Honda FR-V 1.8 - originální řešení pro 6
Kolik si myslíte, že se vejde osob do nové Hondy FRV. Prozradíme – výškou 1,6 m je nejnižší v segmentu, délkou 4,3 m a šířkou 1,8 metru patří k průměru kompaktních MPV. V první řadě jsou tři sedadla, v druhé rovněž tři. Tedy celkem šest osob jako Fiat Multipla, dnes jediné dva šestimístné vozy na trhu.
Za průkopníka šestimístných vozidel byl považován Fiat Multipla, ale jak se říká všechno už tu bylo. Už v Tatře 603 totiž mohlo ve dvou řadách sedět šest lidí. Druhým výrobcem, který se snažil v roce 2004 vzbudit pozornost o šestimístné vozidlo, byla Honda svým modelem FR-V. Vloni prošla nejen drobným faceliftem, ale hlavně dosavadní dva zážehové čtyřválce 1.7 a 2.0 nahradila verze 1.8.
Vraťme se však k sedadlům. Přední prostřední můžeme podélně posunout o 27 centimetrů do sedmi poloh, to znamená o čtyři centimetry víc než obě vnější. Sedadlo umístěné co nejvíce vzadu umožňuje převážet také děti v zádržném systému. Pokud cestujeme v šesti, potom musíme posunout zadní prostřední sedadlo, maximálně o 17 centimetrů, aby měl cestující kam složit nohy.
Teprve pak získáme největší pohodlí, ovšem trochu na úkor zavazadlového prostoru, který při obsazení vozu šesti osobami pojme 439 litrů. Jestliže chceme převážet větší nebo více věcí, potom musíme zadní sedadla složit naplocho do podlahy a dostaneme se na 1049 litrů.
Když si však doprostřed posadíme statnějšího kamaráda, potom vás bude při řízení přeci jen trochu omezovat. Sklopením opěradla prostředního sedadla vznikne stolek s držáky nápojů, nebo loketní opěrka. Sedák můžeme také rozdělit a přední polovinu vyklopit o 180 stupňů, čímž se odkryje malý úložný prostor. Sedadla by si zasloužila lepší boční oporu, ale to je daň za tři místa vedle sebe, stejně jako užší prostřední sedadlo. Sedadla i výplně dveří jsou čalouněny příjemnou měkkou látkou v modrošedé barvě.
Přístrojová deska vyniká moderním designem ve stylu high-tech a s imitací hliníku působí atraktivně. Upoutá středovým panelem s radiem, ovládacími prvky a řadicí pákou, která se sem přestěhovala kvůli prostřednímu sedadlu. Máme ji tak hned po ruce.
Výškové i podélně nastavitelný multifunkční volant padne dobře do ruky. Nevidíme však žádné přístroje ani číslice. Přístrojový panel se rozsvítí teprve po zasunutí klíčku do zapalování. Model FR-V byl první Hondou s palubním počítačem. Jeho ovládání je však trochu nešikovné, navíc chybí údaj o okamžité spotřebě. Prostřední sedadlo si vyžádalo také přemístění ruční brzdy, jejíž uložení je pružné, aby nezranila spolujezdce. Elektrické ovládání oken najdeme také na netradičním místě, vlevo od volantu.
Testovaný model poháněl zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru s variabilním časováním ventilů i-VTEC. Výkon 140 k i točivý moment 174 Nm jsou plně dostačující. Motor je pružný už z nižších otáček, zátah začínáme cítit zhruba od 2000 otáček. Je dobře utlumený, takže do kabiny neproniká žádný výraznější hluk, a dobře se cítí kolem 4500 otáček. Na druhou stranu nevyžaduje ani časté řazení, a můžete jet i dlouhé kilometry na „šestku“. Ovšem při plném zatížení přeci jen musíme častěji řadit. Při obsazení pěti osobami se průměrná spotřeba pohybovala kolem 8,5 litru na sto kilometrů.
Pro příznivce dieselů je k dispozici motor 2.2 o stejném výkonu a točivém momentu 340 N.m.
Širší rozchod kol a delší rozvor upraveného podvozku modelu FR-V poskytuje dobrou stabilitu při vyšších rychlostech. Čím širší rozchod (155/1575 mm), tím větší odolnost vůči bočnímu naklánění. Přestože je vůz odpružen měkčím pérováním, tak se karoserie při změnách směru naklání jen málo. Účinné brzdění zajišťují kotoučové brzy na všech kolech.
Zpočátku je třeba si zvyknout, že šířka vozu je 1,8 metru, tedy o něco víc, než je běžné, a také na krátký zadní převis, hlavně při parkování.
Honda FR-V je k dispozici pouze ve výbavě Comfort, která je hodně bohatá – mj. šest airbagů, palubní počítač, systémy ABS+EBD, VSA, výškově a podélně nastavitelný volant, tempomat, automatická klimatizace, autoradio s CD přehrávačem atd. V kombinaci s přesnou šestistupňovou mechanickou převodovkou zaplatíte 619 000 Kč, pětistupňový automat je o 30 000 Kč dražší, dieselové provedení stojí 725 000 Kč.
Jestli se prosadí šestimístné provedení anebo budou mít navrch sedmimístné verze s třemi řadami sedadel, ukáže teprve zájem zákazníků. Nám se šestimístné provedení docela zamlouvalo, i když jsme cestovali „jen“ v pěti. Přeci jen je uvnitř více místa než v pětimístném provedení. Také benzinová „jedna-čtyřka“ se ukázala jako velice příznivá pohonná jednotka.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec i-VTEC
Objem:1799 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 6300/min
Toč.moment: 174 N.m při 4300/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/6,3/7,5 l/100 km
Rozměry: 4285 x 1810 x 1610 mm
Rozvor kol: 2685 mm
Rozchod kol: 1555/1575 mm
Cena: 619 00 Kč
Jindřich Lasík, 5.5.2008
Vraťme se však k sedadlům. Přední prostřední můžeme podélně posunout o 27 centimetrů do sedmi poloh, to znamená o čtyři centimetry víc než obě vnější. Sedadlo umístěné co nejvíce vzadu umožňuje převážet také děti v zádržném systému. Pokud cestujeme v šesti, potom musíme posunout zadní prostřední sedadlo, maximálně o 17 centimetrů, aby měl cestující kam složit nohy.
Teprve pak získáme největší pohodlí, ovšem trochu na úkor zavazadlového prostoru, který při obsazení vozu šesti osobami pojme 439 litrů. Jestliže chceme převážet větší nebo více věcí, potom musíme zadní sedadla složit naplocho do podlahy a dostaneme se na 1049 litrů.
Když si však doprostřed posadíme statnějšího kamaráda, potom vás bude při řízení přeci jen trochu omezovat. Sklopením opěradla prostředního sedadla vznikne stolek s držáky nápojů, nebo loketní opěrka. Sedák můžeme také rozdělit a přední polovinu vyklopit o 180 stupňů, čímž se odkryje malý úložný prostor. Sedadla by si zasloužila lepší boční oporu, ale to je daň za tři místa vedle sebe, stejně jako užší prostřední sedadlo. Sedadla i výplně dveří jsou čalouněny příjemnou měkkou látkou v modrošedé barvě.
Přístrojová deska vyniká moderním designem ve stylu high-tech a s imitací hliníku působí atraktivně. Upoutá středovým panelem s radiem, ovládacími prvky a řadicí pákou, která se sem přestěhovala kvůli prostřednímu sedadlu. Máme ji tak hned po ruce.
Výškové i podélně nastavitelný multifunkční volant padne dobře do ruky. Nevidíme však žádné přístroje ani číslice. Přístrojový panel se rozsvítí teprve po zasunutí klíčku do zapalování. Model FR-V byl první Hondou s palubním počítačem. Jeho ovládání je však trochu nešikovné, navíc chybí údaj o okamžité spotřebě. Prostřední sedadlo si vyžádalo také přemístění ruční brzdy, jejíž uložení je pružné, aby nezranila spolujezdce. Elektrické ovládání oken najdeme také na netradičním místě, vlevo od volantu.
Testovaný model poháněl zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru s variabilním časováním ventilů i-VTEC. Výkon 140 k i točivý moment 174 Nm jsou plně dostačující. Motor je pružný už z nižších otáček, zátah začínáme cítit zhruba od 2000 otáček. Je dobře utlumený, takže do kabiny neproniká žádný výraznější hluk, a dobře se cítí kolem 4500 otáček. Na druhou stranu nevyžaduje ani časté řazení, a můžete jet i dlouhé kilometry na „šestku“. Ovšem při plném zatížení přeci jen musíme častěji řadit. Při obsazení pěti osobami se průměrná spotřeba pohybovala kolem 8,5 litru na sto kilometrů.
Pro příznivce dieselů je k dispozici motor 2.2 o stejném výkonu a točivém momentu 340 N.m.
Širší rozchod kol a delší rozvor upraveného podvozku modelu FR-V poskytuje dobrou stabilitu při vyšších rychlostech. Čím širší rozchod (155/1575 mm), tím větší odolnost vůči bočnímu naklánění. Přestože je vůz odpružen měkčím pérováním, tak se karoserie při změnách směru naklání jen málo. Účinné brzdění zajišťují kotoučové brzy na všech kolech.
Zpočátku je třeba si zvyknout, že šířka vozu je 1,8 metru, tedy o něco víc, než je běžné, a také na krátký zadní převis, hlavně při parkování.
Honda FR-V je k dispozici pouze ve výbavě Comfort, která je hodně bohatá – mj. šest airbagů, palubní počítač, systémy ABS+EBD, VSA, výškově a podélně nastavitelný volant, tempomat, automatická klimatizace, autoradio s CD přehrávačem atd. V kombinaci s přesnou šestistupňovou mechanickou převodovkou zaplatíte 619 000 Kč, pětistupňový automat je o 30 000 Kč dražší, dieselové provedení stojí 725 000 Kč.
Jestli se prosadí šestimístné provedení anebo budou mít navrch sedmimístné verze s třemi řadami sedadel, ukáže teprve zájem zákazníků. Nám se šestimístné provedení docela zamlouvalo, i když jsme cestovali „jen“ v pěti. Přeci jen je uvnitř více místa než v pětimístném provedení. Také benzinová „jedna-čtyřka“ se ukázala jako velice příznivá pohonná jednotka.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec i-VTEC
Objem:1799 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 6300/min
Toč.moment: 174 N.m při 4300/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/6,3/7,5 l/100 km
Rozměry: 4285 x 1810 x 1610 mm
Rozvor kol: 2685 mm
Rozchod kol: 1555/1575 mm
Cena: 619 00 Kč
Jindřich Lasík, 5.5.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















