Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Ford Focus 1.8 DTCi - bestseller nezklamal

Když v roce 1998 odešel na zasloužený odpočinek Ford Escort a vystřídal jej Focus, tak hned zaujal motoristickou veřejnost svým avantgardním designem. Mezinárodní porotu zaujal tehdy nejen designem, ale celkovým pojetím natolik, že jej zvolil Autem roku 1999.

 

Díky svým kvalitám ve všech směrech se stal nejprodávanějším automobilem nižší střední třídy a dodnes si udržuje přední pozice. Možná i díky tomu posloužil za vzor v této automobilové kategorii. Ve stejném duchu pokračuje také druhá generace Focusu, jejíž tvary sice nejsou už tak odvážné, ale spíš o něco jednodušší a účelné.

O Focusu můžeme říct, že je jedním z mála modelů nabízených v nepřeberném množství variant. Jen málokterá značka se může pochlubit takovou nabídkou. Posuďte sami, na výběr jsou tří a pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi, velkoprostorový C-Max a kupé/kabriolet. K tomu šest stupňů výbavy plus sportovní ST, čtyři typy převodovek a celkem sedm základních pohonných jednotek ve výkonovém rozpětí od 80 do 145 k, resp. 225 u verze ST 2.5. A to nemluvíme o výbavě na přání. Ještě dodejme, že nejlevnější verze začíná na 409 900 Kč (1.4 3D), resp. 422 990 (1.4 5D) a končí na 730 990 (1.6 s převodovkou Durashift), sportovní ST přijde pak na 789 990 Kč.

Z této bohaté nabídky jsme zvolili verzi 1.8 Duratorq TDCi v nejvyšší výbavě Titanium, pak už je pouze výbava ST. Hned na úvod musíme podotknout, že jsme vůz vlastně zajížděli, neboť v době předání měl najeto pouhých 17 kilometrů.

Už z dřívějška víme, že u Focusů se jen těžko hledají stinné stránky a nedostatky bychom napočítali na prstech jedné ruky. Vzhledově nepředstavuje druhá generace takovou stylovou revoluci, její tvary jsou přeci jen decentnější a nebo jsme si možná za tu dobu už zvykli. Oproti předchůdci se zvětšil v délce i šířce (dokonce je širší než Mercedes třídy E), jen výška se snížila. Díky svažující se střeše nám z boku připomíná kupé. Přestože je o pár centimetrů nižší, tak interiér poskytuje hodně místa pro pohodlné cestování, a to i vzadu, kde osoby neomezuje ani tvar střechy.

A k tomu ještě zavazadlový prostor, jehož objem 385 l lze sklopením sedadel zvětšit na 1245 litrů a prodloužit z 820 mm na 1450 mm. Šířka mezi podběhy je 1050 mm a výška pod víkem 530 mm. Čalouněný kufr je ohraničen 190 mm vysokým prahem

Přístrojová deska je řešena klasicky, bez žádných módních výstřelků. Ovládací prvky jsou dobře a přehledně umístěné, tempomat (za příplatek) je na volantu, radio se ovládá samostatným ovladačem vlevo pod volantem. Snad jedinou malou výhradu máme k palubnímu počítači, který se ovládá kroužkem na páčce vlevo pod volantem. Někomu bude možná vadit chybějící údaj okamžité spotřeby. Volant je seřiditelný ve dvou směrech. Vzhled přístrojové desky vylepšují hliníkové doplňky a dvoubarevná kombinace. Tradiční zůstalo odemykání kapoty motoru klíčem zapalování. Zámek je ukrytý pod znakem Fordu na masce chladiče.

Přední kola poháněl vznětový přeplňovaný čtyřválec Duratorq 1.8 TDCi o výkonu 115 k. Největšího točivého momentu 280 N.m (krátkodobě až 300 N.m) dosahuje už při 1900 otáčkách za minutu. Ačkoliv měl najeto jen 17 kilometrů, tak se choval velice kultivovaně, slušným zátahem už z nižších otáček a s přibývajícími kilometry klesala i spotřeba.

Motor je dobře sladěn s pětistupňovou mechanickou převodovkou, jejíž řazení jde lehce a přesně. I při temperamentní jízdě lze dosáhnout poměrně slušné spotřeby. Při obsazení čtyřmi osobami se pohybovala po silnicích a dálnicích kolem šesti litrů.

Jedničku s hvězdičkou zaslouží podvozek, zvláště pak vhodně zvolená charakteristika odpružení. Tajemství úspěchu spočívá v nezávislém zavěšení kol zadní víceprvkové nápravy, díky níž vůz dobře drží stopu a nechá si líbit i ostřejší nájezdy do zatáček. Podvozek se dobře vyrovnává s nerovnostmi.

V základním provedení Ambiente máte k dispozici mj. přední a boční airbagy, ABS s EBD, imobilizér, v nejvyšší výbavě Titanium pak navíc třeba stropní airbagy, středovou konzoli s loketní opěrkou, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka se směrovkami, sportovní sedadla vpředu nebo manuální klimatizaci. Za ostatní doplňky jako třeba elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, ESP včetně TCS, EBA, adaptivní nebo bixenonové světlomety je třeba si připlatit

Focus nás oslovil především prostorným interiérem, zavazadlovým prostorem, pohonnou jednotkou a hlavně jízdními vlastnostmi s pohonem předních kol nemají konkurenci.

 

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec Duratorq

Objem: 1753 cm³

Výkon: 115 k (85 kW) při 3700/min

Toč.moment: 280 N.m při 1900/min

Rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 6,7/4,3/5,2 l/100 km

Rozměry: 4342 x 1840 x 1447 mm

Rozvor: 2640 mm

Cena: 640 990 Kč (1.8 TDCi Titanium)

 

Jindřich Lasík, 17.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar