Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Croma 2.4 MJET - neprávem opomíjené kombi

Když se v roce 2005 objevil poprvé nový Fiat Croma, mnozí si kladli otázku, kam jej vlastně zařadit. Vzhledově sice vypadal jako kombi, ale aby mohl být opravdu součástí této kategorie, tak mu něco chybí. Klasické kombi by muselo být odvozené od limuzíny, navíc je o nějakých 10 cm vyšší než běžná kombi.

Nejvýstižnější by bylo asi označení Station Wagon nebo velkoprostorové kombi. Fiat si s tím však problém nedělal a rozhodl se největší svůj vůz (když pomineme Ulysse) nazvat Croma. Po letech tak oprášil název vozu, který se pouze jako sedan vyráběl v letech 1985 až 94. A tím se vrátil také do střední třídy.
Nedávno prošla Croma faceliftem, od něhož si výrobce slibuje, že se bude prodávat lépe, než předchozí model. Vzhledově jde spíš o kosmetické úpravy, také pohonné jednotky vcelku zůstaly, největší změna nastala v rozsahu sériové a příplatkové výbavy.
Přídi vévodí mohutná maska chladiče, nové větší světlomety s dvojitou optikou a více klenutá kapota ve stylu Volva 50. Z boku zaujme design zadního blatníku protaženého dozadu a na zaoblené zádi pak úzké sdružené světlomety.

Pohodlné nastupování i vystupování umožnilo vyšší usazení sedadel, a to díky 1,7 metru vysoké karoserie. V interiéru jsme se cítili pohodlně a útulně, k čemuž přispěly také kvalitní materiály, přesné zpracování a ergonomické uspořádání přístrojů. Nový volant se drží dobře. Zámek zapalování zůstal na středovém tunelu, což nečiní žádné problémy. Hlavně aby si spolujezdec nechtěl hrát s klíčkem.

Italové mají dlouholeté a bohaté zkušenosti se vznětovými pohonnými jednotkami s přímým vstřikem paliva. Už v roce 1986 s ním, jako první na světě, vyjela Croma. Pro inovovaný model jsou připraveny tři varianty. My jsme okusili nejsilnější pětiválec 2.4 MJET se čtyřventilovou technikou, který se dodává výhradně se šestistupňovou samočinnou převodovkou a v nejvyšší výbavě Emotion. Kromě něho jsou k dispozici ještě čtyřválce 1.9 JTD o výkonu 120 a 150 k. Z benzinových motorů jsou si lze vybrat mezi čtyřválci 1.8/140 k a 2.2/147 k
Nezklamal nás ani výkonem ani pružností či tichým chodem. Výkon 200 k při 4000/min a točivý moment 400 N.m, který je k dispozici už od 2000 otáček za minutu na pohodlné cestování bohatě stačí. Vůz jsme vyzkoušeli během veteránské Bavaria Classic jak po dálnicích, tak na vedlejších silničkách podhůří Alp a při obsazení dvěma osobami jsme jezdili v průměru kolem osmi litrů, nebo spíše lehce pod. Takže naprostá spokojenost. Potěšil také automat, pracující bez větších rázů a velmi plynule.
Ovšem dobrý motor by nebyl nic platný, kdyby podvozek za moc nestál. To však v žádném případě o Cromě neplatí. Přední i zadní zavěšení kol McPherson se velice dobře vypořádá s nerovným povrchem, na němž jsme okusili i svižnější jízdu. Při ní jsme ocenili jak tvrdší pérování, tak i velice propracovanou boční oporu sedadel konstruovaných s ohledem na pohodlí.
Zavazadlový prostor, v provedení Emotion s dvojitou podlahou, má objem 500 litrů, po sklopení sedadel a naložení až po střechu se zvětší 1610 litrů.
Jak jsme už řekli, jednou z největších změn je rozšíření základní výbavy Active, kde najdeme mj. výškově nastavitelná přední sedala, systémy ABS + EBD, ESP+ASR/MSR, HBA, Hill Holder, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag apod. Nejvyšší stupeň výbavy Emotion měl ještě automatickou dvouzónovou klimatizaci, dvojité dno zavazadlového prostoru, parkovací senzor, tempomat, mlhovky s funkcí cornerig, ovládání autoradia na volantu a infokomunikativní systém Blue&Me, jenž má dnes už pětina prodávaných vozů Fiat.
Fiat Croma, jehož design navrhl Giorgetto Giugiaro se i nadále vyrábí pouze v této jediné karosářské variantě, která díky svým rozměrům, délka 4,7 metru, šířka 1,8 metru a výška 1,7 metru paří bezpochyby mezi nejprostornější. Jedničku si zaslouží bezpochyby hospodárný a svižný turbodiesel. Podle nás je Fiat Croma je neprávem opomíjené praktické a elegantní kombi.
Nejlevnější benzinová verze 1.8 stojí v akční ceně 584 910 Kč, dieselová 1.9 pak 620 910 Kč. Testovaná nejvýkonnější verze 2.4 20V přijde na 819 910 Kč


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2387 cm³
Výkon: 147 kW(200 k) při 4000/min
Toč.moment: 400 Nm při 2000/min
Rychlost: 216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,3/5,4/7,2 l/100 km
Rozměry: 4783 x 1775 x 1603 mm
Rozvor: 2700 mm
Rozchod: 1524/1505 mm
Cena: 819 910 Kč

Jindřich Lasík, 13.6.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar