Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Multipla - tradice zavazuje

Jednu z nejstarších automobilek Fiat, založenou v roce 1900 proslavila řada automobilů, které i přes malé rozměry poskytovaly velký vnitřní prostor. Mezi ně patřila a stále patří Multipla. Ostatně silnou stránkou Italů byly vždy kompaktní vozy s velkým vnitřním prostorem.

Zatímco v letech 1955 až 69 sedělo šest cestujících ve třech řadách, tak v jejím nástupci z roku 1998 měli k dispozici stejný počet sedadel, ale jen ve dvou řadách. A v tomto trendu pokračuje druhá generace novodobé Multiply s uspořádáním 3+3.

Avantgardní design první generace, který vzbudil velice rozdílné reakce veřejnosti, ustoupil střídmějším tvarům současného designu. Ten zaujme klasickými liniemi a velikostí prosklených ploch. Největší změny najdeme na přídi, která odpovídá jednotné firemní koncepci společné pro všechny Fiaty. Přední zkosené světlomety tvoří kompaktní celek s novou mřížkou chladiče, chromovanými doplňky, novými nárazníky v barvě vozu. Záď zůstala v podstatě beze změny.

Většina velkoprostorových vozů má sedadla uspořádána ve třech řadách, jen Fiat a Honda vsadily na dvě řady po třech. Při celkové délce čtyři metry poskytuje Multipla velký interiér se šesti stejně velkými 50 cm širokými sedadly. Žádný z cestujících tak netrpí pocitem stísněnosti. Pouze osobu sedící na prostředním sedadle vpředu omezuje vystouplá přední část přístrojové desky. Všechna sedadla lze libovolně skládat případně demontovat. Prostřední v první řadě můžeme posouvat dozadu víc než obě krajní anebo jeho opěradlo sklopit.

Přístrojová deska, umístěná centrálně, je poněkud nezvykle řešená. Tradiční přehledná a originálně uspořádaná přístrojová deska zůstala zachována. Všechny ovládací prvky jsou soustředěny kolem řadicí páky, umístěné na konzole vedle tříramenného volantu. Některé ovladače jsou umístěny poměrně svérázně. Například páka ruční brzdy je vedle sedadel vlevo, seřízení zpětných zrcátek najdeme ve stropním panelu. Při vyjmutí zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší ze 430 na 1300 litrů. Pokud potřebujeme zavazadlový prostor zvětšit ze základního objemu na 540 litrů, potom můžeme zadní sedadla posunout o 150 cm dopředu.

Pro český trh se dodává s dvěma pohonnými jednotkami. Zážehový čtyřválec o objemu 1.6 litru poskytuje výkon 103 k a točivý moment 145 N.m. Vznětový čtyřválec má při objemu 1,9 litru výkon 115 k a 203 N.m točivého momentu. Průměrná spotřeba se pohybuje kolkem 6,4 litru nafty a největší rychlost je 176 km/h.

My jsme vyzkoušeli benzinovou verzi 1.6, která se vyznačuje sice kultivovaným chodem, ale musíte počítat s větší spotřebou. V průměru se blíží až k 9 l na 100 kilometrů, a to při poměrně klidné jízdě rodinného řidiče, který nikam nespěchá. Karoserie je náchylná na boční vítr, což je však problém všech multivanů. Naopak široký rozchod kol a kratší délka zvyšují stabilitu i při svižnějším projíždění zatáček.

Benzinová verze je sice o něco levnější než dieselová, ale také méně dynamická

Do budoucna se počítá ještě s hybridním motorem spalující zemní plyn a benzin.

Základní technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec

Objem: 1596 cm³

Výkon: 103 k (76 kW) při 5750/min

Točivý moment: 145 N.m při 4000/min

Rychlost: 170 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.) 11,1/7,2/8,6 l/100 km

Rozměry: 4089 x 1871 x 1695 mm

Rozvor: 2666 mm

Cena: 385 000 Kč (1.6 Active)

Jindřich Lasík, 22.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar