Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford C-Max 1.6 CTDi s převodovkou CVT

Na autosalonu v Boloni byla představena nová generace Fordu C-Max, tentokrát již bez označení Focus. A tak jsme měli jednu z posledních možností, vyzkoušet si stávající generaci, abychom pak mohli lépe porovnávat.

Ještě více než na samotný C-Max, jsme však byli zvědavi na kombinaci vznětového přeplňovaného čtyřválce 1.6 s bezestupňovou převodovkou Durashift CVT. Zmíněná pohonná jednotka Duratorq se vstřikováním common-rail a turbodmychadlem s proměnou geometrií lopatek patří mezi nejlepší svého druhu. Při 4000 otáčkách za minutu dosahuje výkonu 80 kW. Který, jak se ukázalo, je plně dostačující i pro jízdu po dálnici. S největší rychlostí 180 km/h rozhodně není žádnou brzdou silničního provozu.
Při pohledu na páku voliče převodovky si každý řekne, že vůz je určitě vybaven klasickým automatem. Chyba, sílu na kola převádí variátorová převodovka CVT, která dokáže udržet turbodiesel v širokém rozsahu převodů. U klasického automatu při akceleraci otáčky klesají podle rychlosti jízdy a zařazeném stupni. U variátoru vyletí do určité výšky, kde se udrží po celou dobu zrychlení. Záleží jen jakou silou stlačíte pedál plynu, při největší se dostaneme až na hodnotu 4000. Nejčastěji jsme však využívali rozsah kolem 2000, kdy také dosahuje největšího točivého momentu 245 N.m, který je však k dispozici již od 1750 až do 2200/min. V tu chvíli se průměrná spotřeba pohybuje kolem sedmi litrů. Ověřili jsme si, že s bezestupňovou převodovkou je spotřeba zhruba o litr větší než u běžného automatu. V dálničním provozu však poklesla spotřeba asi na pět litrů nafty na sto kilometrů.
Ještě dodejme, že převodovka CVT se v případě C-Maxu dodává pouze do výbavy Trend a Ghia, a to ve spojení s turbodieselem 1.6.
Velice mile nás překvapilo také komfortní nastavení podvozku, který se bez problémů vyrovná s hrbolatými silnicemi, aniž by tím trpělo pohodlí posádky. K tomu přispívá svojí měrou také mechanické pasivní natáčení zadních kol víceprvkové nápravy multilink. Ačkoliv vůz měří na výšku skoro 1,6 metru, tak se v zatáčkách takřka nenaklání.
S prvním C-Maxem přišel Ford před čtyřmi lety, ale přesto je jeho poměrně jednoduchý design se sportovním duchem stále moderní. Vůz opticky snižují 16“ až 18“ kola. C-Max patří jednoznačně mezi vozy kompaktní MPV, o čemž svědčí jeho rozměry 4,3 x 1,8 x 1,6 metru. Poměrně dlouhý rozvor 2,6 metru dává tušit, že pětimístný interiér bude prostorný ve všech směrech. Ford upustil od filozofie sedmimístné koncepce a udělal určitě dobře. Zaměřil se hlavně na variabilitu a rychlou přeměnu pětimístné verze na čtyřmístnou, případně dvoumístnou. Tři samostatná sedadla druhé řady můžeme nezávisle na sobě posouvat, sklápět či vyjmout. Druhou řadu můžeme snadno proměnit ve dvoumístnou.,
Zavazadlový prostor o základním objemu 460 l je dostačující, zvláště když jej můžeme zvětšit až na 1620 litrů. Na délku má 855 mm, bez druhé řady 1734 mm.
Řidič i cestující těží z výše umístěných sedadel, přístroje jsou přehledně uspořádané, středová konzole má dotykovou obrazovkou navigačního systému a další ovládací prvky. Klasickou páku ruční brzdy nahradilo elektricky ovládané tlačítko na středovém tunelu. Při zařazení jedničky nebo zpátečky se automaticky vypíná. V nejvyšší výbavě Ghia vytváří kombinace černé a světle béžové barvy společně s chromovanými doplňky, včetně imitace dřeva, luxusní prostředí.
C-Max je ideálním rodinným automobilem, vodným i na delší cesty, jehož předností je kromě úsporného dieselu 1.6 hlavně variabilita a velikost vnitřního prostoru. U verze Ghia, která je na samém vrcholu nabídky, jsme postrádali snad jedině ESP (za příplatek), jinak najdeme ve výbavě v ceně 751 900 Kč snad všechno

Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1580 cm³
Výkon 80 kW (109 k) při 4000/min
Toč.moment: 245 N.m při 1750-2200/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin): 7,4/4,9/5,8 l/100 km
Rozměry: 4333 x 1825 x 1595 mm
Rozvor: 2640 mm
Cena: 751 900 Kč

Jindřich Lasík, 23.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar