Honda CR-V s dieselem 2.2 DCTi
Až do začátku loňského roku dodávali Japonci do Hondy CR-V výhradně jedinou pohonnou jednotku – benzinový dvoulitr. Protože šlo o vůz, který se významně podílel na vzniku nového segmentu SUV, není divu, že o něj byl zájem na evropském trhu.
Vzhledem k tomu, že jsme vyzkoušeli obě verze, tak můžeme porovnávat. Na úvod několik údajů. Zážehový dvoulitrový čtyřválec s variabilním časováním ventilů poskytuje 150 k a 192 N.m. Diesel má o 10 k méně, zato točivému momentu 340 N.m při 2000 otáčkách jen těžko odolá podobný automobil SUV. Benzin byl kombinován se čtyřstupňovým automatem. Má slušný výkon 150 k i točivý moment 192 N.m, ochotně se vytáčí do vyšších otáček, je kultivovaný. Jeho schopnosti omezuje bohužel čtyřstupňový automat, společně se spotřebou. V průměru jsme se nedostali pod dvanáct litrů, ve městě pak i na čtrnáct.
Tentokrát jsme měli pod kapotou přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,2 litru s přímým vstřikem common-rail, výhradně kombinovaný se šestistupňovou mechanickou převodovkou s krátkým odstupňováním. Motor je dostatečně pružný ve velmi širokém spektru otáček. Na 340 N.m. vyladěný agregát zatáhne už z nižších otáček velmi zostra. Do 1400 běží tiše a teprve při plném zatížení začne pronikat do kabiny hluk motoru. Chod motoru je kultivovaný, hlučnost na slušné úrovni. Po dynamické stránce nezůstává benzinovému motoru nic dlužný, naopak spotřebuje v průměru 6,7 litru nafty oproti 9 litrům benzinu.
Při přechodu z jednoho povrchu na jiný, vůbec nepostřehnete připojení pohonu zadních kol. Systém automaticky sepne pohon 4x4 jen v případě potřeby a tím poskytne vozu lepší akceleraci a výkon, hlavně na kluzkém podkladě. Základem je konstrukce se dvěma hydraulickými čerpadly, první je spojené s předními koly, druhé se zadními. Rozdíl v otáčkách obou čerpadel, který je vyvolaný prokluzem předních kol, vytvoří tlak obíhající kapaliny, jenž sepne vícelamelovou spojku. Tím se přední kloubový hřídel propojí se zadním diferenciálem a podle míry prokluzu se část točivého momentu přenese na zadní kola. Při častější jízdě v terénu nebo v zimě, si nezapomeňte pořídit odpovídající pneumatiky. Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že rozhodně nebudete litovat.
Originální interiér je už na pohled dostatečně velký a působí kvalitním dojmem. Zobrazované údaje jsou dobře čitelné, všechny ovladače máme po ruce, jen umístění ruční brzdy v přístrojové desce je poněkud nezvyklé. Na zadním sedadle oceníme možnost nastavení sklonu opěradel a podélný posuv v rozpětí 17 centimetrů (pokud nemáme verzi N1) podle toho jestli chceme větší pohodlí anebo musíme naložit hodně věcí. Dno zavazadlového prostoru lze vyjmout a rozložit na stolek.
Vzhled sériové verze si můžete podle libosti vylepšit originálními doplňky jako jsou prahové trubky, přední rám, pro jízdu v terénu je vhodný také hliníkový kryt motoru.
Od benzinové verze poznáte diesel jen podle střešního spoileru. Jinak je všechno stejné. U dvoudílných pátých dveří lze samostatně otevřít zadní okno.
Hondě CR-V, jednoho z dříve nejlépe prodávaných benzinových SUV, rozhodně prospěla implantace naftového motoru, který si dobře rozumí se šestistupňovou převodovkou. To bohužel nemůžeme říct u benzinového provedení s automatem, u něhož se nám zdála spotřeba neúměrně vysoká.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2204 cm³
Výkon 140 k (103 kW) při 4000/min
Toč.moment: 340 N.m při 2000/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin): 8,2/5,8/6,7 l/100 km
Rozměry: 4635 x 1785 x 1710 mm
Rozvor: 2630 mm
Cena: 899 000 Kč
Upozornění. V době od 10. do 28. dubna si může každý majitel Hondy nechat zdarma zkontrolovat svůj vůz v autorizovaném servisu, případně zakoupit náhradní díly se slevou 15 procent.
Jindřich Lasík
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout