Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Stilo 1.6 5D - rodinná záležitost

Ještě než se na scéně objeví nový Fiat Stilo, což by mělo být snad v příštím roce, tak jsme si vyzkoušeli pětidveřovou verzi Family. Právě hatchbacky nižší střední třídy se těší mezi motoristy velké oblibě. A jak si v této konkurenci vede Stilo?

Na úvod musíme dodat, že na nás udělalo Stilo dobrý dojem. Ačkoliv mělo

premiéru už na podzim 2001, a to hned v tří- i pětidveřovém provedení (jako kdysi dvojčata Bravo/Brava, tak dodnes neztratilo nic ze svého vkusu ani praktičnosti. Sportovní styl třídveřové verze se možná líbí víc, naproti tomu pětidveřový vůz upřednostní spíše rodiny díky variabilnímu interiéru.

Ještě než se podíváme na verzi se zážehovým čtyřválcem 1.6, tak si řekněme pár slov o vznětové jednotce 1.9 JTD, kterou jsme zkoušeli před rokem. Předem musíme zdůraznit, že na ni nedáme dopustit. Na kvalitních zimních pneumatikách zdolávalo Stilo jeden zasněžený alpský kopec za druhým, a to ve stoupání, kde se doporučovalo použít řetězy. Se systémy ABS, ASR a MSR se nezastavilo před ničím. Na ledových plotnách ASR přibrzďoval prokluzující kola a omezoval točivý moment. Společně s MSR tak zachovával řiditelnost předních kol, ESP zase zabraňoval smyku už v jeho začátku. A k tomu všemu spotřeba, která nám vyrazila dech. Při svižné jízdě po normálních silnicích včetně dálnic se pohybovala kolem šesti litrů nafty na 100 km.

Výše zmíněnými systémy byla vybavena pochopitelně také benzinová verze 1.6, ale větší dojem na nás udělal přeci jen diesel 1.9 JTD (140 k/103 kW, 305 N.m při 2000/min). Jeho devadesát procent točivého momentu má řidič k dispozici od 1750/min až do 3250/min. Motor je tak nejen dynamický, ale hlavně úsporný. Vraťme se však k benzinovému čtyřválci 1.6 ve výbavě Family, která dobře vyhovuje nárokům běžné české rodiny.

Na předních sedadlech s příjemným čalouněním je místa dostatek, vzadu pak o něco méně, ale záleží jestli preferujeme větší pohodlí nebo zavazadlový prostor. Zadní lavice je totiž za příplatek 10 000 Kč posuvná o 160 mm. Tím se prodlouží délka zavazadlového prostoru z 640 na 780 mm a jeho objem zvětší z 355/410 litrů na 1120 l při sklopených zadních sedadlech.

Přístrojová deska s přehlednými kruhovými přístroji a diplejem palubního počítače jsou ve stíněném výklenku před volantem a tudíž i dobře čitelné. Užitečné jsou dvě schránky před spolujezdcem, které jsou na rozdíl od mnoha jiných úložných prostorů, v jejichž počtu se automobilky dnes jen předhánějí, praktické a slušně velké.

Benzinový čtyřválec 1,6 se čtyřventilovou technikou si s hatchbackem docela dobře poradí, 145 Nm při 4000 otáčkách za minutu mu poskytuje mu slušnou dynamiku, ale na druhé straně vyžaduje lehkou nohu, pokud nechcete zrovna často navštěvovat čerpací stanice. Při klidné jízdě se lze dostat na 7,5 litru, ale spíš počítejte se spotřebou tak o půl až litr větší. Ve městě hravě překročíte 10 litrů, ani nevíte jak.

Pětistupňová mechanická převodovka funguje spolehlivě, jen pojistka pro zpátečku vyžaduje trochu zvyku. Tvrdší podvozek dobře tlumí nerovnosti a umožňuje sportovnější jízdu. Pochvalu zaslouží brzdy se čtyřmi kotouči, vpředu s vnitřním chlazením.

Ve standardní výbavě máme mj. palubní počítač, radio, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, dvoustupňový elektrický posilovač City, systém ABS/EBD, čelní airbagy, manuální klimatizaci. Za to všechno zaplatíte po slevě 389 000 Kč. Nejlevnější Fiat Stilo s motorem 1.4 v třídveřovém provedení pořídíte za 329 000 Kč. A pro úplnost dodejme, že pro Stilo nabízí Fiat v současné době benzinové motory (1.4, 1.6, 1.8) a turbodiesely (1.9 TD-120/150 k) pro pětidveřové verze, u třidveřových jsou na výběr oba TD a z benzinových 1.4 a 1.8. Takže každý si jistě vybere.

Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec

Objem: 1596 cm³

Výkon: 103 k (76 kW) při 5750/min

Točivý moment: 145 N.m při 4000/min

Rychlost: 185 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 12,3 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin): 10,1/5,7/7,3 l/100 km

Zavazadlový prostor: 355/1120 l

Rozměry: 4255 x 1755 x 1535 mm

Rozvor: 2600 mm

Základní cena: 389 000 Kč

Jindřich Lasík


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar