Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Sedici 1.9 JTD - dobrá volba se 4WD

Jejich siluety jsou sice podobné, ale na první pohled nezasvěcený jen těžko pozná, že jde o sourozence. O kom je řeč? Suzuki SX4 a Fiat Sedici. Zatímco Japonců jezdí u nás poměrně hodně, tak Italů jsme zatím moc nepotkali, a to je možná škoda.

Byli jsme proto zvědavi, jak je na tom Fiat Sedici v Itálii. Suzuki tam nepotkáte vůbec, proč taky, stejně jako Fiat v Pádské nížině. Ale jakmile jsme se dostali do Toskánska, tak jsme jich potkávali hodně. Důvod je jasný. Díky pohonu všech kol je vhodný spíš do hornatých oblastí s častým výskytem sněhu, ale i dobrou možností pohybu po nezpevněných cestách. Výhodou je, že si navíc sami můžete určit volbu pohonu. K tomu stačí malé kouzelné tlačítko vedle řadicí páky. Na běžné silnice a dálnice jsme vystačili s pohonem předních kol, za mokra jsme nastavili raději Auto, kdy podle adheze elektromagnetická spojka automaticky přiřazuje pohon zadních kol, aniž bychom něco zpozorovali. Teprve, když jsme chtěli vůz vyzkoušet v terénu, potom jsme přepnuli do polohy Lock, čímž se poměr sil nastavil 50:50 mezi obě nápravy a Fiat vesele šplhal po stráních. K tomu přispívala jak slušná světlá výšky 190 mm, tak výkonná pohonná jednotka.
K verzi 4WD se určitě nejvíce hodí vznětový přeplňovaný čtyřválec Multijet 1.9, jenž poskytuje dostatečný výkon 120 k. Největšího točivého momentu 280 Nm dosahuje zhruba při dvou tisících otáčkách za minutu. Chová se velice kultivovaně, zatahuje už z nižších otáček. Pro jeho vyšší hmotnost, je o 136 kg těžší než benzinový motor 1.6, má tendenci k nedotáčivosti. Dobře si rozumí se šestistupňovou mechanickou převodovkou, přičemž právě šestka snižuje spotřebu na dálnici. V průměru nám palubní počítač ukazoval 6,6 litru nafty na sto kilometrů. V terénu pochopitelně o něco víc. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1,4 tuny a zatížení dvěma osobami, jde o slušnou hodnotu. U palubního počítače, zřejmě ještě dědictví Suzuki, bychom uvítali kromě okamžité a průměrné spotřeby ještě údaje o dojezdu.
Motor je dobře utlumený, i ve „stotřiceti“ můžete v pohodě poslouchat radio a bavit se spolujezdcem. Ovšem pozor, hodně záleží na kvalitě dálnice. Tak tomu bylo v Itálii (a to i na dálnicích, které už hodně pamatují) a v Německu, ale o cestě z Rozvadova do Prahy to právě dvakrát neplatí.
Ačkoliv Sedici měří jen něco málo přes čtyři metry, a patřil by spíš do segmentu malých automobilů, tak nabídkou místa se může rovnat s vozy nižší střední třídy. Uvnitř může vcelku slušně cestovat i opět osob, ale se zavazadly musejí nakládat uváženě. Základní objem zavazadlového prostoru je 270 litrů, po sklopení zadních opěradel vznikne sice rovná plocha, ale objem se zvětší jen na 670 litrů.
Malou výtku máme k přednímu sloupku s malým oknem, který trochu omezuje výhled do levých zatáček. S tím musíte při jízdě počítat. Naopak atraktivní vzhled podtrhují plastové kryty ve spodní části a hlavně pak přední a zadní stříbrné ochranné kryty.
Fiat Sedici je určitě vítaným zpestřením trhu, i když zatím tak trochu neprávem opomíjený. Malých automobilů podobného ražení je na trhu hodně mále, jen zkuste zapřemýšlet kolik výrobců nabízí v tak malém voze pohon všech čtyř kol a silný turbodiesel. Takřka žádný. Dodává se v základní výbavě Dynamic se střešními ližinami, manuální klimatizací, centrálním zamykáním, elektrickými okny vpředu, palubním počítačem, mlhovkami, čtyřmi airbagy, systémem ABS + EBD. Druhý stupeň výbavy Emotion, který je o 40 000 Kč draží, je bohatší mj. o ochranu podvozku, elektrická okna vzadu, výškově seřiditelné sedadlo řidiče, systém ESP a okenní airbagy,
Ještě dodejme, že Fiat Sedici je k dispozici také s pohonem jedné nápravy a s benzinovým čtyřválcem 1.6 (od 339 900 Kč, verze 4x4 přijde na 399 900 Kč). Cena testovaného automobilu s pohonem všech kol začíná na 469 900 Kč.
A víte co znamená Sedici. Také jsme si nad tím lámali chvíli hlavu. Sedici znamená v italštině šestnáct, jako součinitel 4x4. Zajímavá kombinace.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1910 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 3500/min
Toč.moment: 280 Nm při 2050/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,1/5,7/6,6 l/100 km
Rozměry: 4115 x 1775 x 1605 mm
Rozvor kol: 2500 mm
Cena: 469 900 Kč (1.9 JTD Dynamic)

Jindřich Lasík, 29.9.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar