Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Civic 1.8 s designem století

Dnešní testovací automobil vypadá, jako by dorazil z jiné planety. Patřičnou pozornost budil už na autosalonech ještě dřív než se dostal do sériové produkce. Při vývoji už osmé generace oblíbeného automobilu hodili Japonci všechny tradice za hlavu a vydali se úplně jinou cestou.

Na pětidveřovém hatchbacku vyráběném v britském Swindonu najdeme nejednu zvláštnost. Tak třeba hned rozměry. Zatímco konkurenční vozy se zvětšují, Honda se rozhodla pro opačnou cestu. Oproti předchozí generaci se délka zkrátila o 4 cm na 4,2 metru, rozvor o 6,5 cm na 2,6 m a výška o 3,5 cm na 1,4 metru. Pouze v šířce narostl o 7 cm na 1,7 m. Nevíme, jak to Japonci dokázali, ale přesto je uvnitř místa i pro Evropany víc než bychom čekali.

Přední maska plynule přechází do světlometů a tvoří souvislý prosklený pruh, který působí hodně efektně. Průběžný pás světel v červené barvě najdeme i na zádi. Tam zaujme ještě integrovaný spoiler rozdělující sklo pátých dveří. Je sice atraktivní, ale společně se širokým sloupkem C trochu omezuje výhled z vozu. Také bychom uvítali stírač zadního okna.

Dynamiku podtrhují krátké převisy a černé plastové lišty na spodku i blatnících. Z boku nám připomíná kupé, ať již klínovitým profilem nebo klikou zadních dveří zapuštěnou do rámu okna. Klika předních dveří jako by představovala diamant. Zadní dveře jsou poměrně úzké, ale naštěstí se otevírají takřka do pravého úhlu. Vyšší postavy si musejí dát při nastupování a vystupování pozor na hlavu.

Civic nás překvapil také řadou netradičních prvků. Vpředu jsou to například mlhovky (podle výbavy) ve tvaru trojúhelníku. Stejný tvar mají i koncovky výfuku. Ale nenechte se zmást, ve skutečnosti jsou oválné. To si jen designéři vyhráli.

Co jsme si řekli o zevnějšku, platí rovněž o interiéru. Také uvnitř se Japonci pořádně odvázali. Modře zbarvená přístrojová deska je dvoupatrová a hodně futuristická. Je úplně jiná než u běžných osobních automobilů, a to i vyšší třídy. V horní části je digitální rychloměr, ekonoměr a palubní počítač.Ve spodní pak analogový otáčkoměr, v jehož středu se zobrazují různé údaje, po stranách je teploměr a palivoměr

Volant je sice multifunkční ale jeho nastavení je pouze omezené, což může dělat menší problémy vyšším osobám. Sportovní volant nebo řadicí páku bez manžety bychom spíš čekali u sporťáku. Klíčkem se aktivuje pouze elektronika, startuje se tlačítkem vlevo od volantu.

Díky přemístění palivové nádrže pod přední sedadla vznikla rovná a nízká plocha zavazadlového prostoru, který má objem 415 litrů. Zvýšit jej můžeme sklopením opěradel. Pokud bychom chtěli převážet vyšší předměty uvnitř vozu, potom lze sedáky zadních sedadel přiklopit k opěradlům, takže do volného prostoru můžeme naložit předměty vysoké až 1,2 metru.

Poslední generaci Hondy Civic mohou pohánět dva zážehové čtyřválce 1,4 (83 k) nebo 1,8 litru (140 k) či turbodiesel 2,2 litru (140 k) Nám se dostal do rukou výkonnější z benzinových motorů s proměnným časováním i-VTEC o výkonu 140 koní. Točivým momentem 174 N.m překoná ve zrychlení třeba BMW 120 nebo dvoulitrový Golf. Je pružný, kultivovaný a výkonově se vyrovná dvoulitrům, ve spotřebě zase šestnáctistovkám. Na sto kilometrů spotřebuje v průměru mezi 6,5 až 7 litry. Poprvé jsou všechny pohonné jednotky kombinovány se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Na zařazenou šestku, při zhruba 3400 otáčkách, dosáhneme rychlosti 130 km/h. V tu chvíli nám čtyři ze šesti zelených kontrolek (vpravo od rychloměru) signalizují, že motor pracuje v ekonomickém režimu. Naopak šest žlutých kontrolek (nalevo) se rozsvítí při nadměrném zatížení. Tím dávají najevo, že nastal nejvhodnější okamžik k přeřazení rychlosti.

Ačkoliv Honda upustila od víceprvkové zadní nápravy a nahradila ji vlečenými rameny s torzní příčkou, přesto vyniká sportovně laděnými vlastnostmi a vysokou stabilitou.

Výbava Comfort , kterou jsme měli k dispozici zahrnuje mj. ABS+EBD, VSA, přední a boční airbagy, elektrické ovládání oken, centrální zamykání apod.

Design Hondy Civic se hodně odlišuje od konkurence, asi jako kdysi Ford Focus. Můžeme očekávat, že bude mít hodně příznivců i odpůrců. V každém případě jde o oživení automobilového designu.

První Civic se na silnicích objevil už v roce 1972 a za 33 let jich bylo vyrobeno přes 16 milionů. Honda Civic je atraktivní nejen designem, ale také cenami, které se pohybují v rozpětí od 469 000 Kč (1.4) až po 639 000 Kč (2.2 i-CDTi Executive)

Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec

Objem: 1799 cm³

Výkon: 140 k(130 kW) při 6300/min

Toč.moment: 174 N.m při 4300/min

Rychlost: 205 km/h

Zrychlení 0-100km/h: 8,9 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 8,2/5,4/6,4 l/100 km

Rozměry: 4245 x 1765 x 1460 mm

Rozvor: 2620 mm
Základní cena: 509 000 Kč (Comfort)

Jindřich Lasík, 4.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar