Honda Jazz 1.3 i-VTEC+IMA - zaujme nízkou spotřebou
Letos na jaře přišla Honda na náš trh nejen s modernizovaným modelem Jazz, ale také s jeho hybridní verzí. V pořadí jde už o třetí hybrid – po modelech Insight a CR-Z. Byli jsme proto právem zvědavi, jak tato technologie obstojí v nejmenším automobilu.
Nejdříve musíme podotknout, že nejde o hybrid v pravém slova smyslu, ale o tzv. mild-hybrid, kdy elektromotor o výkonu 10 kW a s točivým momentem 78 Nm není schopen pracovat sám, ale jen ve spojení se zážehovým čtyřválcem 1,3 litru s výkonem 65 kW, zatímco klasický Jazz pohání zážehový 1.2 nebo 1.4 (viz Testy).
Navíc výhradně v kombinaci s bezestupňovou převodovkou CVT, tzv. variátorem. Hlavním posláním hybridu je především nízká spotřeba, a tak jsme chtěli vědět, za kolik budeme opravdu jezdit. Za prvé záleží jaký režim zvolíme – Eco, normální nebo sportovní. Režim Eco se pro hybridní automobil přímo nabízí, ale v tom případě budete jezdit sice za málo, ale nemůžete počítat s nějakou větší dynamikou. Převodovka udržuje motor v podstatně nižších otáčkách, než je obvyklé. Výsledek „vlažné“ jízdy se dostavil v podobě průměrné spotřeby zhruba 4,5 litru na sto kilometrů. Ideální tedy pro šetřílky. Většinu kilometrů včetně dálnice i silnic druhých tříd jsme jezdili v normálním režimu, tak jak jsme zvyklí bez sledování spotřeby, a hezky svižně. Spotřeba nám vycházela na výborných 5,4 litru benzinu, takže lepší než u vozů se zážehovými nebo vznětovými motory.
Volicí páku můžeme dát ještě do polohy režimu S (sport), který ale v Jazzu považujeme za celkem zbytečný, stejně jako řazení předvolených stupňů páčkami pod volantem. Snad jedině reakce na sešlápnutí plynu a zrychlení je zajímavé, méně už pochopitelně spotřeba.
Palubní přístroje jsou přehledně uspořádané a když budete chtít, tak můžete být neustále zahrnováni nejrůznějšími informacemi o hybridním pohonu, stačí jen přepínat displej. Můžete tak sledovat třeba tok energie mezi jednotlivými částmi hybridního ústrojí IMA. Barevnou hudbu vám může připomínat rozsvěcování diod kolem rychloměru. Při rychlé jízdě mají modrý nádech, aby vám připomněly, že právě moc ekonomicky nejedete. Ale když si dáte záležet, hned budou měnit odstín dozelena. Nechybí ani ukazatele intenzity akcelerace a brzdění a stejně jako v Insightu, můžete opět sbírat lístečky květin. Rozhodně se ale nenechte rozptylovat a spíš než displej sledujte provoz před sebou.
Přednosti hybridního ústrojí IMA jsme ocenili hlavně při rozjíždění z nízkých otáček nebo v kopci. Jakmile jen mírně přidáme plyn, tak elektronika převodovky využívá právě elektromotor a zbytečně motor nevytáčí a zabírá také rychleji. Na displeji se občas objeví ikonka EV, která signalizuje, že auto jede vlastně na elektrický pohon, neboť došlo k uzavření sacího ventilu systému VTEC. Nejčastěji se tak děje při rychlosti do 90 km/h nebo také z kopce.
O tom jestli vůz pohání pouze benzinový motor nebo asistent IMA, případně jen elektromotor prakticky ani nepostřehnete. O dobíjení akumulátorů vás informuje displej.
Až na pár drobností, jako je zelená barva nebo specifické řešení přídě, či velikost zavazadlového prostoru, se Jazz Hybrid neliší od klasického Jazze. Velká panoramatická střecha s elektrickou roletou prosvětlují interiér, ve čtyřech se cestuje komfortně, přední sedadla mají dobré boční vedení. Zavazadlový prostor je díky uložní akmulátorů o něco menší – 223 l (s rezervou), který můžeme zvětšit na 722 litrů. S tím musíme počítat, ale na druhou stranu lze i tady sedáky zadních sedadel přiklopit k opěradlům jako v kině.
Honda Jazz 1.3 i-VTEC + IMA stojí ve výbavě Comfort 429 000 Kč, zatímco za vyšší výbavu (v našem případě) zaplatíte 474 000 Kč, což je v obou případech o 20 000 Kč víc než u verze 1.4 s převodovkou CVT (s přímo řazenou 424 000 Kč). Rozdíly tedy nejsou příliš velké, ale právě vyšší cena bude asi stát v cestě většímu zájmu zákazníků. Rozhodně jde o zajímavý automobil, jehož spotřeba je opravdu nižší než u automobilů s benzinovými motory, ve městě pak i než u dieselů. Kromě příznivé spotřeby nabízí i velkorysý vnitřní prostor a dobré jízdní vlastnosti i bohatá výbavy, v níž nechybí nic podstatného.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec i-VTEC
Objem: 1339 cm³
Výkon: 65 kW (88 k) při 5800/min
Točivý moment: 121 Nm při 4500/min
Elektrmotor: 10 kW, 78 Nm při 1000/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,2 s
Spotřeba: 4,6/4,4/4,5 l/100 km
Rozměry: 3900 x 1695 x 2019 mm
Rozvor kol: 2495 mm
Rozchod kol: 1495/1476
Zav.prostor: 223/722 l
Cena: 474 000 Kč (Elegance)
J.Lasík, 21.10.2011
Navíc výhradně v kombinaci s bezestupňovou převodovkou CVT, tzv. variátorem. Hlavním posláním hybridu je především nízká spotřeba, a tak jsme chtěli vědět, za kolik budeme opravdu jezdit. Za prvé záleží jaký režim zvolíme – Eco, normální nebo sportovní. Režim Eco se pro hybridní automobil přímo nabízí, ale v tom případě budete jezdit sice za málo, ale nemůžete počítat s nějakou větší dynamikou. Převodovka udržuje motor v podstatně nižších otáčkách, než je obvyklé. Výsledek „vlažné“ jízdy se dostavil v podobě průměrné spotřeby zhruba 4,5 litru na sto kilometrů. Ideální tedy pro šetřílky. Většinu kilometrů včetně dálnice i silnic druhých tříd jsme jezdili v normálním režimu, tak jak jsme zvyklí bez sledování spotřeby, a hezky svižně. Spotřeba nám vycházela na výborných 5,4 litru benzinu, takže lepší než u vozů se zážehovými nebo vznětovými motory.
Volicí páku můžeme dát ještě do polohy režimu S (sport), který ale v Jazzu považujeme za celkem zbytečný, stejně jako řazení předvolených stupňů páčkami pod volantem. Snad jedině reakce na sešlápnutí plynu a zrychlení je zajímavé, méně už pochopitelně spotřeba.
Palubní přístroje jsou přehledně uspořádané a když budete chtít, tak můžete být neustále zahrnováni nejrůznějšími informacemi o hybridním pohonu, stačí jen přepínat displej. Můžete tak sledovat třeba tok energie mezi jednotlivými částmi hybridního ústrojí IMA. Barevnou hudbu vám může připomínat rozsvěcování diod kolem rychloměru. Při rychlé jízdě mají modrý nádech, aby vám připomněly, že právě moc ekonomicky nejedete. Ale když si dáte záležet, hned budou měnit odstín dozelena. Nechybí ani ukazatele intenzity akcelerace a brzdění a stejně jako v Insightu, můžete opět sbírat lístečky květin. Rozhodně se ale nenechte rozptylovat a spíš než displej sledujte provoz před sebou.
Přednosti hybridního ústrojí IMA jsme ocenili hlavně při rozjíždění z nízkých otáček nebo v kopci. Jakmile jen mírně přidáme plyn, tak elektronika převodovky využívá právě elektromotor a zbytečně motor nevytáčí a zabírá také rychleji. Na displeji se občas objeví ikonka EV, která signalizuje, že auto jede vlastně na elektrický pohon, neboť došlo k uzavření sacího ventilu systému VTEC. Nejčastěji se tak děje při rychlosti do 90 km/h nebo také z kopce.
O tom jestli vůz pohání pouze benzinový motor nebo asistent IMA, případně jen elektromotor prakticky ani nepostřehnete. O dobíjení akumulátorů vás informuje displej.
Až na pár drobností, jako je zelená barva nebo specifické řešení přídě, či velikost zavazadlového prostoru, se Jazz Hybrid neliší od klasického Jazze. Velká panoramatická střecha s elektrickou roletou prosvětlují interiér, ve čtyřech se cestuje komfortně, přední sedadla mají dobré boční vedení. Zavazadlový prostor je díky uložní akmulátorů o něco menší – 223 l (s rezervou), který můžeme zvětšit na 722 litrů. S tím musíme počítat, ale na druhou stranu lze i tady sedáky zadních sedadel přiklopit k opěradlům jako v kině.
Honda Jazz 1.3 i-VTEC + IMA stojí ve výbavě Comfort 429 000 Kč, zatímco za vyšší výbavu (v našem případě) zaplatíte 474 000 Kč, což je v obou případech o 20 000 Kč víc než u verze 1.4 s převodovkou CVT (s přímo řazenou 424 000 Kč). Rozdíly tedy nejsou příliš velké, ale právě vyšší cena bude asi stát v cestě většímu zájmu zákazníků. Rozhodně jde o zajímavý automobil, jehož spotřeba je opravdu nižší než u automobilů s benzinovými motory, ve městě pak i než u dieselů. Kromě příznivé spotřeby nabízí i velkorysý vnitřní prostor a dobré jízdní vlastnosti i bohatá výbavy, v níž nechybí nic podstatného.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec i-VTEC
Objem: 1339 cm³
Výkon: 65 kW (88 k) při 5800/min
Točivý moment: 121 Nm při 4500/min
Elektrmotor: 10 kW, 78 Nm při 1000/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,2 s
Spotřeba: 4,6/4,4/4,5 l/100 km
Rozměry: 3900 x 1695 x 2019 mm
Rozvor kol: 2495 mm
Rozchod kol: 1495/1476
Zav.prostor: 223/722 l
Cena: 474 000 Kč (Elegance)
J.Lasík, 21.10.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout