Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT - za kvalitu se platí

Když se podíváte na žebříček nejprodávanějších malých automobilů, tak zjistíte, že Honda Jazz nepatřila v minulosti k automobilům, které by trhaly prodejní rekordy. Pokud jste ale měli možnost seznámit se s tímto modelem blíže, potom si řeknete, jak je to možné.

Podle nás je na vině bohužel vyšší cena. Na druhou stranu musíme ale hned dodat, že za kvalitní zpracování a kvalitní techniku se platí, a to je i případ Hondy Jazz třetí generace. A to nemluvíme ještě o velikosti vnitřního prostoru. Když prozradíme, že v něm může cestovat pět osob, tak nám možná nebude věřit. Ale je to tak.

Oproti předchůdci je o 95 mm delší a má o 30 mm širší rozvor kol, což se hned projevilo na vnitřním prostoru. Nyní mají cestující na předních sedadlech o 30 mm více prostoru pro ramena a zároveň o 20 mm více místa mezi sebou. Cestující na zadních sedadlech mají o 115 mm více prostoru pro nohy, o 65 mm více prostoru pro kolena a o 20 mm více prostoru pro ramena.

Po modernizaci dostal Jazz atraktivnější vzhled, kterému vévodí ostře řezané přední světlomety a takřka kolmá záď s pátými dveřmi. Na pohled možná připadá někomu nenápadný, ale až otevřete dveře, potom zjistíte, že je účelný a praktický.

Sedadla jsou umístěna o něco výš, než je běžné. Díky tomu se dobře nastupuje a vzhledem i bohatému prosklení je výborný výhled do všech směrů. Přední sedala s příjemným lákovým potahem jsou sice trochu měkčí, ale dobře tvarovaná. Zamlouval se nám trochu netradiční pojetí přístrojové desky, která si nezadá s vozem o kategorii minimálně o třídu vyšší. To platí rovněž o multifunkčním volantu, který se navíc výborně drží. Ovladače jsou přehledně uspořádané a hezky v dosahu. Údaje z palubního počítače se zobrazují na displeji v zorném poli řidiče.

Na zadních sedadlech se usadí i tři dospělé osoby a pro větší pohodlí si mohou nastavit i sklon opěradel. Díky větší vnitřní výšce nám zůstává ještě pár centimetrů nad hlavou. Zavazadlový prostor má objem 354 litrů, po sklopeních zadních sedadel 1314 litrů, navíc s rovnou podlahou. Prostor je hluboký a nákladová hrana nízko. Ale to není všechno. Sedák zadní lavice můžeme zvednout a přiklopit k opěradlu, čímž vznikne prostor pro převoz třeba větší kytky nebo složeného dětského kočárku či kola. Výhodou je, můžete vyklopit pouze část zadní lavice nikoliv celou.

Hondu Jazz můžete mít pouze se novým zážehovým čtyřválcem 1.3 i-VTEC o výkonu 102 k, na vznětový motor zatím zapomeňte. V testovacím voze byl spojen se samočinnou převodovkou CVT.

Převodovka CVT umožňuje motoru déle pracovat v nejúspornějším rozsahu tím, že místo přidávání a ubírání plynu motoru průběžně mění převodový poměr. Převodovka CVT, která je řízena automaticky řídícím systémem motoru, vybírá optimální poměr ze sedmi simulovaných rychlostních stupňů podle otáček motoru, polohy plynu a pokynů řidiče. K úspoře také přispívá širší rozsah poměru převodovky a snížená hmotnost. S převodovkou CVT zrychlí z 0 na 100 km/h za 12 sekund a dosahuje maximální rychlost 183 km/h (113 mil/h). V průměru jsme jezdili do šesti litrů benzinu na sto kilometrů.

Podvozek, vpředu McPherson, vzadu tuhá náprava, je nastaven dobře, v zatáčkách drží Jazz dobře stopu a vypořádá se i s nerovnostmi.

Stabilitu vylepšuje systém aktivního brzdění AHA, který reaguje zejména na rychlé pokyny řízení nebo při vysokém zatížení v zatáčkách. K němu dochází při nouzových vyhýbacích manévrech. Systém funguje prostřednictvím stabilizačního systému vozu, je stále aktivní, ale vy ho vůbec nevnímáte. Podle potřeby mírně přibrzďuje kola na straně, která je ve směru zatáčení, když se otáčí volant. Výsledkem je zvýšená citlivost a stabilita vozidla a příjemný zážitek z řízení.

Při řízení vám pomáhá i balíček technologií aktivní bezpečnosti s těmito funkcemi: varování před čelní srážkou, systém rozpoznávání dopravních značek, inteligentní omezovač rychlosti, varování při opuštění jízdního pruhu a systém přepínaní dálkových a tlumených světel.

Druhý stupeň výbavy Comfort, v níž byl testovaný automobil, zahrnoval prakticky všechny důležité prvky, tzn. systémy ABS+EBD+EBA, stabilizaci VSA, šest airbagů, kotoučové brzy na všech kolech, elektricky ovládaná okna a zrcátka (vyhřívaná), multifunkční displej, automatickou klimatizaci, radio s MP3, mlhovky. To vše v ceně 424 900 Kč (provedení Trend stojí 364 900 Kč), zatímco nejlépe vybavená Elegance 471 900 Kč.

Třetí generace Hondy Jazz je ideální rodinný automobil, který rozhodně není, na rozdíl od jiných malých hatchbacků, určen pouze do města. Ale v pohodě se s ním můžete vydat i na delší cestu. Předností je bezpochyby výborný čtyřválec 1.3 a velký vnitřní prostor, včetně jeho variabilního uspořádání pro případ, že potřebujeme převézt větší předměty. Stejně jako ostatní modely Honda, které jsme měli možnost si vyzkoušet, zaslouží jedničku za dílenské zpracování. Zbývá jedině cena, ale jak jsme řekli v úvodu, za kvalitu je třeba také zaplatit.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1318 cm³
Výkon: 75 kW (102 k) při 6000/min
Točivý moment: 123 Nm při 5000/min
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,3/4,1/4,6 l/100 km
Rozměry: 3995 x 1694 x 1525 mm
Rozvor kol: 2530 mm
Zav.prostor: 354/1314 l
Cena: 424900 Kč (Comfort)



J.lasík 7.11.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar