Ford Ranger Wildtrak 3.0 TDCi - v luxusu do terénu
Terénní pikapy má ve svém programu pouze pět výrobců – Ford, Toyota, Mitsubishi, Nissan a nyní nově také Volkswagen. Tedy pokud nepočítáme velké americké trucky, které se však v našich zeměpisných šířkách vyskytují jen ojediněle.
„Naše“ pikapy mají hlavně přijatelnější rozměry, než americké, jak dokazuje Ford Ranger v porovnání s řadou F-Series. Ale časy se mění. Ranger byl odjakživa považován za dělníka. Dnes s ním můžete vyrazit třeba do divadla, jak dokazuje akční verze Wildtrak s chromovanými kryty vnějších zrcátek s integrovanými směrovkami z LED diod, klik dveří, oranžovými samolepkami, plastovými podběhy, chromovanými bočními nášlapy či trubkovým zadním rámem.
Vzhledu prospěla také přední sportovní maska chladiče se třemi vodorovnými lamelami a do boků protažené rozměrné světlomety. Na silnici budil pozornost modrou metalízou Winning (za příplatek), a atraktivními 18“koly z lehké slitiny. V zadním nárazníku jsou parkovací senzory.
Život za volantem nám zpříjemňuje třeba kvalitní audiosoustava, kožené čalounění v kombinaci s alcantarou a prošité oranžovou nití, čtyři airbagy nebo klimatizace. Vkusný je stříbrný středový panel s přehledně uspořádanými ovladači. Přední sedadla jsou pohodlná s dobrým vedením těla. Pěkně se v nich sedí i na delších cestách bez přestávky.Vzadu najdou pohodlí dvě dospělé osoby, ve třech se musí trochu uskrovnit. Jen úzkými zadními dveřmi se hůře nastupuje.
Ze tří variant jsme zvolili čtyřdveřový pětimístný Double Cab. Na ložnou plochu o velikosti 1530 x 1467 mm (mezi podběhy 1090 mm) a s bočnicemi vysokými 465 mm naložíme až tunu nákladu. Novinkou je praktický rolovací kryt. Můžeme jej sice uzamknout, ale ještě než tak učiníme musíme zadní čelo nejdříve zajistit popruhy před nezvanými návštěvníky. To nám nepřipadá u vozu za takřka milion korun právě dvakrát pohodlné.
Příznivce offroadů potěší, že rámová stavba podvozku s přišroubovanou karosérií, tuhá zadní náprava a přiřaditelný pohon předních kol, zůstaly zachovány. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech a odpružena podélnými tyčemi. Vzadu jsou klasická podélná listová pera a teleskopické plynové tlumiče. K brzdám, vpředu kotoučovým s vnitřním chlazením, vzadu bubnovým, společně se systémy ABS a EBD, žádné připomínky nemáme a nikdy nás nenechaly ve štychu.
Do ČR se dováží s pohonem všech kol 4WD, ale existují také levnější modely s pohonem přední nápravy. Zákazník má na výběr dva vznětové přeplňované čtyřválce – 2.5 TDCi (105 kW/143 k) nebo 3.0 TDCi (115 kW/156 k). Slabší je k dispozici pro všechny tři karosářské varianty, zatímco třílitr pouze pro Double Cab Wildtrak. Zvolili jsme tedy silnější agregát Duratorq s chladičem stlačeného vzduchu a přímým vstřikováním common-rail.
K síle tří litrů zdvihového objemu není třeba nic dodávat, teoreticky můžete s prázdným pikapem jet až 170 km/h. Ani zrychlení za 11,3 sekundy není na pikap špatné. Potěšil nás zátahem již z nízkých otáček, ale jakmile turbo „foukne“ tah se ještě zvýší. Největšího točivého momentu – mohutných 380 Nm můžeme využívat už od 1800/min. Při obsazení dvěma osobami a stokilovým nákladem jsme v průměru jezdili něco přes 10 litrů nafty na sto kilometrů, tedy na silnicích. V lehkém terénu se vyšplhala nad jedenáct litrů.
Před svižnější jízdou nás však brzdilo pomyšlení na dlouhý třímetrový rozvor, hodně vysoký posaz za volantem, hmotnost a setrvačnost vozu i náklon. Ranger však není rozhodně na lámání rychlostních rekordů.
Na normální silnici jsme využívali pouze pohon zadních kol, ale na mokru jsme raději navolili druhou kratší pákou (do 100 km/h) pohon všech kol 4H v poměru 50:50. V tomto režimu jsme se také pohybovali v lehčím terénu, jen při zdolávání extrémních výjezdů jsme zastavili a zařadili redukovaný převod. Ve spojení se samosvorným zadním diferenciálem vylepšuje již tak dobrou průchodnost terénem, do rychlosti 40 km/h. Neměli bychom zapomínat ale na dlouhý rozvor, který může způsobit problémy, na rozdíl od světlé výšky 207 mm, kterou považujeme za dostatečnou. Jakmile se vrátíte na silnici, tak stačí stisknout tlačítko RFW (Remote Free Wheel) vlevo od volantu a vrátíte se k pohonu 2WD, aniž byste museli zastavit.
Pro zlepšení jízdních vlastností jsme při našem testování zatížili ložnou plochu bednou se sto kilogramy písku. Jízda se podstatně zlepšila, a zadní náprava už tolik neodskakovala na nerovnostech.
V náročném terénu se nemusíme spoléhat jen na své schopnosti a pud sebezáchovy. Pomáhají nám k tomu ukazatel podélného sklonu a příčného náklonu. Společně s kompasem jsou umístěny v kapličce nad středovým panelem, a dobře čitelné. Pak jsme se už nemuseli obávat auto naklonit až pod úhlem 28 stupňů, aniž bychom se obávali převrácení. Normálně bychom se začali strachovat už na úhlu zhruba o polovinu menším. S Rangerem lze zvládnout až čtyřicetiprocentní výjezd nebo sjezd náročným terénem. Podle výrobce se můžeme s vozem pustit do řeky hluboké do 750 mm. Neměli jsme příležitost tuho hodnotu ověřit, ale nemáme důvod nevěřit. Vždyť brodění je jednou z hlavních vlastností klasických offroadů.
Přestože nájezdový úhel vzadu trochu snižuje chromovaná trubka, tak toho Ranger dokáže a umí hodně. I když ruku na srdce, kolik majitelů bude chtít „trápit“ pikap v náročném terénu.
Technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2953 cm³
Výkon: 114 kW (156 k) při 3 500/min
Točivý moment: 380 Nm při 1 800/min
Rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 11,7/8,2/9,5 l/100 km
Rozměry: 5 080 x 1 788 x 1 797 mm
Rozvor: 3 000 mm
Nájezdový uhel vpředu/vzadu:34°/20°
Přechodový úhel: 28
Světlá výška: 207 mm
Brodivost: 750 mm
Cena: 859 900 Kč bez DPH
JL, 13.4.2010
Vzhledu prospěla také přední sportovní maska chladiče se třemi vodorovnými lamelami a do boků protažené rozměrné světlomety. Na silnici budil pozornost modrou metalízou Winning (za příplatek), a atraktivními 18“koly z lehké slitiny. V zadním nárazníku jsou parkovací senzory.
Život za volantem nám zpříjemňuje třeba kvalitní audiosoustava, kožené čalounění v kombinaci s alcantarou a prošité oranžovou nití, čtyři airbagy nebo klimatizace. Vkusný je stříbrný středový panel s přehledně uspořádanými ovladači. Přední sedadla jsou pohodlná s dobrým vedením těla. Pěkně se v nich sedí i na delších cestách bez přestávky.Vzadu najdou pohodlí dvě dospělé osoby, ve třech se musí trochu uskrovnit. Jen úzkými zadními dveřmi se hůře nastupuje.
Ze tří variant jsme zvolili čtyřdveřový pětimístný Double Cab. Na ložnou plochu o velikosti 1530 x 1467 mm (mezi podběhy 1090 mm) a s bočnicemi vysokými 465 mm naložíme až tunu nákladu. Novinkou je praktický rolovací kryt. Můžeme jej sice uzamknout, ale ještě než tak učiníme musíme zadní čelo nejdříve zajistit popruhy před nezvanými návštěvníky. To nám nepřipadá u vozu za takřka milion korun právě dvakrát pohodlné.
Příznivce offroadů potěší, že rámová stavba podvozku s přišroubovanou karosérií, tuhá zadní náprava a přiřaditelný pohon předních kol, zůstaly zachovány. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech a odpružena podélnými tyčemi. Vzadu jsou klasická podélná listová pera a teleskopické plynové tlumiče. K brzdám, vpředu kotoučovým s vnitřním chlazením, vzadu bubnovým, společně se systémy ABS a EBD, žádné připomínky nemáme a nikdy nás nenechaly ve štychu.
Do ČR se dováží s pohonem všech kol 4WD, ale existují také levnější modely s pohonem přední nápravy. Zákazník má na výběr dva vznětové přeplňované čtyřválce – 2.5 TDCi (105 kW/143 k) nebo 3.0 TDCi (115 kW/156 k). Slabší je k dispozici pro všechny tři karosářské varianty, zatímco třílitr pouze pro Double Cab Wildtrak. Zvolili jsme tedy silnější agregát Duratorq s chladičem stlačeného vzduchu a přímým vstřikováním common-rail.
K síle tří litrů zdvihového objemu není třeba nic dodávat, teoreticky můžete s prázdným pikapem jet až 170 km/h. Ani zrychlení za 11,3 sekundy není na pikap špatné. Potěšil nás zátahem již z nízkých otáček, ale jakmile turbo „foukne“ tah se ještě zvýší. Největšího točivého momentu – mohutných 380 Nm můžeme využívat už od 1800/min. Při obsazení dvěma osobami a stokilovým nákladem jsme v průměru jezdili něco přes 10 litrů nafty na sto kilometrů, tedy na silnicích. V lehkém terénu se vyšplhala nad jedenáct litrů.
Před svižnější jízdou nás však brzdilo pomyšlení na dlouhý třímetrový rozvor, hodně vysoký posaz za volantem, hmotnost a setrvačnost vozu i náklon. Ranger však není rozhodně na lámání rychlostních rekordů.
Na normální silnici jsme využívali pouze pohon zadních kol, ale na mokru jsme raději navolili druhou kratší pákou (do 100 km/h) pohon všech kol 4H v poměru 50:50. V tomto režimu jsme se také pohybovali v lehčím terénu, jen při zdolávání extrémních výjezdů jsme zastavili a zařadili redukovaný převod. Ve spojení se samosvorným zadním diferenciálem vylepšuje již tak dobrou průchodnost terénem, do rychlosti 40 km/h. Neměli bychom zapomínat ale na dlouhý rozvor, který může způsobit problémy, na rozdíl od světlé výšky 207 mm, kterou považujeme za dostatečnou. Jakmile se vrátíte na silnici, tak stačí stisknout tlačítko RFW (Remote Free Wheel) vlevo od volantu a vrátíte se k pohonu 2WD, aniž byste museli zastavit.
Pro zlepšení jízdních vlastností jsme při našem testování zatížili ložnou plochu bednou se sto kilogramy písku. Jízda se podstatně zlepšila, a zadní náprava už tolik neodskakovala na nerovnostech.
V náročném terénu se nemusíme spoléhat jen na své schopnosti a pud sebezáchovy. Pomáhají nám k tomu ukazatel podélného sklonu a příčného náklonu. Společně s kompasem jsou umístěny v kapličce nad středovým panelem, a dobře čitelné. Pak jsme se už nemuseli obávat auto naklonit až pod úhlem 28 stupňů, aniž bychom se obávali převrácení. Normálně bychom se začali strachovat už na úhlu zhruba o polovinu menším. S Rangerem lze zvládnout až čtyřicetiprocentní výjezd nebo sjezd náročným terénem. Podle výrobce se můžeme s vozem pustit do řeky hluboké do 750 mm. Neměli jsme příležitost tuho hodnotu ověřit, ale nemáme důvod nevěřit. Vždyť brodění je jednou z hlavních vlastností klasických offroadů.
Přestože nájezdový úhel vzadu trochu snižuje chromovaná trubka, tak toho Ranger dokáže a umí hodně. I když ruku na srdce, kolik majitelů bude chtít „trápit“ pikap v náročném terénu.
Technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2953 cm³
Výkon: 114 kW (156 k) při 3 500/min
Točivý moment: 380 Nm při 1 800/min
Rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 11,7/8,2/9,5 l/100 km
Rozměry: 5 080 x 1 788 x 1 797 mm
Rozvor: 3 000 mm
Nájezdový uhel vpředu/vzadu:34°/20°
Přechodový úhel: 28
Světlá výška: 207 mm
Brodivost: 750 mm
Cena: 859 900 Kč bez DPH
JL, 13.4.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout