Ford Fiesta 1.4 - kvalita za příznivou cenu
K bestsellerům malé třídy patří už více než třicet let Ford Fiesta, který se hned jako novinka roku 1976 zařadil mezi nejoblíbenější automobily. V pořadí pátá generace, když nepočítáme dvě velké modernizace, vyvolala rozruch především svými tvary, kterými se liší od svých předchůdců.
Jen málokterý automobil se dočká během krátké doby převtělení z konceptu v sériový produkt. Fiesta to štěstí měla, protože už koncept Verve, představený ve Frankurtu na podzim 2007, zůstal v podstatě zachován.
Ač se to nezdá, tak je nová Fiesta rozměrově skoro stejná s minulou generací, ale je o 40 kilogramů lehčí. Atraktivní klínovitá karosérie, široké světlomety zasahující hluboko do blatníků a k tomu mohutná záď s trojúhelníkovými svítilnami. Příplatková sada Sport se spoilery vpředu i vzadu ještě více zkrášluje nejvyšší výbavu Titanium. Ford si prostě libuje ve výrazném designu, o tom není pochyb.
Jestliže design, který můžeme označit jako futuristický, upoutá na dálku, potom o interiéru můžeme prohlásit, že je ještě více odvázanější. Každému se nemusí líbit moderní přístrojová deska, středová konzole v imitaci hliníku nebo snad dvoubarevné provedení.
Cestující předu i vzadu mají velký prostor pro nohy, a přestože je střecha klenutá, tak i na hlavu zbylo vzadu slušné místo. Pro čtyři cestující je víc než prostorný. Úzká a zapuštěná středové konzole uvolňuje prostor pro kolena. Vzadu oceníme slušnou šířku, jen ve svislém a podélném směru je třeba se ve třech trochu uskrovnit.
Elegantní přístroje jsou zapuštěny do dvou samostatných kapliček a příjemně podsvíceny. Volant se širokým věncem je nastavitelný ve dvou polohách. Hodnoty palubního počítače se zobrazují ve středu přístrojové desky.
Tlačítka a ovladače jsou řešeny logicky a přehledně, přední sedadla dostatečně tuhá a s dobrou oporou. Zadní dělené opěradlo, byť jen plechové, lze pouze sklápět, čímž naroste objem zavazadlového prostoru ze 295 l (+111 l) na 975 litrů. Vzhledem k pevnému sedáku narušuje rovnou podlahu malý schod.
Z pohonných jednotek, které jsou pro Fiestu k dispozici (benzinový 1.25 – 60 a 82 k, 1.4/96 k, vznětové 1.4 TDCi/68 a 90 k, 1.6 TDCi – 90 k) jsme zvolili zážehový čtyřválec 1.4 s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů o slušném výkonu takřka 100 k. A udělali jsme dobře. V nízkých otáčkách o sobě sice nedává moc vědět, ale jak překročí zhruba čtyři tisíce, tak se doslova probudí k životu. V tu chvíli také dosahuje největšího točivého momentu 128 Nm. Ještě do šesti tisíc dokáže pěkně zrychlovat, ale nechá si líbit také jízdu v nižších otáčkách. Je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, která funguje bezvadně. Řadit jde přesně a lehce. Vzhledem k tomu, že nás Fiesta přímo vybízela ke svižnější jízdě a většinu času jsme strávili na okreskách, tak jsme jezdili v průměru za sedm litrů benzinu. Jsme však přesvědčení, že se lze dostat ještě níž.
Silnou stránkou všech Fordů jsou jízdní vlastnosti, což platí samozřejmě rovněž pro Fiestu. I ve větší rychlosti se chová v zatáčkách stabilně, drží stopu. Pérování možná už není tak tuhé jako dříve, ale spíš komfortnější, což nám vyhovovalo a lákalo k rychlejší jízdě. Auto se na nerovnostech nehoupe a neposkakuje, na silnici pěkně drží.
Ford Fiesta si také v páté generaci udržuje stále vysoký standard, vysokou úroveň dílenského zpracování, příkladné jízdní vlastnosti – a k tomu teď přidává ještě hodně atraktivní design. Přestože jde o malé auto, tak je vidět snaha o maximální využití vnitřního prostoru. Zákazníky chce zaujmout právě neotřelým designem a rozumnou cenou
Ford Fiesta začíná na akční ceně 249 990 Kč za verzi 1.25/60 k (třídveřová je o 15 000 Kč levnější) a s výbavou Ambiente, která zahrnuje mj. ABS, dva airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, radio s CD,
V případě testovaného vozu se jednalo o výbavu Titanium (339 990 Kč), v níž najdeme navíc mj. manuální klimatizaci, boční airbagy vpředu, kolenní airbag řidiče, volant a hlavici řadicí páky v kůži, mlhovky, chromované doplňky exteriéru. Atraktivitu vozu zvyšovala za 12 500 Kč dodávaná Sada Sport (sportovní mřížka chladiče, přední spoiler, zadní střešní spoiler, zadní sportovní nárazník s difuzorem, dále hliníkové pedály (2500 Kč), 16“ kola z lehké slitiny (21 000 Kč) nebo čtyřvrstvý metalický lak Hot Magenta (15 000 Kč).
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1388 cm³
Výkon: 71 kW (96 k) při 5750 min
Točivý moment: 128 Nm při 4200/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0.-100 km/h: 12,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,5/4,6/5,7 l/100 km
Rozměry: 3950 x 1722 x 1481 mm
Rozvor kol: 2489 mm
Zav.prostor: 281/965 l
Cena: 339 990 Kč (1.4 Titanium)
Jindřich Lasík, 12.6.2009
Ač se to nezdá, tak je nová Fiesta rozměrově skoro stejná s minulou generací, ale je o 40 kilogramů lehčí. Atraktivní klínovitá karosérie, široké světlomety zasahující hluboko do blatníků a k tomu mohutná záď s trojúhelníkovými svítilnami. Příplatková sada Sport se spoilery vpředu i vzadu ještě více zkrášluje nejvyšší výbavu Titanium. Ford si prostě libuje ve výrazném designu, o tom není pochyb.
Jestliže design, který můžeme označit jako futuristický, upoutá na dálku, potom o interiéru můžeme prohlásit, že je ještě více odvázanější. Každému se nemusí líbit moderní přístrojová deska, středová konzole v imitaci hliníku nebo snad dvoubarevné provedení.
Cestující předu i vzadu mají velký prostor pro nohy, a přestože je střecha klenutá, tak i na hlavu zbylo vzadu slušné místo. Pro čtyři cestující je víc než prostorný. Úzká a zapuštěná středové konzole uvolňuje prostor pro kolena. Vzadu oceníme slušnou šířku, jen ve svislém a podélném směru je třeba se ve třech trochu uskrovnit.
Elegantní přístroje jsou zapuštěny do dvou samostatných kapliček a příjemně podsvíceny. Volant se širokým věncem je nastavitelný ve dvou polohách. Hodnoty palubního počítače se zobrazují ve středu přístrojové desky.
Tlačítka a ovladače jsou řešeny logicky a přehledně, přední sedadla dostatečně tuhá a s dobrou oporou. Zadní dělené opěradlo, byť jen plechové, lze pouze sklápět, čímž naroste objem zavazadlového prostoru ze 295 l (+111 l) na 975 litrů. Vzhledem k pevnému sedáku narušuje rovnou podlahu malý schod.
Z pohonných jednotek, které jsou pro Fiestu k dispozici (benzinový 1.25 – 60 a 82 k, 1.4/96 k, vznětové 1.4 TDCi/68 a 90 k, 1.6 TDCi – 90 k) jsme zvolili zážehový čtyřválec 1.4 s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů o slušném výkonu takřka 100 k. A udělali jsme dobře. V nízkých otáčkách o sobě sice nedává moc vědět, ale jak překročí zhruba čtyři tisíce, tak se doslova probudí k životu. V tu chvíli také dosahuje největšího točivého momentu 128 Nm. Ještě do šesti tisíc dokáže pěkně zrychlovat, ale nechá si líbit také jízdu v nižších otáčkách. Je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, která funguje bezvadně. Řadit jde přesně a lehce. Vzhledem k tomu, že nás Fiesta přímo vybízela ke svižnější jízdě a většinu času jsme strávili na okreskách, tak jsme jezdili v průměru za sedm litrů benzinu. Jsme však přesvědčení, že se lze dostat ještě níž.
Silnou stránkou všech Fordů jsou jízdní vlastnosti, což platí samozřejmě rovněž pro Fiestu. I ve větší rychlosti se chová v zatáčkách stabilně, drží stopu. Pérování možná už není tak tuhé jako dříve, ale spíš komfortnější, což nám vyhovovalo a lákalo k rychlejší jízdě. Auto se na nerovnostech nehoupe a neposkakuje, na silnici pěkně drží.
Ford Fiesta si také v páté generaci udržuje stále vysoký standard, vysokou úroveň dílenského zpracování, příkladné jízdní vlastnosti – a k tomu teď přidává ještě hodně atraktivní design. Přestože jde o malé auto, tak je vidět snaha o maximální využití vnitřního prostoru. Zákazníky chce zaujmout právě neotřelým designem a rozumnou cenou
Ford Fiesta začíná na akční ceně 249 990 Kč za verzi 1.25/60 k (třídveřová je o 15 000 Kč levnější) a s výbavou Ambiente, která zahrnuje mj. ABS, dva airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, radio s CD,
V případě testovaného vozu se jednalo o výbavu Titanium (339 990 Kč), v níž najdeme navíc mj. manuální klimatizaci, boční airbagy vpředu, kolenní airbag řidiče, volant a hlavici řadicí páky v kůži, mlhovky, chromované doplňky exteriéru. Atraktivitu vozu zvyšovala za 12 500 Kč dodávaná Sada Sport (sportovní mřížka chladiče, přední spoiler, zadní střešní spoiler, zadní sportovní nárazník s difuzorem, dále hliníkové pedály (2500 Kč), 16“ kola z lehké slitiny (21 000 Kč) nebo čtyřvrstvý metalický lak Hot Magenta (15 000 Kč).
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1388 cm³
Výkon: 71 kW (96 k) při 5750 min
Točivý moment: 128 Nm při 4200/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0.-100 km/h: 12,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,5/4,6/5,7 l/100 km
Rozměry: 3950 x 1722 x 1481 mm
Rozvor kol: 2489 mm
Zav.prostor: 281/965 l
Cena: 339 990 Kč (1.4 Titanium)
Jindřich Lasík, 12.6.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout