Fiat Fiorino Combi 1.3 Multijet - dva v jednom
S označením Fiorino se u malých užitkových automobilů Fiat setkáváme už od roku 1977, tehdy ještě na podvozku modelu 127. Následovala druhá generace vycházející z Una (1984), třetí generace byla vlastně modifikací druhé a dosud poslední se představila vloni.
Tentokrát je Fiat Fiorino výsledkem společného projektu s PSA Peugeot Citroën, respektive s modely Peugeot Bipper a Citroën Nemo. Ještě než si představíme Fiat Fiorino, tak připomeňme, že všechny tři značky nabízejí své modely v provedení van, combi nebo osobní a společným základem je podvozek z Fiatu Grande Punto.
Při pohledu na Fiorino rozhodně nelze přehlédnout mohutný přední nárazník a vysoko umístěné přední světlomety. Jednak jde o výrazný stylistický prvek, jednak o velice praktické řešení zvláště v městském provozu.
Testované provedení Combi představuje vlastně kompromis mezi vyloženě užitkovým modelem na jedné straně a osobním na straně druhé. Je určen pro přepravu pěti osob a nákladu, ve verzi N1 je pouze čtyřmístný. Na zadní sedadla se nastupuje pohodlně bočními posuvnými dveřmi na obou stranách. Zavazadlový prostor je lehce přístupnými zadními křídlovými dveřmi, které můžeme rozevřít „dokořán“. Zavazadlový prostor je sice, pokud jde o objem 376 l, dostatečně velký, ale jeho praktičnost snižuje skutečnost, že je kratší a vyšší. A v našem případě také pevná přepážka. Pokud ji ve voze nemáme, potom lze zadní lavici sklopit a dostaneme objem 1500 litrů, při vyjmutí druhé řady dokonce 2500 litrů s délkou ložné plochy 1,7 metru.
Na interiéru je vidět, že vychází z malé dodávky, ale na jeho obhajobu musíme říct, že je přehledný i útulný. Díky výškově seřiditelnému sedadlu si rychle najdeme pozici za volantem a zároveň máme i výborný výhled, který umocňují ještě velká zpětná zrcátka. Řadicí páka je na středovém panelu hned po ruce, stejně jako ovladače základních funkcí. Snad jedině obsluha mlhovek je složitější. Vpředu je místa dost, sedadla jsou pohodlná, dokonce s menší boční oporou. Vzadu je místa dost na hlavu, s koleny to bude u dlouhánů horší.
Přední kola Fiorina může pohánět buď zážehový čtyřválec 1.4 o výkonu 75 k nebo vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.3 se stejným výkonem, oba ve spojení s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Zvolili jsme turbodiesel, který se podle nás k užitkové verzi přeci jen více hodí. Přesvědčil nás, že 75 k a 190 Nm točivého momentu udělují vozu až překvapivou dynamiku, dobrý zátah z nízkých otáček a sílu neztrácí ani v kopcích. Navíc je dobře odhlučněn. Ve městě lze jezdit kokem 6,5 litru, mimo město ve čtyřech pak za pět litrů na sto kilometrů.
Podvozek z Grande Punto má vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena a je odpružen vinutými pružinami. To přináší stabilní jízdu i v zatáčkách a ani přes vyšší těžiště není náchylný na boční vítr. Jízda i na delší vzdálenosti je celkem pohodlná.
V základní výbavě Base dostane zákazník mj. ABS nebo airbag řidiče, ale ve výbavě Elegant je navíc manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken i zpětných zrcátek, posuvné dveře na straně řidiče, opěrky na zadních sedadlech, výškově stavitelné sedadlo řidiče, mlhovky, airbag spolujezdce, vyhřívané zadní sklo se stíračem atd.
V současné době lze nejlevnější Fiorino s benzinovým motorem pořídit za akční cenu 201 700 Kč bez DPH, resp. za (221 104 Kč s DPH). Verze s turbodieselem jsou za 266 124 Kč (Base) a 285 564 Kč (Elegant), za přepážku je třeba připlatit 19 900 Kč bez DPH, ale v tom případě je vůz pouze čtyřmístný.
Fiat Fiorino ve verzi Combi můžeme přes týden využít k drobnému podnikání, o víkendu pak k rodinným cestám na výlety nebo na chatu. K přednostem patří slušná variabilita (pokud zvolíme verzi bez mřížky), hospodárný motor a obratnost v městském provozu. Takový malý společník „dva v jednom“.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1248 cm³
Výkon: 55 kW (75 k) při 4000/min
Točivý moment: 190 Nm při 1750/min
Rychlost: 157 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,7/3,8/4,5 l/100 km
Rozměry: 3970 x 1716 x 1803 mm
Rozvor kol: 2513 mm
Cena: 285 564 Kč (Elegant)
Cena přepážky: 19 900 Kč bez DPH
Jindřich Lasík, 18.11.2009
Při pohledu na Fiorino rozhodně nelze přehlédnout mohutný přední nárazník a vysoko umístěné přední světlomety. Jednak jde o výrazný stylistický prvek, jednak o velice praktické řešení zvláště v městském provozu.
Testované provedení Combi představuje vlastně kompromis mezi vyloženě užitkovým modelem na jedné straně a osobním na straně druhé. Je určen pro přepravu pěti osob a nákladu, ve verzi N1 je pouze čtyřmístný. Na zadní sedadla se nastupuje pohodlně bočními posuvnými dveřmi na obou stranách. Zavazadlový prostor je lehce přístupnými zadními křídlovými dveřmi, které můžeme rozevřít „dokořán“. Zavazadlový prostor je sice, pokud jde o objem 376 l, dostatečně velký, ale jeho praktičnost snižuje skutečnost, že je kratší a vyšší. A v našem případě také pevná přepážka. Pokud ji ve voze nemáme, potom lze zadní lavici sklopit a dostaneme objem 1500 litrů, při vyjmutí druhé řady dokonce 2500 litrů s délkou ložné plochy 1,7 metru.
Na interiéru je vidět, že vychází z malé dodávky, ale na jeho obhajobu musíme říct, že je přehledný i útulný. Díky výškově seřiditelnému sedadlu si rychle najdeme pozici za volantem a zároveň máme i výborný výhled, který umocňují ještě velká zpětná zrcátka. Řadicí páka je na středovém panelu hned po ruce, stejně jako ovladače základních funkcí. Snad jedině obsluha mlhovek je složitější. Vpředu je místa dost, sedadla jsou pohodlná, dokonce s menší boční oporou. Vzadu je místa dost na hlavu, s koleny to bude u dlouhánů horší.
Přední kola Fiorina může pohánět buď zážehový čtyřválec 1.4 o výkonu 75 k nebo vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.3 se stejným výkonem, oba ve spojení s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Zvolili jsme turbodiesel, který se podle nás k užitkové verzi přeci jen více hodí. Přesvědčil nás, že 75 k a 190 Nm točivého momentu udělují vozu až překvapivou dynamiku, dobrý zátah z nízkých otáček a sílu neztrácí ani v kopcích. Navíc je dobře odhlučněn. Ve městě lze jezdit kokem 6,5 litru, mimo město ve čtyřech pak za pět litrů na sto kilometrů.
Podvozek z Grande Punto má vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena a je odpružen vinutými pružinami. To přináší stabilní jízdu i v zatáčkách a ani přes vyšší těžiště není náchylný na boční vítr. Jízda i na delší vzdálenosti je celkem pohodlná.
V základní výbavě Base dostane zákazník mj. ABS nebo airbag řidiče, ale ve výbavě Elegant je navíc manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken i zpětných zrcátek, posuvné dveře na straně řidiče, opěrky na zadních sedadlech, výškově stavitelné sedadlo řidiče, mlhovky, airbag spolujezdce, vyhřívané zadní sklo se stíračem atd.
V současné době lze nejlevnější Fiorino s benzinovým motorem pořídit za akční cenu 201 700 Kč bez DPH, resp. za (221 104 Kč s DPH). Verze s turbodieselem jsou za 266 124 Kč (Base) a 285 564 Kč (Elegant), za přepážku je třeba připlatit 19 900 Kč bez DPH, ale v tom případě je vůz pouze čtyřmístný.
Fiat Fiorino ve verzi Combi můžeme přes týden využít k drobnému podnikání, o víkendu pak k rodinným cestám na výlety nebo na chatu. K přednostem patří slušná variabilita (pokud zvolíme verzi bez mřížky), hospodárný motor a obratnost v městském provozu. Takový malý společník „dva v jednom“.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1248 cm³
Výkon: 55 kW (75 k) při 4000/min
Točivý moment: 190 Nm při 1750/min
Rychlost: 157 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,7/3,8/4,5 l/100 km
Rozměry: 3970 x 1716 x 1803 mm
Rozvor kol: 2513 mm
Cena: 285 564 Kč (Elegant)
Cena přepážky: 19 900 Kč bez DPH
Jindřich Lasík, 18.11.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout