyřválec 1,5 litru plus trakční elektromotor s výkonem 80 kW a točivým momentem 253 Nm. V jednom bloku s ním a převodovkou je uložen ještě generátor s výkonem 70 kW. Elektromotor je napájen z lithium-iontové baterie s kapacitou 0,78 kW.

Při rozjezdu a nízké rychlosti využíváme elektrickou energii, teprve pak přichází ke slovu spalovací motor, který roztáčí generátor a podle provozní situace může dobíjet baterii. Tu dobíjíme i rekuperací při zpomalení. Při zrychlení se využije elektrická energie, když se spojí zdroje z generátoru a baterie a elektromotor pracuje na plný výkon 80 kW. Při menší zátěži část výkonu přemění generátor na elektřinu a ukládá ji do baterie. Síla se nepřenáší klasickou bezestupňovou převodovkou, ale jednostupňovou e-CVT

Honda Jazz je primárně učena pro městský provoz. Průzkumy ukázaly, že osmdesát procent jízdy rychlostí do 40 km/h využívá elektrickou energii. Při rychlosti mezi 40 až 80 km/h je využívaná asi z 54 procent elektrická energie, zatímco hybridní režim činí 31 a spalovací motor 15 procent. Nad 80 km/h do 120 km/h se vc minimálně sedmdesáti procentech připojuje spalovací motor a o zbytek se podělí elektrický a hybridní režim.

Hybridní Honda Jazz“udělá“ stovku stejně rychle, jako verze s automatem, potřebuje jen 9,4 sekundy. Průměrné spotřeby 3,9 litru na sto kilometrů, jak udává výrobce, jsme sice nedosáhli, ale i tak je zhruba 4,5 litrů víc než skvělé. Hodně záleží pochopitelně na stylu jízdy a předvídavosti a přemýšlení. Ale to se brzy naučíte.

Díky umístění nádrže pod předními sedadly a baterie pod zadními a zavazadelníkem je Jazz velice stabilní v zatáčkách, i když se trochu naklání a je velice vyvážený. Ke komfortu přispívá mimo jiné i zadní vlečená náprava. V některých okamžicích vám připadá jako by měl vzduchové pérování,.


Přehled výbav
https://www.honda.cz/content/dam/local/czech-republic/cars/katalogy-ceniky/CZ_cenik_Jazz_MR21_20210101.pdf



Honda
Jazz je ideální rodinný automobil, který rozhodně není, na rozdíl od jiných malých hatchbacků, určen pouze do města. Ale v pohodě se s ním můžete vydat i na delší cestu. Předností je úsporný hybridní systém, který je však vykoupen vyšší cenou. Za nejnižší výbavu Comfort zaplatíte 499 900 Kč, další výbavy Elegance, resp. Executive stojí 539 900 Kč, respektive 569 900 Kč.

Stejně jako ostatní modely Honda, které jsme měli možnost si vyzkoušet, zaslouží jedničku za dílenské zpracování. Zbývá jedině cena, ale jak jsme řekli v úvodu, za kvalitu je třeba také zaplatit.


Základní technické údaje


Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1498 cm³
Výkon: 72 kW (109 k) při 5500-6400/min
Točivý moment: 131 Nm při 4500-5000/min
Elektromotor výkon: 80 kW
Elektromotor toč.moment: 253 Nm
Systémový výkon: 80 kW
Převodovka: bezestupňová e-CVT
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Spotřeba kombin. (dle NEDC): 3,8 l/ km
Rozměry: 4044 x 1694 x 1526 mm
Rozvor kol: 2517 mm
Zav.prostor: 304/1205 l
Cena:569 900 Kč (Executive)



J.Lasík 10.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar