Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Dobló Combi 2.0 Multijet - víc než osobní dodávka

Dvouprostorové lehké užitkové automobily už zdaleka nejsou jen konveční oplechované dodávky, často nevzhledných tvarů. Ale jak dokazují Peugeot Partner, Citroën Berlingo nebo Renault Kangoo a v neposlední řadě i Fiat Dobló, mohou být i hodně elegantní a neslouží jen k převážení věcí a materiálů.

Stále větší obliby se těší osobní verze nebo tzv. Combi, a právě touto cestou šel nyní Fiat, když nejdříve vyvinul osobní provedení a z něho teprve užitkový van. Dobló je nejmladším přírůstkem do tohoto segmentu a vzhledem k tomu, že jako jediný nabízí dvoulitrový turbodiesel (silnější najdeme pouze ve VW Caddy), tak má dobrou šanci pořádně zamíchat trhem. K tomu mu může pomoci i neokoukaný design druhé generace, která přichází po deseti letech.
Za zmínku stojí i skutečnost, že faceliftovaná první generace získala titul Van of the Year 2006 a dosud bylo prodáno 650 tisíc těchto modelů.
Fit Dobló můžete mít buď v klasickém „plechovém“ provedení van s normálním nebo prodlouženým rozvorem, dále pak jako pětimístné Combi nebo sedmimístnou Panoramu. Z posledních dvou modelů vyzařuje už na pohled pořádná porce estetiky – zaoblené tvary, elegantní kryt vnějších zrcátek, první tři sloupky mohou být na přání zatmavené a hlavně pak hranatá, ze tří čtvrtin prosklená záď.
Dobló se může pochlubit zřejmě největším vnitřním prostorem, který je navíc výborně využitelný, a to díky rozvoru o 177 m delším (2655 mm), mimochodem nejdelším v této třídě. Také délka se prodloužila o 137 mm, a šířka o 108 mm, což se zákonitě muselo odrazit v interiéru, který je pětimístný a nikdo se nemusí tísnit. Všechna tři samostatná sedadla druhé řady jsou stejně velká a jen pro zajímavost na sezení je k dispozici celková šíře 1560 mm a výška nad sedáky 1129 mm. Přístup je dvěma bočnímu posuvnými dveřmi s elektricky ovládanými okny, s čímž jsme se u této kategorie setkali poprvé. Pokud chcete dveře otevřít zevnitř, potom musíte zmáčknout nejen páku uvnitř kliky, ale i červenou pojistku. Jednoduché a bezpečné, jen to musíte vědět. Nám to chvilku trvalo.
Rovněž přístup k zavazadlovému prostoru nemá chybu. Velká výklopná stěna se otevře vzhůru do vodorovné polohy, respektive do výšky 1,95 metry, která je naprosto dostatečná. Svým objemem 790 litrů patří kufr rovněž k největším, po sklopení druhé řady se zvětší na 1050 litrů. Nejmenší šířka je 1110 m, délka 910 mm a nakládací hrana ve výšce 580 mm. Praktické je rovněž polohovatelné plato, které údajně unese až sedmdesát kilogramů.
K pohodě cestování přispívají dobrá sedadla, volant se příjemně drží a řadicí páka nové šestistupňové převodovky, umístěná na vyvýšeném středovém tunelu, je hned po ruce. Čtyři analogové přístroje jsou přehledné i dobře čitelné, ani k manipulaci s ovládacími prvky nemáme připomínek. Interiér si v ničem nezadá s osobními automobily, a dílenské zpracování je tentokrát na hodně slušné úrovni.
Jak jsme se už zmínili, Dobló jako jediné nabízí vznětový přeplňovaný dvoulitr, který je zřejmě nejvhodnější volbou. Ale můžete si zvolit i další vznětové jednotky Multijet – 1.3/90 k nebo 1.6/105 k, případně benzinový 1.4/95 k. Díky výkonu 135 k a hlavně průběhu točivého momentu 320 Nm, jenž vrcholí již v 1500 otáčkách za minutu, jsme si s „krabičkou“ zajezdili i pěkně svižně, a to nejen na dálnici, ale i na klikatých silničkách Kokořínska nebo Jizerských hor. Při obsazení čtyřmi lidmi a prakticky s neustále zapnutou klimatizací jsme jezdili těsně pod sedm litrů, a to není vůbec špatné. Je pouze třeba, aby otáčky neklesly pod 1700 za minutu.
Překvapilo nás, jak Dobló perfektně drží stabilitu v zatáčkách, žádné odskakování zadních kol není cítit. Může za to nová víceprvková zadní náprava Bi-Link. Vpředu jsou tradiční vzpěry McPherson, ve výbavě nechyběl ani systém ESP, asistent rozjezdu do kopce a systém vypínání motoru Start Stop.
Fiat Dobló Combi 2.0 Multijet můžete mít v základní výbavě Base za akční cenu 330 630 Kč, vyšší výbava SX přijde na 360 450 Kč, jinak nejlevnější benzinové provedení přijde už na 247 180 Kč, diesel 1.3 Multijet je zhruba o 30 000 Kč dražší.
Druhá generace udělala rozhodně velký kvalitativní skok kupředu a má velkou šanci konkurovat trojlístku Renault/Peugeot/Citroën. Verzi Combi můžete přes týden v klidu používat na podnikání, o víkendech pak k cestám na chatu nebo k výletům. Kdyby vám bylo snad pět sedadel málo, můžete si pořídit sedmimístnou osobní Panoramu. A jestli můžeme doporučit, dvoulitr Multijet vás rozhodně nezklame,


Základní technické údaje

Objem: 1956 cm³
Výkon: 99 kW (135 k) při 3500/min
Točivý moment: 320 Nm při 1500/min
Rychlost: 179 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,7/5,1/5,7 l/100 km
Rozměry: 4390 x 1830 x 1840 mm
Rozvor kol: 2755 mm
Objem zav.prostoru: 790/1050 l
Cena: 360 450 Kč (SX)


J.Lasík, 24.6.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar