Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Linea 1.4 - elegantní a praktický sedan

Jen málokdy se podaří automobilce přijít na trh s tak líbivým sedanem, o němž můžeme prohlásit, že je elegantní, nebo snad dokonce nejhezčí. Většina čtyřdveřových sedanů vypadá, jakoby se k pětidveřovému hatchbacku „narouboval“ kufr.

Na druhou stranu jen těžko by mohl mít pěkný design původ někde jinde, než v Itálii. Přestože je Fiat Linea vlastně tříprostorová verze modelu Grande Punto, s nímž také sdílí řadu komponentů, tak je svůj a nezaměnitelný. Stejné jsou příď s velkou maskou, přední dveře, výrazně skloněné čelní okno nebo vnější zrcátka. Všechno ostatní je na designu nové. Výbornou práci v tomto případě odvedl Fiat Centro Style, přičemž vývoj a výroba byly svěřeny tureckému podniku Tofus (společný podnik Fiat Auto a KOC Holding).
Dynamiku sedanu zvyšuje stoupající linie bočních oken, na níž plynule navazuje zavazadlový prostor. Střecha ve tvaru elegantního oblouku tak přechází zcela přirozeně a nenásilně do dlouhé stupňovité zádě.
Oproti Grande Punto má Linea větší rozvor o 93 mm (2603 mm), v souvislosti s tím narostla i délka o 530 mm (4560 mm). Na šířku je větší o 43 mm, na výšku pak o zanedbatelné 4 mm.
Delší zadní převis rozhodně přidává vozu na kráse, vůbec nepůsobí násilně, spíš naopak. Koncové svítilny jsou velké, poměrně vysoká hrana zavazadlového prostoru trochu omezuje vstupní otvor. Objem zavazadlového prostoru je nadprůměrných 500 litrů, a komu by to nestačilo, tak může ještě sklopit zadní opěradla a dostane 870 litrů. Víko však můžeme otevírat buď klíčkem v zámku nebo dálkovým ovládáním, docela nám chybělo otevírání z místa řidiče.
Na český trh se Linea dodává se zážehovým čtyřválcem 1.4 nebo vznětovým Multijet 1.3, nyní také ještě s přeplňovaným zážehovým T – Jet 1.4 o výkonu 120 k. My jsme zvolili verzi 1.4, která se ukázala ve spojení s pětistupňovou mechanickou převodovkou jako dostačující. Vzhledem k tomu, že jde vyloženě o rodinný automobil, tak od něj nemůžeme očekávat žádné sportovní výkony. Největší rychlost 165 km/h stejně u nás nevyužijeme, a spotřeba se pohybuje kolem příznivých 7 litrů na 100 kilometrů.
Podvozkové skupiny jsou převzaty z Grande Punto, za příplatek se dodává (v nejvyšší Emotion je v základu) ESP, které zahrnuje ASR, HBA, RSR, přičemž ABS s EBD jsou už v základní verzi. Dobře nastavené pružiny a tlumiče si hravě poradí s nerovnostmi. Pérování je naladěné komfortně, v zatáčkách se vůz nenaklání a potěšily nás i brzdy, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové. Díky dlouhému rozvoru se chová Linea jistě.
Přístrojová deska i interiér mají původ rovněž v Grande Punto, ovladače jsou logicky uspořádané, volant se velice dobře drží a je nastavitelný ve čtyřech směrech. Přiměřeně tvrdá sedadla by mohla mít lepší boční oporu. Jinak vpředu i vzadu místa máme dost prostoru pro pohodlné cestování.
Kdo není náročný, ten může mít Fiat Linea již za 319 000 Kč, pokud si zvolí verzi 1.4 Active (o 30 000 Kč dražší je 1.3 Multijet), která zahrnuje dva čelní airbagy, centrální zamykání, palubní počítač, výškově seřiditelné sedadlo řidiče, přípravu na radio. Za druhý stupeń výbavy Dynamic si připlatíme 40 000 Kč dražší a dostaneme navíc mj. boční a okenní airbagy, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna vpředu a zrcátka, radio s CD. Testovaná verze měla ještě prvky z příplatkové výbavy, jako třeba přední loketní opěrku, automatickou klimatizaci, metalickou barvu, ovládání autorádia na volantu, volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží, rádio s CD a MP3 přehrávačem, 16“ kola z lehkých slitin. Tím cena vzrostla o 47 000 Kč.
Ačkoliv byla Linea původně zamýšlena především pro rozvíjející se trhy, proto se vyrábí v Turecku, Brazílii a Rusku, od roku 2008 ještě v Číně a Indii. Vzhledem k eleganci, velkému „kufru“ a výbornému poměru užitné hodny a ceny bude zřejmě o vůz zájem také na jiných trzích. V příštím roce by se mělo vyrobit 60 tisíc vozů, do roku 2010 má produkce stoupnout na 280 tisíc.
Fiat Linea nás upoutal hlavně atraktivním designem, který rozhodně nezapře italský vkus, dále úložným prostorem, pohodlím, pohonnou jednotkou a hlavně příznivou cenou s ohledem na pojištění. Jde o jeden z nejvydařenějších sedanů našeho trhu. Takový vůz v nabídce firmy Fiat dlouho chyběl.


Základní technické údaje
Motor: Zážehový čtyřválec
Objem: 1368 cm³
Výkon: 57 kW(77 k) při 6000/min
Točivý moment: 115 N.m při 3000/min
Rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,2/5,1/6,3 l/100 km
Rozměry: 4560 x 1730 x 1494 mm
Rozvor kol: 2603 mm
Cena: 319 000 Kč (Active)
359 900 Kč (Dynamic)

Jindřich Lasík, 26.11.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar