Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Fiat Croma 2.4 - kam s ním?

Takovou otázku si klademe společně s Janem Nerudou při pohledu na Fiat Croma. O vanu hovořit nelze, protože impozantní a elegantní přídí připomíná spíš sedan. Nepatří ani mezi SUV či MPV. K jejich výšce jí chybí nějaký ten centimetr a nemá ani třetí řadu sedadel.

Není ani vyloženě klasickým kombi, neboť je zhruba o deset centimetrů vyšší než ostatní automobily této kategorie. Nejvýstižnější by bylo asi označení Station Wagon, nebo velkoprostorové kombi. Ale takový segment zatím neexistuje, ale s tím by si asi Fiat nedělal starosti, stejně jako s názvem. Po několika letech se totiž rozhodl obnovit označení Croma, která se vyráběla v letech 1985 až 94, ale pouze jako sedan.

Přídi vévodí mohutná maska chladiče a dvojité světlomety. Z boku zaujme design zadního blatníku protaženého dozadu a na zaoblené zádi pak úzké sdružené světlomety. Tvary karoserie každému přeci jen nejvíce připomínají kombi, a tak se podívejme, jestli bude vyhovovat i českým chalupářům. Zavazadlový prostor, pod jehož podlahu si lze přiobjednat ještě vyjímatelnou schránku na drobnosti, pojme v základu 500 litrů. Při sklopení sedadel druhé řady a naložení až po střechu se nám objem zvětší až na 1610 litrů.

Pohodlné nastupování i vystupování umožnilo vyšší usazení sedadel, a to díky 1,7 metru vysoké karoserii. Interiér je řešený tak, aby se v něm cestující cítili především pohodlně a útulně. K tomu přispívají kvalitní materiály, přesné zpracování a také ergonomické uspořádání přístrojů. Středový panel by možná nemusel být tak mohutný.

Špičková verze Emotin, dodávaná pro verzi 2.4 Multijet 20V, je vybavena koženými sedadly, imitací dřeva na přístrojové desce, dvouzónovou klimatizací, tempomatem, parkovacími senzory, ESP včetně funkce Hill Holder pro rozjezd do kopce.

Italové vybavují Cromu dvěma benzinovými čtyřválci 1.8 (140 k) a 2.2 (147 k) a třemi diesely. Kromě čtyřválců 1.9 BV (120 k) a 1.9 A6V (150 k) ještě nejvýkonnějším pětiválcem 2.2 Multijet s výkonem 200 k. A právě ten se ukrýval pod přední kapotou v kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Fiat má se vznětovými pohonnými jednotkami s přímým vstřikem paliva dlouholeté a bohaté zkušenosti. Už v roce 1986 s ním, jako první na světě vyjela právě předchozí generace Cromy.

Zámek zapalování marně hledáme pod volantem, ani na přístrojové desce není žádné tlačítko ve stylu BMW. Ale nakonec jej objevujeme na středovém tunelu. Pozor tedy na spolujezdce, aby si s ním nehrál během jízdy.

Nezklamal nás ani výkonem ani pružností či tichým chodem. Ten pouze narušovalo, ale nutno přiznat, že příjemně, hvízdání turbodmychadla. Sílu pětiválce pociťujeme při pořádném sešlápnutí pedálu plynu. Teprve po překonání tzv. turboefektu dá o sobě vědět točivý moment 400 N.m. Ovšem dobrý motor by nebyl nic platný, kdyby podvozek za moc nestál. To však v žádném případě o Cromě neplatí. Přední i zadní zavěšení kol McPherson, vzadu víceprvková náprava Multuilink se dobře vypořádá s nerovným povrchem, na němž jsme okusili i svižnější jízdu. Při ní jsme ocenili jak tvrdší pérování, tak i velice propracovanou boční oporu sedadel konstruovaných s ohledem na pohodlí.

Fiat Croma, jehož design navrhl Giorgetto Giugiaro, se vyrábí pouze v jediné karosářské variantě. Karoserie díky svým rozměrům, délka 4,7 metru, šířka 1,8 metru a výška 1,7 metru paří bezpochyby mezi nejprostornější. A to je rozhodně hlavní deviza Fiatu Croma, jehož cenová nabídka začíná na 650 000 Kč (1.8 Action).

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec

Objem: 2387 cm³

Výkon: 200 k (147 kW) při 4000/min

Točivý moment: 400 N.m při 2000/min

Rychlost: 216 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 11,5/6,0/8,0 l/100 km

Rozvor: 2700 mm

Základní cena: 904 000 Kč (2.4 Emotion)

Jindřich Lasík, 9.5. 2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar