Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Civic Type-R 2.0 VTEC - hračka pro velké kluky

Snad jen tři čtyři automobily můžeme prohlásit, že jde o „silniční závoďáky“, ale jen jeden z nich přenáší vysoký výkon na přední kola, ostatní mají pohon všech čtyř kol. Možná už tušíte, o jaký automobil se jedná. Honda Civic Type-R, lidově přezdívaný „tajpár“.

Moje dcera, která žije automobilovým sportem, ani nechtěla po týdenním testování, abychom Hondu Civic Type-R už vraceli. A třeba Petr Žáček, který jezdí vrchy a rallye s Audi Sport Quattro po svezení prohlásil, že by si po drobných úpravách dokázal představit s tímto automobilem i závodit.

Hondu Civic Type-R na silnici nepřehlédnete hned z několika důvodů. Jednak pro upravenou přední část, rozšířené blatníky, velké zadní křídlo nebo čtyři koncovky výfuku, vydávající přeci jen větší hluk než sériový Civic. Nedivte se pak, že se kolemjdoucí za vámi otáčejí. Na délku se oproti běžné verzi prodloužil o 20 mm, v šířce díky blatníkům o 108 mm.

Někdo si možná řekne, že výrobce na sériový automobil jen narouboval tuningový kit a pár drobností. Chyba. Každý díl karosérie byl pečlivě odzkoušen a na voze splňuje svoji funkci. Například zploštělý výřez lemu před předním kolem má původ v okruhovém speciálu pro světový šampionát WTCC. Upravuje hlavně proudění vzduchu, aby nedocházelo k turbulencím u předních kol. Horní plocha zadního křídla má zase opačný sklon než je u spoilerů obvyklé a jeho úkolem je přitlačit zadní kola k silnici a zlepši tak stabilitu. Mohutný difuzor zase usměrňuje proudění vzduchu pod vozem.

Interiér je pouze čtyřmístný kvůli adaptivním tlumičům, které by vzadu vyžadovaly jiné nastavení. Skořepinová přední sedadla v černočerveném provedení vás skvěle podrží v rychlých zatáčkách a jsou i pohodlná. Sedíte o dvacet milimetrů níž než v sériovém modelu. Sportovní nádech dotváří krátká řadicí páka s kulatou hlavicí. Volant měl na náš vkus až příliš tlačítek, ve sportovním modelu bychom je oželeli. Jinak je vše uspořádané jako v sériovém Civicu až na kouzelné červené tlačítko R+ vlevo pod volantem. Po jeho stisknutí se Civic Type-R promění v dravce a přístroje zbarví červeně. Ale k tomu se ještě dostaneme. Zapomeňte na sklápění zadních sedadel systému Magic Set.

Přední kola nepohání žádný z atmosférických motorů Honda, ale zážehový přeplňovaný čtyřválec s variabilním časováním ventilů. Největší výkon 310 k je k dispozici v 6500 otáčkách za minutu, zatímco točivý moment 400 Nm vrcholí od 2500 do 5400 otáček. Oproti předchozí verzi narostl výkon o 80 kW, zatímco točivý moment o 207 Nm. Hliníkové písty a vahadla systému VTEC (u Hondy poprvé ve spojení s turbodmychadlem), kované ojnice a lehký klikový hřídel snižují celkovou hmotnost motoru a omezují jeho setrvačnost.
Je spojen s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou s krátkými a přesnými drahami a se samosvorným diferenciálem. Tedy žádná dvouspojková převodovka, jakou používá často konkurence. Ale klasika. Pochválit musíme i výtečné brzdy Brembo vpředu s větranými kotouči o průměru 350 milimetrů.

Spotřeba se pohybuje podle vašeho jízdního stylu a záleží jen na vás, jestli pojedete v průměru za sedm litrů (ale pak vám stačí běžný Civic) při klidné jízdě až po deset litrů, nebo i více. U sportovního automobilu ale na spotřebu většinou nehledíte.
S takovými hodnotami si už na klikatých silničkách pěkně zajezdíte, a to díky skvěle nastavenému podvozku, který opravdu nemá chyby. Kvůli lepší aerodynamice, tedy pro lepší přítlak a stabilitu, je kompletně zakrytován. Svezení s „tajpárem“ je opravdovým zážitkem, ale jen zkušený řidič dokáže využít jeho potenciál. Už jsme se zmínili o adaptivních tlumičích, které při aktivaci R+ přitvrdí pérování až o třetinu. Mají za úkol hlavně zvýšit přilnavost kol a potlačit pohyby karosérie. Při rozjezdu se zadní tlumiče přitvrdí, aby přední kola zabrala bez protáčení. V zatáčkách zase přibrzďují vnější stranu. Také řízení je pochopitelně tužší.

U přední nápravy nahradil klasické zavěšení McPherson systém Dual Axis Strut s oddělenou těhlicí. Vzadu najdeme jednoduchou nápravu s vlečenými rameny a torzní příčkou.
Honda Civic Type-R je stejně jako Subaru WRX STi opravdovou hračkou pro velké kluky. Jestli máte v sobě benzin v krvi a milujete sportovní jízdu a máte v peněžence zhruba devět set tisíc korun. Potom je Type-R správná volba.

Honda Civic Type-R stojí 879 000 Kč, verze GT za 949 900 Kč zahrnuje navíc systém rozpoznávání dopravních značek, duální automatickou klimatizaci, červené osvětlení interiéru a předních dveří, parkovací senzory vpředu a vzadu nebo automatické spínání světel při stmívání.



Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1996 cm³
Výkon: 228 kW (310 k) při 6500/min
Točivý moment: 400 Nm při 2500-4500/min
Rychlost: 270 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/6,1/7,3 l/100 km
Rozměry: 4390 x 1878 x 1466 mm
Rozvor kol: 2594 mm
Zavazadlový prostor: 475/1404 l
Cena: 879 900 Kč




J.Lasík 24.3.2016




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar