Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Ka 1.2 - za málo peněz hodně zábavy

Když dva dělají totéž, nemusí to být ještě totéž, jak nám ostatně dokazuje Ford a Fiat svými nejmenšími modely – Ka a 500. Oba vycházejí ze stejné platformy, mají shodné motory i převodovky, ale každý výrobce šel svoji cestou. Výsledkem jsou dva rozdílné automobily.

Zatímco Italové vsadili na retro styl a historii, tak Ford upřednostnil moderní styl, jak je patrné už od pohledu. Také do vývoje investoval nějakých 210 milionů eur. Ford Ka působí určitě sportovnějším dojem a designem se blíží Fordu Fiesta.
Druhá generace Fordu Ka přišla po třinácti letech a takřka po půldruhého milionů prodaných kusech od roku 1996. Jen pro zajímavost – půl milionů jich skončilo ve Velké Británii. Miniauta už nejsou jen malé automobily pro dva, na to zapomeňte, jak vás přesvědčí třeba velikost vnitřního prostředí nebo i bohatá výbava.
Prví „káčko“ poháněl pouze benzinový čtyřválec 1.3/44 kW, ale díky provozní nenáročnosti a na svoji dobu více než originálnímu designu sklidilo zasloužený úspěch. Dnes si může zákazník vybrat mezi zážehovým čtyřválcem 1.2 nebo přeplňovaným vznětovým 1.3 DTCi/54 kW, oba původem z Fiatu.
Oproti Fiatu 500 je Ford Ka o 31 mm širší, o 17 mm vyšší a v rozvoru o 74 mm delší, což ocení hlavně cestující: Ani velikost zavazadlového prostoru 225 litrů, respektive 747 litrů při sklopených zadních sedadlech (Fiat 500 – 185/550 l) nezůstala zkrátka.
Jak jsme se zmínili platforma je shodná s „pětistovkou“, ale liší se sportovním nastavením, které vede k výborným jízdním vlastnostem. Znát je hlavně zesílení přední nápravy v oblasti spodních ramen a pouzder včetně zadního zkrutného stabilizátoru. Ostatně naladit optimálně miniautomobil nebývá zpravidla vůbec jednoduché, především kvůli krátkému rozvoru a přednímu i zadnímu převisu. Jízda přináší potěšení nejen ve městě, ale jak jsme si ověřili, také na běžných silnicích, kde drží jako motokára.
Zážehový čtyřválec o objemu 1,2 litru disponuje výkonem 69 k, který pro „káčko“ úplně stačí, zvláště, když váží v pohotovostním stavu jen 940 kilogramů. Ve 3000 otáčkách za minutu dosahuje největšího točivého momentu 102 Nm, a potěšil nás hlavně zátahem z nízkých otáček, stejně jako průměrnou spotřebou, který se při svižné jízdě vyšplhala něco málo nad pět litrů.
Čtyřmístný interiér je pohodlně přístupný širokými dveřmi, trochu horší je vstup na zadní sedadla. Tam je dost místa pro nohy a pokud měříte do 1,7 metru, potom si nemusíte dělat obavy ani o hlavu. Naopak na předních sedadlech, která jsou nadmíru pohodlná a příjemně tvrdá, jsme se usadili přímo komfortně. Díky ergonomii loketních opěrek a velkým kapsám ve dveřích nepřišel nazmar ani centimetr. Na rozdíl od Fiatu 500 má dva kruhové přístroje a mezi nimi ukazatele stavu paliva a chladicí kapaliny. Atraktivitu interiéru podtrhuje jeho dvoubarevné ztvárnění, v testovacím voze umocněné programem Individual. Tříramenný volant se dobře drží díky tlustému věnci, řízení jde lehce a přesně.
Protože Ford Ka je určen především pro mladé lidi nebo ženy, tak výrobce pamatoval také na nejrůznější sady z programu Individul, aby se jste se mohli odlišovat od ostatních. V našem případě jde o sadu Individual Grand Prix pro kterou je charakteristický unikátní design sedadel v červeno-bílém provedení, přední a zadní velurové rohože s obšitím v červené barvě, volant v červeno-černém provedení, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v červené barvě, čalounění dveří v červené barvě, perleťově bílé dekorace madel dveří, výdechů klimatizace a středové konzoly, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přihrádka pod sedadlem spolujezdce, zadní sedadla dělená v poměru 50:50, kapsy na zadní straně předních sedadel, ISOFIX úchyty pro upevnění dětských sedaček (ca 16 500 Kč).
Sada Individual Grand Prix –Piste se vyznačuje vnějšími zpětnými zrcátky v bílé barvě Piste, sportovní mřížkou předního nárazníku s rámem v bílé barvě Piste, sportovními pruhy na kapotě, střeše a dveřích zavazadlového prostoru, pruhy na bocích karoserie, chromovanou koncovka výfuku. Tato „legrace“ přijde na 21 500 Kč
Cena Fordu Ka začíná na 219 990 Kč se základní výbavou Ambiente (dva airbagy, ABS+EBD, palubní počítač, denní světla, elektrický posilovač s variabilním účinkem, atd.), lépe vybavená verze Titanium stojí 259 990 Kč včetně manunální klimatizace, elektricky ovládaných oken, centrálního zamykání s dálkovým ovládáním, elektrickými a vyhřívanými zpětnými zrcátkami, mlhovkami atd. Tyto ceny platí do 30. září 2009. Jak je vidět – za málo peněz hodně muziky.



Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1242 cm³
Výkon: 51 kW (69 k) při 5500/min
Točivý moment: 102 Nm při 3000/min
Rychlost: 159 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,6/4,5/5,3 l/100 km
Rozměry: 3620 x 1894 x 1505 mm
Rozvor kol: 2300 mm
Cena: 219 900 Kč (1.2 Ambiente)

Jindřich Lasík, 14.7.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar