Ford S-MAX 2.5 - maximálně sportovní MPV
Zhruba před rokem představil Ford dvojici velkoprostorových modelů S-MAX a Galaxy, které se prezentovaly jako samostatné modely s osobitým vzhledem. Jde o první Fordy, které zavedly tzv. „kinetický design“.
Pod tímto názvem si představme nízkou střechu, šikmé čelní sklo navazující na kapotu, vyklenuté lemy blatníků, ostře ohraničené zadní okno a široký sloupek E. Ještě, než se budeme věnovat modelu S-MAX, který jsme otestovali, tak si řekněme, že oba využívají stejnou podlahovou plošinu včetně některých karosářských dílů jako je přední světlo nebo přední kapota.
Ford S-MAX je v základu koncipován jako pětimístný (3. řada za příplatek 29 tisíc korun), zatímco Galaxy jako 5+2místný. Naopak, kdo je kdo, se pozná podle masky chladiče, umístění mlhovek (S-MAX je má vysoko na předním nárazníku) nebo tvaru posledního bočního okna či zadních svítilen. V neposlední řadě také tvarem střechy, která se svažuje směrem dozadu. Poznávacím znakem jsou také „žábry“ u obou okrajů spodní mřížky přivádějící vzduch k motoru a brzdám.
S modelem S-MAX chtěl Ford zkonstruovat odlišné vozidlo, které by nebylo jen křížencem sportovního a multifunkčního vozu MPV. A tak v sobě spojuje jízdní, provozní a užitné vlastnosti sportovně laděného sedanu, kombi a MPV. Právě proto si vysloužil titul Auto roku 2007.
Interiér je dobře přístupný velkými a pod širokým úhlem se otevírajícími dveřmi. Rovná, ale mírně skloněná podlaha umožnila stupňovité umístění druhé a třetí řady sedadel. Sedadla jsou opravdu skvěle tvarovaná, do druhé řady mohou pohodlně usednout tři dospělé osoby, což nebývá u jiných MPV zvykem. Dvě samostatná sedadla třetí řady jsou sice jednodušší, ale v žádném případě o nich nemůžeme prohlásit, že by byla jen nouzová. Poměrně dobře se na ně usadí i dospělí spolujezdci, které nepatrně může omezit jen svažující se střecha.
Velice praktickou novinkou je flexibilní systém sedadel FoldFlatSystem (FFS). Sedadla druhé a třetí řady se sklápějí individuálně do podlahy, takže je nemusíme demontovat a nikam odnášet. Pohodlná a individuálně navržená sedadla jsou nezávisle nastavitelná a poskytují bohatý komfort až sedmi dospělým osobám. Systém „sklop a posuň“ zajišťuje slušný přístup ke třetí řadě sedadel. Druhá řada sedadel, posuvná v rozmezí 150 mm, nabízí pohodlí jako v Pendolinu první třídy. Při sklápění opěradla se samočinně naklání dolů i sedák, čímž docílíme přirozenější relaxační polohy. Manipulace s jednotlivými sedadly je velice jednoduchá, pouze se sklápějí, skládají a rozkládají. „Přestavbu“ sedmimístné verze na dvoumístnou zvládneme zhruba za minutu.
Při uspořádání se sedmi sedadly nabízí zavazadlový prostor objem 285 litrů, který lze zvětšovat na 755, resp. 1070 litrů. Po sklopení všech zadních sedadel a naložení až ke stropu získáme 2000 litrů a úložný prostor dlouhý takřka 2 metry a široký 1,15 m.
Vnitřní prostor je velice dobře ergonomicky vyřešen, bohatý na prvky zvyšující komfort. Mezi otáčkoměrem a rychloměrem je digitální displej pro zobrazování funkcí palubního počítače, který se ovládá tlačítky na multifunkčním volantu menšího průměru.
Netradiční páka ruční brzdy, která se vytahuje nahoru, nebo stlačuje dolů, je příjemně tvarována a začleněna do středové konzole. V souladu se sportovním charakterem nabízí vůz buď elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v osmi směrech, jako v našem případě, nebo manuálně v šesti. Řadicí páka umístěná do přístrojové desky je dobře po ruce. Ovládání vozidla a informačních systémů řízení je jednoduché zásluhou nejnovější generace rozhraní HMI, jehož základ tvoří dvě sady kolébkových spínačů na volantu v kombinaci s čitelným centrálním displejem sdruženého přístroje.
Z nabídky pěti pohonných jednotek v rozpětí od 125 k do 220 k jsme vybrali zážehový přeplňovaný pětiválec 2.5, známý z Volva nebo hlavně z Focusu ST, který je sám o sobě zárukou sportovních výkonů. Přestože pohotovostní hmotnost dosahuje 1,7 tuny, dokáže s ním 220 k zrychlit za 7,9 s a jet až 230 km/h. Vyniká pružností, ochotně se vytáčí už od nějakých 1500 otáček za minutu a lineární nárůst síly je cítit až do 6000. Největší točivý monet 320 N.m dosahuje v rozmezí 1500 až 4700/min, což je prakticky na úrovni dieselů. Jen stěží lze poznat „nástup“ turbodmychadla.
Překvapila nás velice nízká hladina hluku pronikající do kabiny, což mají na svědomé především tvary karosérie. Řazení jde lehce a přesně, dráhy jsou krátké, odstupňování šesti stupňů velice dobré. Pouze na výrobcem udávanou spotřebu 9,4 litru na 100 km jsme se nedostali, snad jedině tak s motýlí nohou. Ale na to bychom si nemuseli pořizovat 220 koní pod kapotou. Při běžné jízdě jsme se pohybovali kolem 10 až 12 litry na sto kilometrů. Kdo využije potenciál motoru, ten si pak pořádně provětrá peněženku.
Vyšší spotřebu však vykompenzuje perfektní naladění moderního podvozku s dlouhým rozvorem 2,8 metru a zdařilou geometrií náprav i charakteristika pružicí soustavy. V zatáčkách má sklon k mírné nedotáčivosti, ale ani při rychlejší jízdě v zatáčkách se nenaklání, dobře drží stopu, odpružení je dostatečně tuhé.
Ford S-MAX s benzinovým pětiválcem 2.5 se dodává v takřka shodných výbavách Trend a Titunium za 978 990 Kč, resp. za 1 028 990 Kč, které se liší od sebe opravdu jen nepatrně. Podotkněme, že už základní řada Core není žádným chudákem, neboť nabízí prakticky všechno podstatné, čím může být vůz vybaven včetně sedmi airbagů, systémů ABS, ESP a podobně. Za příplatek jsou mj. panoramatická střecha, parkovací asistent vpředu i vzadu, přídavné topení, bi-xenonové adaptivní světlomety, třetí řada sedadel, tempomat, snížený podvozek atd.
Ford S.Max s nejvýkonnější pohonnou jednotkou je ideálním komfortním automobilem na dlouhé cesty, kterému nechybí atraktivní design, nadprůměrný vnitřní prostor a hlavně sportovní duch, jenž nebývá u MPV zvykem.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2521 cm³
Výkon: 162 kW (220 k) při 5000/min
Toč.moment: 320 N.m při 1500-4800/min
Rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 13,3/7,1/9,4 l/100 km
Rozměry: 4768 x 1884 x 1658 mm
Rozvor: 2850 mm
Cena: 1 028 990 Kč (Titanium)
Jindřich Lasík, 16.5.2007
Ford S-MAX je v základu koncipován jako pětimístný (3. řada za příplatek 29 tisíc korun), zatímco Galaxy jako 5+2místný. Naopak, kdo je kdo, se pozná podle masky chladiče, umístění mlhovek (S-MAX je má vysoko na předním nárazníku) nebo tvaru posledního bočního okna či zadních svítilen. V neposlední řadě také tvarem střechy, která se svažuje směrem dozadu. Poznávacím znakem jsou také „žábry“ u obou okrajů spodní mřížky přivádějící vzduch k motoru a brzdám.
S modelem S-MAX chtěl Ford zkonstruovat odlišné vozidlo, které by nebylo jen křížencem sportovního a multifunkčního vozu MPV. A tak v sobě spojuje jízdní, provozní a užitné vlastnosti sportovně laděného sedanu, kombi a MPV. Právě proto si vysloužil titul Auto roku 2007.
Interiér je dobře přístupný velkými a pod širokým úhlem se otevírajícími dveřmi. Rovná, ale mírně skloněná podlaha umožnila stupňovité umístění druhé a třetí řady sedadel. Sedadla jsou opravdu skvěle tvarovaná, do druhé řady mohou pohodlně usednout tři dospělé osoby, což nebývá u jiných MPV zvykem. Dvě samostatná sedadla třetí řady jsou sice jednodušší, ale v žádném případě o nich nemůžeme prohlásit, že by byla jen nouzová. Poměrně dobře se na ně usadí i dospělí spolujezdci, které nepatrně může omezit jen svažující se střecha.
Velice praktickou novinkou je flexibilní systém sedadel FoldFlatSystem (FFS). Sedadla druhé a třetí řady se sklápějí individuálně do podlahy, takže je nemusíme demontovat a nikam odnášet. Pohodlná a individuálně navržená sedadla jsou nezávisle nastavitelná a poskytují bohatý komfort až sedmi dospělým osobám. Systém „sklop a posuň“ zajišťuje slušný přístup ke třetí řadě sedadel. Druhá řada sedadel, posuvná v rozmezí 150 mm, nabízí pohodlí jako v Pendolinu první třídy. Při sklápění opěradla se samočinně naklání dolů i sedák, čímž docílíme přirozenější relaxační polohy. Manipulace s jednotlivými sedadly je velice jednoduchá, pouze se sklápějí, skládají a rozkládají. „Přestavbu“ sedmimístné verze na dvoumístnou zvládneme zhruba za minutu.
Při uspořádání se sedmi sedadly nabízí zavazadlový prostor objem 285 litrů, který lze zvětšovat na 755, resp. 1070 litrů. Po sklopení všech zadních sedadel a naložení až ke stropu získáme 2000 litrů a úložný prostor dlouhý takřka 2 metry a široký 1,15 m.
Vnitřní prostor je velice dobře ergonomicky vyřešen, bohatý na prvky zvyšující komfort. Mezi otáčkoměrem a rychloměrem je digitální displej pro zobrazování funkcí palubního počítače, který se ovládá tlačítky na multifunkčním volantu menšího průměru.
Netradiční páka ruční brzdy, která se vytahuje nahoru, nebo stlačuje dolů, je příjemně tvarována a začleněna do středové konzole. V souladu se sportovním charakterem nabízí vůz buď elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v osmi směrech, jako v našem případě, nebo manuálně v šesti. Řadicí páka umístěná do přístrojové desky je dobře po ruce. Ovládání vozidla a informačních systémů řízení je jednoduché zásluhou nejnovější generace rozhraní HMI, jehož základ tvoří dvě sady kolébkových spínačů na volantu v kombinaci s čitelným centrálním displejem sdruženého přístroje.
Z nabídky pěti pohonných jednotek v rozpětí od 125 k do 220 k jsme vybrali zážehový přeplňovaný pětiválec 2.5, známý z Volva nebo hlavně z Focusu ST, který je sám o sobě zárukou sportovních výkonů. Přestože pohotovostní hmotnost dosahuje 1,7 tuny, dokáže s ním 220 k zrychlit za 7,9 s a jet až 230 km/h. Vyniká pružností, ochotně se vytáčí už od nějakých 1500 otáček za minutu a lineární nárůst síly je cítit až do 6000. Největší točivý monet 320 N.m dosahuje v rozmezí 1500 až 4700/min, což je prakticky na úrovni dieselů. Jen stěží lze poznat „nástup“ turbodmychadla.
Překvapila nás velice nízká hladina hluku pronikající do kabiny, což mají na svědomé především tvary karosérie. Řazení jde lehce a přesně, dráhy jsou krátké, odstupňování šesti stupňů velice dobré. Pouze na výrobcem udávanou spotřebu 9,4 litru na 100 km jsme se nedostali, snad jedině tak s motýlí nohou. Ale na to bychom si nemuseli pořizovat 220 koní pod kapotou. Při běžné jízdě jsme se pohybovali kolem 10 až 12 litry na sto kilometrů. Kdo využije potenciál motoru, ten si pak pořádně provětrá peněženku.
Vyšší spotřebu však vykompenzuje perfektní naladění moderního podvozku s dlouhým rozvorem 2,8 metru a zdařilou geometrií náprav i charakteristika pružicí soustavy. V zatáčkách má sklon k mírné nedotáčivosti, ale ani při rychlejší jízdě v zatáčkách se nenaklání, dobře drží stopu, odpružení je dostatečně tuhé.
Ford S-MAX s benzinovým pětiválcem 2.5 se dodává v takřka shodných výbavách Trend a Titunium za 978 990 Kč, resp. za 1 028 990 Kč, které se liší od sebe opravdu jen nepatrně. Podotkněme, že už základní řada Core není žádným chudákem, neboť nabízí prakticky všechno podstatné, čím může být vůz vybaven včetně sedmi airbagů, systémů ABS, ESP a podobně. Za příplatek jsou mj. panoramatická střecha, parkovací asistent vpředu i vzadu, přídavné topení, bi-xenonové adaptivní světlomety, třetí řada sedadel, tempomat, snížený podvozek atd.
Ford S.Max s nejvýkonnější pohonnou jednotkou je ideálním komfortním automobilem na dlouhé cesty, kterému nechybí atraktivní design, nadprůměrný vnitřní prostor a hlavně sportovní duch, jenž nebývá u MPV zvykem.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2521 cm³
Výkon: 162 kW (220 k) při 5000/min
Toč.moment: 320 N.m při 1500-4800/min
Rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 13,3/7,1/9,4 l/100 km
Rozměry: 4768 x 1884 x 1658 mm
Rozvor: 2850 mm
Cena: 1 028 990 Kč (Titanium)
Jindřich Lasík, 16.5.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout