Ford Focus ECOnetic 1.6 TDCi - za pět litrů v Dolomitech
V souvislosti s Pařížským autosalonem se nemluví v podstatě o ničem jiném, než o „zelených“ elektrických automobilech. Vize je věc jedna, ale realita úplně jiná. Nic si nenamlouvejme, ale elektromobily jsou v podstatě zatím jeden velký podvod a budoucnost hodně vzdálená.
Po zkušenostech s některými hodně úspornými a můžeme říct i ekologickými automobily je nám mnohem sympatičtější cesta, kterou razí například Volkswagen, Volvo nebo Ford. Nedávno jsme si vyzkoušeli Golf Variant Blue Motion (viz Testy) a teď se nám dostal do rukou Ford Focus ECOnetic, v němž byl stejný motor jako třeba ve Volvu V50 Drive (viz Testy).
Shodou okolností jsme všechny podrobili hodně náročnému testu v Jižních Tyrolích a ani jeden nezklamal a ani jeden výrobce nelhal o udávaných hodnotách. Emise oxidu uhličitého 99 g /km sice ověřit nemůžeme, ale spotřeba 3,8 litru nafty na sto kilometrů není vůbec z říše snů. Sice jsme ji nedosáhli, a ani nelze, protože jízda v běžném provozu je přeci jen úplně jiná než podmínky simulované výrobcem. Najezdili jsme 1800 kilometrů, z toho asi polovinu po dálnici Praha – Garmisch Partenkirchen a zpět, a zbytek už jen po horských silnicích včetně několika průsmyků. Palubní počítač nám ukázal výslednou průměrnou spotřebu 5 litrů na 100 kilometrů, a to jsme jezdili pěkně svižně. S lehkou nohou se můžete dostat i na nějakých 4,5 litru nafty, pokud se budete stoprocentně držet rádce řazení a sbírat kytičky. Jestli ale můžeme doporučit, tak radši sledujte provoz a využívejte kvalit skvělého podvozku, který u Focusu nemá chybu. Jeho kvality jsme okusili při na klikatých kopcovitých silničkách italských Dolomit, byť neustále zkrápěných deštěm.
Asi si kladete otázku, jakým způsobem se Fordu podařilo takové spotřeby dosáhnout. Především úpravou pětistupňové přímo řazené převodovky, respektive prodloužením trojky, čtyřky a pětky. Dále zavedením systému Stop start nebo použitím pneumatik s nižším valivým odporem Michelin Energy Saver 1945/65 R15. Snížením pružicích jednotek o 8 až 10 milimetrů a zaslepením vnějších otvorů ve spoileru se podařilo zredukovat aerodynamický odpor na hodnotu cx 0,31.
Pro „eko“ model byl zvolen vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, jehož původ můžeme vysledovat v koncernu PSA. Nepatří sice už mezi nejmladší, ale stále se jedná o spolehlivý turbodiesel s dostačujícím výkonem 110 k. Zhruba do 1700 otáček za minutu převratnou silou neoplývá, ale pak „v něm chytnou saze“ a pěkně plynule zatáhne. V tu chvíli máme k dispozici také největší točivý moment 240 Nm. Nepříjemný turboefekt překonáte buď včasným přeřazením nebo stlačením pedálu plynu, což trvá o něco déle.
Ford Focus ECOnetic ukazuje jak lze jezdit ekologicky i bez drahých akumulátorů nebo s náročnou kombinací spalovacích motorů a elektromotorů. Druhou generaci Focusu ještě koncem roku nahradí třetí, v níž, stejně jako dalších modelech se už setkáme s výše uvedenými „vymoženostmi“. Takhle nějak si představujeme ekologický automobil, který zůstává i nadále praktický a použitelný, aniž by tím utrpěla radost z jízdy a řízení. Ford Focus ECOnetic, stejně jako další některé automobily nesoucí označení Drive, BlueMotion, Grenline to jen potvrzují. Velké číslice 99 a 3,8 na přední kapotě budily pozornost nejen u nás, ale i na italských silnicích. Kdybychom s vozem nenavštívili rallye historiků, tak by nás mnozí považovali za soutěžící.
Focus ECOnetic vychází také zajímavě cenově. V akční nabídce za něj zaplatíte 409 990 Kč, zatímco třeba Toyota Prius stojí 679 900 Kč a Škoda Octavia Greenline 508 900 Kč.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1560 cm³
Výkon: 80 kW(110 k) při 4000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1750/min
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Rychlost: 180 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,5/3,4/3,8 l/100 km
Rozměry: 4337 x 1839 x 1500 mm
Rozvor kol: 2640 mm
Zav.prostor: 385/1247 l
Cena: 409 900 Kč
J.Lasík, 5.10.2010
Shodou okolností jsme všechny podrobili hodně náročnému testu v Jižních Tyrolích a ani jeden nezklamal a ani jeden výrobce nelhal o udávaných hodnotách. Emise oxidu uhličitého 99 g /km sice ověřit nemůžeme, ale spotřeba 3,8 litru nafty na sto kilometrů není vůbec z říše snů. Sice jsme ji nedosáhli, a ani nelze, protože jízda v běžném provozu je přeci jen úplně jiná než podmínky simulované výrobcem. Najezdili jsme 1800 kilometrů, z toho asi polovinu po dálnici Praha – Garmisch Partenkirchen a zpět, a zbytek už jen po horských silnicích včetně několika průsmyků. Palubní počítač nám ukázal výslednou průměrnou spotřebu 5 litrů na 100 kilometrů, a to jsme jezdili pěkně svižně. S lehkou nohou se můžete dostat i na nějakých 4,5 litru nafty, pokud se budete stoprocentně držet rádce řazení a sbírat kytičky. Jestli ale můžeme doporučit, tak radši sledujte provoz a využívejte kvalit skvělého podvozku, který u Focusu nemá chybu. Jeho kvality jsme okusili při na klikatých kopcovitých silničkách italských Dolomit, byť neustále zkrápěných deštěm.
Asi si kladete otázku, jakým způsobem se Fordu podařilo takové spotřeby dosáhnout. Především úpravou pětistupňové přímo řazené převodovky, respektive prodloužením trojky, čtyřky a pětky. Dále zavedením systému Stop start nebo použitím pneumatik s nižším valivým odporem Michelin Energy Saver 1945/65 R15. Snížením pružicích jednotek o 8 až 10 milimetrů a zaslepením vnějších otvorů ve spoileru se podařilo zredukovat aerodynamický odpor na hodnotu cx 0,31.
Pro „eko“ model byl zvolen vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, jehož původ můžeme vysledovat v koncernu PSA. Nepatří sice už mezi nejmladší, ale stále se jedná o spolehlivý turbodiesel s dostačujícím výkonem 110 k. Zhruba do 1700 otáček za minutu převratnou silou neoplývá, ale pak „v něm chytnou saze“ a pěkně plynule zatáhne. V tu chvíli máme k dispozici také největší točivý moment 240 Nm. Nepříjemný turboefekt překonáte buď včasným přeřazením nebo stlačením pedálu plynu, což trvá o něco déle.
Ford Focus ECOnetic ukazuje jak lze jezdit ekologicky i bez drahých akumulátorů nebo s náročnou kombinací spalovacích motorů a elektromotorů. Druhou generaci Focusu ještě koncem roku nahradí třetí, v níž, stejně jako dalších modelech se už setkáme s výše uvedenými „vymoženostmi“. Takhle nějak si představujeme ekologický automobil, který zůstává i nadále praktický a použitelný, aniž by tím utrpěla radost z jízdy a řízení. Ford Focus ECOnetic, stejně jako další některé automobily nesoucí označení Drive, BlueMotion, Grenline to jen potvrzují. Velké číslice 99 a 3,8 na přední kapotě budily pozornost nejen u nás, ale i na italských silnicích. Kdybychom s vozem nenavštívili rallye historiků, tak by nás mnozí považovali za soutěžící.
Focus ECOnetic vychází také zajímavě cenově. V akční nabídce za něj zaplatíte 409 990 Kč, zatímco třeba Toyota Prius stojí 679 900 Kč a Škoda Octavia Greenline 508 900 Kč.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1560 cm³
Výkon: 80 kW(110 k) při 4000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1750/min
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Rychlost: 180 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,5/3,4/3,8 l/100 km
Rozměry: 4337 x 1839 x 1500 mm
Rozvor kol: 2640 mm
Zav.prostor: 385/1247 l
Cena: 409 900 Kč
J.Lasík, 5.10.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout