Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda CR-Z 1.8 - radost s hybridním kupé

Možná si někdo při pohledu na Hondu CR-Z řekne, tyhle tvary jsem snad už někdy viděl. A není rozhodně daleko od pravdy. Před třiceti lety představila totiž Honda model CRX, malé nízké kupé se zkosenou zádí. Ze své elegance dodnes mnoho neztratilo, a ve stejném duchu pokračuje CR-Z, respektive posouvá laťku mnohem výš.

Nejde totiž o obyčejné sportovní kupé, jak by se mohlo zdát, ale vůz s hybridní technologií, která je poprvé v historii kombinovaná s manuální šestistupňovou převodovkou. Až dosud měly všechny hybridy automat. A právě tím je Honda CR-Z výjimečná. Ale pozor, v tomto případě neznamená hybridní ani tak úsporný, ale naopak přídavný elektromotor pomáhá zvyšovat výkon, nikoliv snižovat spotřebu, jako u jiných automobilů
Vůz vychází z upravené podvozkové platformy modelů Insight a Jazz, vpředu vzpěry McPherson, vzadu torzní příčky. Sportovního ducha dodává vozu jen 1395 mm vysoká klínovitá třídveřová karosérie a rovněž i velká šířka 1740 mm. Atraktivitu zvyšuje difuzor integrovaný do zadního nárazníku a originální je i dělené sklo třetích dveří, podobně jako u Insightu. Pod ním se ukrývá zavazadlový prostor, jenž měl u testované verze GT top objem 215 litrů (kvůli subwooferu), u základní verze 233 l. V případě potřeby jej můžeme zvětšit sklopením zadního sedadla na 400 litrů.
Širokými dveřmi se usadíme do nízko umístěných sedadel s kvalitním bočním vedením. Místa máme kolem sebe ve všech směrech dost. Zadní sedadlo je vhodné tak akorát pro malé děti, ale o tom nás už „varuje“ uváděná konfigurace 2+2. Přístrojová deska plná tlačítek, displejů a ovladačů si rozhodně nezadá s menším letadlem. Možná právě tady bere Honda, jako výrobce letadel, určitou inspiraci. Přístrojová deska nás doslova obklopuje, malý tříramenný volant se drží dobře a výtku nemáme ani ke krátké řadicí páce. Startujeme stisknutím tlačítka vpravo od volantu, ale ještě před tím musíme klíček zastrčit do skříňky zapalování a otočit.
Ze všech tlačítek, které mimochodem dobře a přehledně uspořádané, zaujmou tři na levé straně. Slouží k volbě jízdního režimu – Econ, Normal a Sport. Záleží na vás, jaký styl jízdy chcete upřednostnit. Přiznáme, že na Econ, kdy sbíráte za hospodárnou jízdy kytičky a lístečky (viz Test Honda Insight) jsme pouze vyzkoušeli, protože ke sportovně laděnému kupé nám jaksi nepasoval. Většinou jsme jezdili na Normal nebo Sport. Jaký režim jste zvolili vám napoví podsvícení „budíků“ od zelené před modrou po červené. Jednotlivé režimy se liší nastavením škrticí klapky, posilovače řízení, řízení klimatizace a do jaké míry podporuje spalovací motor hybridní systém IMA.
Na palubním počítači můžeme sledovat tok výkonů, vlevo od volantu zase nabití akumulátorů pro pohon elektromotoru, tam také vidíme, jak hodně jsou články nabité nebo vybité.
Honda CR-Z se dodává výhradně se zážehovým čtyřválcem 1.5 s variabilním časováním ventilů (dva vačkové hřídele pro nízké a střední otáčky a jeden pro vysoké) a v kombinaci s asynchronním elektromotorem. Atmosférická „jedna-pětka“ disponuje výkonem 114 k při 6100/min a točivým momentem 145 Nm při 4800/min. Ovšem třeba při rozjezdu nebo akceleraci, přijde ke slovu hybridní jednotka IMA, jenž dokáže zvýšit celkový výkon na 124 k, ale hlavně navýšit točivý moment na 174 Nm už od tisíce otáček až do zhruba 1500/min. Vzhledem k tomu, že jsme jezdili prakticky výhradně na režim Normal a Sport, tak se naše průměrná spotřeba pohybovala podle palubního počítače 6,7 litru benzinu. Při ekonomickém provozu se však můžete přiblížit k avizovaným pěti litrům.
Možná se někomu mohou zdát uvedené hodnoty výkonu a točivého momentu nízké, ale musíme říct, že jsme si na zatáčkovitých okreskách užili s kupátkem radosti víc než dost. A to díky špičkovému podvozku, s nímž sedí Honda v zatáčkách jako přibitá, aniž byste pociťovali nedotáčivost. Pokud by vám to ještě nestačilo, tak si můžete vypnout stabilizační systém. Tvrdší podvozek se dobře vyrovnává s menšími nerovnostmi.
Kupé CR-Z se nabízí ve čtyřech stupních výbavy od 569 900 Kč (šest airbagů, klimatizace, CD přehrávač, asistent pro rozjezd do kopce, ABS, EBD). Zbývající tři výbavy zahrnují mj. kožený volant a řadicí páku, multifunkční volant, hliníkové pedály, mlhovky nebo litá kola a v testované výbavě GT Top jsme měli ještě třeba tempomat, xenony, kožená sedadla nebo panoramatickou skleněnou střechu.
Sedm set kilometrů s Hondou CR-Z nás přesvědčilo, že také hybridní kupé může být hodně zábavné a zároveň ekologické a úsporné. A když k tomu připočteme ještě atraktivní design a prvotřídní kvalitu, potom získáme zajímavý sportovní automobil. Snad jedině cena by mohla být o něco nižší, jinak kupé CR-Z prostě nemá chybu.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec i-VTEC
Objem: 1497 cm³
Výkon: 84 kW (114 k) při 4800/min
Točivý moment: 145 Nm při 4800/min
Elektromotor: asynchronní
Výkon: 10 kW při 1500/min
Točivý moment: 78 Nm při 1000/min
Celkový výkon: 91 kW při 6100/min
Celkový toč.moment: 174 Nm při 1000-1500/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 6,1/4,4/5,0 l/100 km
Rozměry: 4080 x 1740 x 1395 mm
Rozvor kol: 2435 mm
Rozchod kol: 1520/1500 mm
Cena: 659 000 Kč (GT Top)


J.Lasík, 22.11.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar