Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Mondeo Kombi 2.5 - výkonný, komfortní, prostorný

V belgickém závodě Ford v Genku se od roku 1993 vyrobilo přes čtyři miliony modelů Mondeo a přibývají stále další. Od loňského března odtud vyjíždí už třetí generace úspěšného zástupce střední třídy, a to hned ve třech karosářských variantách – sedan, liftback a kombi.

Z bohaté nabídky, které tvoří čtyři stupně výbavy a sedm pohonných jednotek jsme si vyzkoušeli kombinaci zážehového pětiválce 2.5 se šestistupňovou mechanickou převodovkou ve verzi kombi. Hned první prohlídka vozu nás utvrdila v tom, že oproti předchozí generaci je znát nejen obrovský skok v oblasti kvality, zvolených materiálů a lícování jednotlivých dílů (díky laserovému svařování), ale také pokud jde o vnitřní prostor. Není divu, když kombi povyrostlo ve všech směrech, jak proti druhé generaci, tak třeba i Volkswagenu Passat, největšímu soupeři o soupeření o přízeň zákazníka


Porovnání rozměrů
TypMondeo IIIMondeo IIPassat
Délka4830 mm- 26 mm-56 mm
Šířka1886 mm-74 mm-66 mm
Výška1512 mm-54 mm+5 mm
Rozvor2850 mm- 91 mm-141 mm


Právě zásluhou rozměrů a vnitřním prostorem se Mondeo posunuje na vrchol segmentu a překonává také některé zástupce z vyšší třídy. Zavazadlový prostor bez zbytečných hran a výčnělků má základní objem 542 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1733 litrů, přičemž podlaha je zcela rovná. Tak velký „kufr“ snad ani nepotřebujeme, a to je pod jeho podlahou ještě rezervní kolo.
Pro kombi si lze zvolit stejné pohonné jednotky jako pro oba sourozence, to znamená benzinové čtyřválce 1.6/110 k, 2.0/145 k a 2.3/161 k a pětiválec 2.5/220 k nebo vznětové čtyřválce – 1.8/125 k, 2.0/140 k a 2.2/175 k. Takže zbývá jen se správně rozhodnout.
Zastánci hospodárného provozu bezpochyby sáhnou po dieselu, zatímco příznivci dynamické jízdy zvolí spíš benzinový dvoulitr a zřejmě jen ten, kdo potřebuje hodně síly a také ji dokáže využít, dá přednost pětiválci 2.5, jenž svým výkonem 220 k a točivým momentem 320 N.m má původ ve Focusu ST. Možná bychom si jej dokázali představit spíš v sedanu. Ale proč ne v kombi, když také třeba Audi má v nabídce rychlá kombi Avant.
Zpočátku jsme měli trochu obavy, jaká bude spotřeba, když přední kola pohání nejsilnější motor, jaký se do Mondea dává. Výsledek však překonal naše očekávání. Ve městě sice moc – kolem 13 litrů, ale když jsme pak vyrazili na silnice a dálnici, klesla spotřeba až na neuvěřitelných 9,2 litrů. S klidem můžeme prohlásit, že i s tak výkonným vozem a poměrně těžkým (ca 1600 kg) můžeme jezdit v průměru pod deset litrů.
Pětiválec potěšil nástupem už z nízkých otáček, plynulým přechodem do středních a také zrychlením ve středních i vyšších otáčkách. Prodleva turbodmychadla je takřka neznatelná. Už v 1500 otáčkách za minutu můžeme využít největší točivý moment 320 N.m, jenž vydrží zhruba do čtyř tisíc. Kultivovaný chod, takřka bezhlučný, se nám velice zamlouval, stejně jako přesné řazení s krátkými drahami. To se pak řadí jedna radost. Na druhé straně však pružný pětiválec vyhoví také „línějším“ řidičům, kteří neradi často řadí.
Poslední modely Fordu se vyznačovaly skvělými jízdními vlastnostmi, což platí o Mondeu dvojnásob. Vpředu jsou vzpěry McPherson (shodná s minulým modelem), zadní náprava vychází z nového Focusu. Vůz dobře drží směr a v zatáčkách jede jako po kolejích. Podvozek je spíš tužší a sportovnější a skvěle tlumí všechny nerovnosti. Za příplatek si můžeme pohodlí a bezpečnost zvýšit mj. adaptivním tempomatem ACC s optickou a zvukovou výstrahou, interaktivním podvozkem IVDC s aktivními tlumiči CCD, systémem monitorování tlaku v pneumatikách, systémem HLA pro snadnější rozjezd v kopci apod. (viz www.ford.cz )
Ke komfortní jízdě přispívají také pohodlná sedadla, u řidiče elektricky ovládané výškově a v bederní oblasti. Ani po pěti stovkách kilometrech jsme necítili žádnou únavu. Vzhledem k rozvoru si královského místa ve všech směrech užijí cestující vzadu, kteří si mohou připadat jako v první třídě. Volant padne dobře do ruky, přístroje jsou dobře čitelné, ovládání palubního počítače na volantu jednoduché a praktické. Někdo by mohl mít připomínku k rozmístění ovladačů a tlačítek na středovém panelu. My jsme ale s obsluhou problémy neměli, člověk si zvykne na všechno. Malou výhradu máme k plastové imitaci dřeva na středovém panelu. Vypadá až moc lacině, asi bychom spíš uvítali hliníkový dekor.
Již základní výbava Mondea je na úrovni, jak se na takový vůz sluší a patří – sedm airbagů včetně kolenního, ESP+TCS+EBA, tempomat, palubní počítač, dvouzónová klimatizace apod.
Ford Mondeo kombi s výkonným pětiválcem a špičkovou výbavou je ideálním automobilem na dlouhé cesty po dálnicích. A když k tomu přičteme zdařilý a elegantní styling, potom nové Mondeo nasadilo laťku hodně vysoko.
Cena provedení kombi začíná na 636 990 Kč (1.6 Core), u verze Ghia X s motorem 2.5 na 927 990 Kč. Detailní přehled výbavy přineseme zítra.


Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2521 cm³
Výkon: 162 kW(220 k) při 5000/min
Točivý moment: 320 při 1500-4000/min
Rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 13,6/6,8/9,3 l/100 km
Rozměry: 4830 x 1886 x 1512 mm
Rozvor: 2850 mm
Cena: 927 990 Kč (Ghia X 2.5)


Jindřich Lasík, 19.3.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar