Honda Jazz 1.4 - koncepce slaví úspěch
Při testování první generace Hondy Jazz jsme dospěli k názoru, že hlavně v oblasti kvality a praktičnosti nasadila laťku hodně vysoko, a tak jsme byli právem zvědavi, jaký bude její nástupce. První generace se objevila v Japonsku pod názvem Fit v roce 2001, Do Evropy dorazila o rok později jako Jazz.
Vzhledově vypadá hodně podobně, ale při bližším zkoumání zjistíme, že čelní okno je více skloněné, čímž zvýrazňuje klínovitou příď. V předním sloupku tak vzniklo ještě malé trojúhelníkové okno. Celková linie karosérie je určitě uhlazenější, ale zásadní koncepce předchozí generace zůstala zachována. Svojí délkou je v segmentu B nejmenší, ale uvnitř naopak největší.
Prodloužením rozvoru o 50 mm a také rozchodu kol vpředu i vzadu o 35 mm a 30 mm se nejen zlepšily jízdní vlastnosti, ale především se zvětšil vnitřní prostor pro posádku. Vpředu je místa víc než dost a cestující vzadu netrpí ani v oblasti nohou, které si lze dokonce natáhnout, ani v ramenou. Máme na mysli při obsazení zadních sedadel dvěma osobami, ve třech se musí uskrovnit. Potěší velký úhel otevření zadních dveří, který ulehčuje nastupování.
Přední sedala mají správný rozměr i kvalitní tvarování a díky volantu, který lze už nastavit v obou osách, si rychle najdeme nejpohodlnější polohu k řízení. V dosahu máme všechny ovladače, přehledně uspořádané, design ukazatelů nám připomíná Civic, stejně jako kvalitní a zajímavě tvarovaný volant. Na pohyb volantu reaguje Jazz přesně a vůz je lehce ovladatelný.
Součástí otáčkoměru je indikátor řazení „vypůjčený“ z modelu Accord. Zelená šipka signalizuje nejvhodnější okamžik k přeřazení pěti rychlostních stupňů.
Silnou stránkou Hondy Jazz je variabilita zadních sedadel (systém Magic Seats), které můžeme jedním pohybem sklopit, čímž získáme rovnou podlahu o délce půl druhého metru. Anebo můžeme sedáky překlopit k opěradlům, zaaretovat, a pak můžeme převážet předměty o výšce 1,28 metru.
Zájemce o Jazz si může vybrat mezi zážehovým čtyřválcem 1.2/ 90 k nebo 1.4, respektive 1339 cm³ o výkonu 100 k, který jsme si vyzkoušeli. To znamená, že patří do stejné skupiny povinného ručení jako Škoda Fabia. Pokud chceme využít největšího točivého momentu 127 Nm, potom musíme motor hodně vytáčet, až ke 4800 otáčkám za minutu. Poměrně slušnou dynamiku dokládá zrychlení z nuly na sto na 11,4 s a rychlost 182 km/h je plně dostačující. Při vyšších otáčkách se projeví jeho temperament, ale dost síly vykazuje také v nižších otáčkách, pružný zátah se projeví už v 1100 otáčkách, kde se také rozsvítí zelené šipky. Pokud upřednostňujeme klidnější jízdu, bez zbytečného spěchu, ale ne že bychom se loudali, a budeme se držet šipkové signalizace, potom se můžeme dostat pod šest litrů benzinu na 100 kilometrů.
Kdyby si někdo snad myslel, že Jazz je vhodný spíš do města, tak vás vyvedeme z omylu. Během jednoho dne jsme s ním při obsazená čtyřmi osobami absolvovali cestu do Lipska a zpátky v naprosté pohodě, Na tři stovky kilometrů jsme potřebovali dvě a tři čtvrtě hodiny se spotřebou 5,6 litru benzinu. A to není vůbec špatná hodnota.
Na silnici se chová velice jistě, na nerovnostech neodskakuje a v zatáčkách se nenaklání. Jen je trochu náchylný na boční vítr. Podvozek doznal menších změn, ale vzpěry McPherson a příčná ramena vpředu a vlečená ramena vzadu zůstaly zachovány. Hodně nás potěšily kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, které jsou opravdu účinné a nezklamou. Už v základní výbavě je vybaven stabilizačním systémem VSA.
Snad jedinou nevýhodou Hondy Jazz je vyšší cena, (nejlevnější verze 1.2 S stojí 299 000 Kč), ale na druhé ceně za ní dostanete kvalitu, jakou byste jinde jen těžko hledali.
Ve výbavě Comfort (nejnižší pro 1.4) najdeme mj, systémy ABS, EBD, VSA, šest airbagů, dálkové ovládání centrálního zamykání, vyhřívání zpětných zrcátek, volant nastavitelný v obou směrech, multifunkční volant, automatickou klimatizaci, sportovní čalounění, informační displej, dvojité dno zavazadlového prostoru atd.
Úspěšná koncepce první generace tak slaví úspěch i ve druhém vydání. Jazz nás přesvědčil kvalitou, flexibilitou, jízdními vlastnostmi i výbavou. Některé konkureční automobily jsou sice levnější, ale za řadu prvků výbavy musíte připlátit, zatímco Jazz je nabízí již v základu.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec i-VTEC
Objem: 1339 cm³
Výkon: 73 kW (100 k) při 6000/min
Točivý moment: 127 Nm při 4800/min
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Spotřeba: (město/mimo město/kombin.): 6,5/4,7/5,4 l/100 km
Rozměry: 3900 x 1695 x 1525 mm
Rozvor: 2500 mm
Objem zav.prostoru: 337/883 l
Cena: 379 000 Kč (1.4 Comfort)
Jindřich Lasík, 7.4.2009
Prodloužením rozvoru o 50 mm a také rozchodu kol vpředu i vzadu o 35 mm a 30 mm se nejen zlepšily jízdní vlastnosti, ale především se zvětšil vnitřní prostor pro posádku. Vpředu je místa víc než dost a cestující vzadu netrpí ani v oblasti nohou, které si lze dokonce natáhnout, ani v ramenou. Máme na mysli při obsazení zadních sedadel dvěma osobami, ve třech se musí uskrovnit. Potěší velký úhel otevření zadních dveří, který ulehčuje nastupování.
Přední sedala mají správný rozměr i kvalitní tvarování a díky volantu, který lze už nastavit v obou osách, si rychle najdeme nejpohodlnější polohu k řízení. V dosahu máme všechny ovladače, přehledně uspořádané, design ukazatelů nám připomíná Civic, stejně jako kvalitní a zajímavě tvarovaný volant. Na pohyb volantu reaguje Jazz přesně a vůz je lehce ovladatelný.
Součástí otáčkoměru je indikátor řazení „vypůjčený“ z modelu Accord. Zelená šipka signalizuje nejvhodnější okamžik k přeřazení pěti rychlostních stupňů.
Silnou stránkou Hondy Jazz je variabilita zadních sedadel (systém Magic Seats), které můžeme jedním pohybem sklopit, čímž získáme rovnou podlahu o délce půl druhého metru. Anebo můžeme sedáky překlopit k opěradlům, zaaretovat, a pak můžeme převážet předměty o výšce 1,28 metru.
Zájemce o Jazz si může vybrat mezi zážehovým čtyřválcem 1.2/ 90 k nebo 1.4, respektive 1339 cm³ o výkonu 100 k, který jsme si vyzkoušeli. To znamená, že patří do stejné skupiny povinného ručení jako Škoda Fabia. Pokud chceme využít největšího točivého momentu 127 Nm, potom musíme motor hodně vytáčet, až ke 4800 otáčkám za minutu. Poměrně slušnou dynamiku dokládá zrychlení z nuly na sto na 11,4 s a rychlost 182 km/h je plně dostačující. Při vyšších otáčkách se projeví jeho temperament, ale dost síly vykazuje také v nižších otáčkách, pružný zátah se projeví už v 1100 otáčkách, kde se také rozsvítí zelené šipky. Pokud upřednostňujeme klidnější jízdu, bez zbytečného spěchu, ale ne že bychom se loudali, a budeme se držet šipkové signalizace, potom se můžeme dostat pod šest litrů benzinu na 100 kilometrů.
Kdyby si někdo snad myslel, že Jazz je vhodný spíš do města, tak vás vyvedeme z omylu. Během jednoho dne jsme s ním při obsazená čtyřmi osobami absolvovali cestu do Lipska a zpátky v naprosté pohodě, Na tři stovky kilometrů jsme potřebovali dvě a tři čtvrtě hodiny se spotřebou 5,6 litru benzinu. A to není vůbec špatná hodnota.
Na silnici se chová velice jistě, na nerovnostech neodskakuje a v zatáčkách se nenaklání. Jen je trochu náchylný na boční vítr. Podvozek doznal menších změn, ale vzpěry McPherson a příčná ramena vpředu a vlečená ramena vzadu zůstaly zachovány. Hodně nás potěšily kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, které jsou opravdu účinné a nezklamou. Už v základní výbavě je vybaven stabilizačním systémem VSA.
Snad jedinou nevýhodou Hondy Jazz je vyšší cena, (nejlevnější verze 1.2 S stojí 299 000 Kč), ale na druhé ceně za ní dostanete kvalitu, jakou byste jinde jen těžko hledali.
Ve výbavě Comfort (nejnižší pro 1.4) najdeme mj, systémy ABS, EBD, VSA, šest airbagů, dálkové ovládání centrálního zamykání, vyhřívání zpětných zrcátek, volant nastavitelný v obou směrech, multifunkční volant, automatickou klimatizaci, sportovní čalounění, informační displej, dvojité dno zavazadlového prostoru atd.
Úspěšná koncepce první generace tak slaví úspěch i ve druhém vydání. Jazz nás přesvědčil kvalitou, flexibilitou, jízdními vlastnostmi i výbavou. Některé konkureční automobily jsou sice levnější, ale za řadu prvků výbavy musíte připlátit, zatímco Jazz je nabízí již v základu.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec i-VTEC
Objem: 1339 cm³
Výkon: 73 kW (100 k) při 6000/min
Točivý moment: 127 Nm při 4800/min
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Spotřeba: (město/mimo město/kombin.): 6,5/4,7/5,4 l/100 km
Rozměry: 3900 x 1695 x 1525 mm
Rozvor: 2500 mm
Objem zav.prostoru: 337/883 l
Cena: 379 000 Kč (1.4 Comfort)
Jindřich Lasík, 7.4.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout