Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Honda CR-V s dieselem 2.2 DCTi

Až do začátku loňského roku dodávali Japonci do Hondy CR-V výhradně jedinou pohonnou jednotku – benzinový dvoulitr. Protože šlo o vůz, který se významně podílel na vzniku nového segmentu SUV, není divu, že o něj byl zájem na evropském trhu.

Teprve po CR-V přišla na řadu další podobná vozidla pro volný čas a s pohonem 4WD. Během posledních deseti let několikanásobně vzrostl zájem o diesely, a ačkoliv se Honda vznětovým motorům bránila dlouhá léta, nakonec přeci jen kapitulovala. Ve vlastním vývojovém oddělení proto vznikl čtyřválcový diesel 2.2, který se takřka přes noc vyšvihl na samotný vrchol dieselů ve své kategorii. Nejdříve nadchl řidiče v Accordu, a to nejen pružností, ale i spotřebou. Poté byl do CR-V transplantován, dnes jej najdeme také ve FR-V nebo Civicu.

Vzhledem k tomu, že jsme vyzkoušeli obě verze, tak můžeme porovnávat. Na úvod několik údajů. Zážehový dvoulitrový čtyřválec s variabilním časováním ventilů poskytuje 150 k a 192 N.m. Diesel má o 10 k méně, zato točivému momentu 340 N.m při 2000 otáčkách jen těžko odolá podobný automobil SUV. Benzin byl kombinován se čtyřstupňovým automatem. Má slušný výkon 150 k i točivý moment 192 N.m, ochotně se vytáčí do vyšších otáček, je kultivovaný. Jeho schopnosti omezuje bohužel čtyřstupňový automat, společně se spotřebou. V průměru jsme se nedostali pod dvanáct litrů, ve městě pak i na čtrnáct.

Tentokrát jsme měli pod kapotou přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,2 litru s přímým vstřikem common-rail, výhradně kombinovaný se šestistupňovou mechanickou převodovkou s krátkým odstupňováním. Motor je dostatečně pružný ve velmi širokém spektru otáček. Na 340 N.m. vyladěný agregát zatáhne už z nižších otáček velmi zostra. Do 1400 běží tiše a teprve při plném zatížení začne pronikat do kabiny hluk motoru. Chod motoru je kultivovaný, hlučnost na slušné úrovni. Po dynamické stránce nezůstává benzinovému motoru nic dlužný, naopak spotřebuje v průměru 6,7 litru nafty oproti 9 litrům benzinu.

Při přechodu z jednoho povrchu na jiný, vůbec nepostřehnete připojení pohonu zadních kol. Systém automaticky sepne pohon 4x4 jen v případě potřeby a tím poskytne vozu lepší akceleraci a výkon, hlavně na kluzkém podkladě. Základem je konstrukce se dvěma hydraulickými čerpadly, první je spojené s předními koly, druhé se zadními. Rozdíl v otáčkách obou čerpadel, který je vyvolaný prokluzem předních kol, vytvoří tlak obíhající kapaliny, jenž sepne vícelamelovou spojku. Tím se přední kloubový hřídel propojí se zadním diferenciálem a podle míry prokluzu se část točivého momentu přenese na zadní kola. Při častější jízdě v terénu nebo v zimě, si nezapomeňte pořídit odpovídající pneumatiky. Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že rozhodně nebudete litovat.

Originální interiér je už na pohled dostatečně velký a působí kvalitním dojmem. Zobrazované údaje jsou dobře čitelné, všechny ovladače máme po ruce, jen umístění ruční brzdy v přístrojové desce je poněkud nezvyklé. Na zadním sedadle oceníme možnost nastavení sklonu opěradel a podélný posuv v rozpětí 17 centimetrů (pokud nemáme verzi N1) podle toho jestli chceme větší pohodlí anebo musíme naložit hodně věcí. Dno zavazadlového prostoru lze vyjmout a rozložit na stolek.

Vzhled sériové verze si můžete podle libosti vylepšit originálními doplňky jako jsou prahové trubky, přední rám, pro jízdu v terénu je vhodný také hliníkový kryt motoru.

Od benzinové verze poznáte diesel jen podle střešního spoileru. Jinak je všechno stejné. U dvoudílných pátých dveří lze samostatně otevřít zadní okno.

Hondě CR-V, jednoho z dříve nejlépe prodávaných benzinových SUV, rozhodně prospěla implantace naftového motoru, který si dobře rozumí se šestistupňovou převodovkou. To bohužel nemůžeme říct u benzinového provedení s automatem, u něhož se nám zdála spotřeba neúměrně vysoká.

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 2204 cm³

Výkon 140 k (103 kW) při 4000/min

Toč.moment: 340 N.m při 2000/min

Rychlost: 180 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin): 8,2/5,8/6,7 l/100 km

Rozměry: 4635 x 1785 x 1710 mm

Rozvor: 2630 mm

Cena: 899 000 Kč

Upozornění. V době od 10. do 28. dubna si může každý majitel Hondy nechat zdarma zkontrolovat svůj vůz v autorizovaném servisu, případně zakoupit náhradní díly se slevou 15 procent.

Jindřich Lasík


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar