Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Bravo 1.6 Multijet 120 k - dobrá investice

Není to tak dlouho, kdy se na našem trhu objevil Fiat Bravo pod označením 1.6 Multijet 16V 120 k, tedy s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem. Podrobný technický popis nové pohonné jednotky najdete v rubrice Novinky, nyní si jej přiblížíme v praxi.

Na úvod si řekněme, že 1.6 Multijet, vycházející z druhé generace turbodieselů se čtyřventilovou technikou, je dodáván pro Fiat Bravo ve dvou výkonových verzích – 105 k a 120 k. Ve výkonnější verzi je přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek pro dosažení požadovaného výkonu a zajištění vysokého točivého momentu už od nízkých otáček.
V porovnání s 1.9 Multijet/120 k představuje 1.6 Multijet důležitý krok vpřed. Vylepšení jsme zaznamenali v oblasti výkonu, pohodlí, emisí a provozních nákladů. Při stejném výkonu je točivý moment téměř o 25 procent vyšší, zatímco spotřeba o 8 procent nižší. Díky vysokým hodnotám točivého momentu v nízkých otáčkách je řízení příjemnější. S točivým momentem 300 Nm patří motor mezi nejvýkonnější v objemové třídě do 1,8 litrů. Pokud pomyslíme, že maximální točivý moment je dosažen při 1500/min, pochopíme, proč je 1.6 Multijet revolucí mezi moderními dieselovými motory. Žádný z jeho konkurentů nejnovější generace nenabízí takový výkon při tak nízkých otáčkách. Na 100 km/h zrychlí za 10,5 sekundy, tedy stejně jako dřívější 1.9/120 k.
Motor nabízí kultivovaný a tichý chod a svojí dynamikou se hodně blíží „jedna – devítce“. Dalším plusem je nová mechanická šestistupňová převodovka, která se opravdu povedla. Do „pětky“ se vyznačuje kratším odstupňováním, na „šestku“ při 2300 otáčkách za minutu jede ca 130 km/h. Tím se také snižuje průměrná spotřeba, která se v tuhých mrazech pohybovala mezi 5,5 až 6 litry nafty.
Podvozek je vyladěn především s ohledem na komfort a pohodlí, a tak umožňuje příjemnou dynamickou jízdu na každém povrchu.
Fiat Bravo sám o sobě nezapře italskou designerskou školu, ale kombinace bílé barvy a zatmavených kol jeho atraktivitu ještě zvyšuje do takové míry, že se za ním nejeden člověk ohlédne. Nevěřili byste kolik lidí bílé Bravo upoutá, zvláště, když je ještě na 17“ atraktivních kolech.
Interiér je proveden v kombinaci černé a tmavě červené barvy. Přední sedadla mají výtečnou boční opěru, vzadu je pro dva místa tak akorát, ve třech se musejí cestující uskrovnit. Sedadla jsou potažena kvalitní textilií, ale bohužel se na ni „chytá“ každý vlas.
U testovaného vozu zvyšoval atraktivitu ještě Paket sport zahrnující mj. sportovní interiér, volant a hlavici řadicí páky v kůži, slitinová 17“kola, boční prahové spoilery, zadní spoiler, chromovanou boční lištu nebo sportovní pedály. Za příplatek si můžete objednat dvojici střešních oken Sky Window se zatažitelnou roletou. Interiér sice prosvětlí, ale za 35 000 Kč bychom asi dali přednost jiným, možná i praktičtějším doplňkům.
Fiat Bravo se dodává ve výbavě Active (1.4, 1.6 Multijet/105), Dynamic (1.4, 1.4T, 1.6 Multijet – 105 a 120), Emotion (1.4 T/120 a 150, 1.6 Multijet/120) a Sport (1.4 T/150, 1.9 Multijet/150). Více na www.fiat.cz
Výbava Dynamic zahrnuje mj. manuální klimatizaci, systémy ABS + EBD, čelní, boční a hlavové airbagy, mlhovky, autoradio s CD, elektricky ovládaná okna vpředu, elektrický posilovač Dualdrive, výškově stavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač atd. Za příplatek jsou mj. dvouzonová klimatizace, zatmavená skla zadních oken a pátých dveří, elektricky ovládané střešní okno Sky Window, elektricky ovládaná zadní okna, bi-xenonové světlomety, přední loketní opěrka s chlazenou schránkou, systémy ESP + ASR/MSR, HBA, Hill Holder, ovládání autoradia (s mp3) na volantu, Paket sport atd. Díky tomu se pak cena testovaného modelu vyšplhala na 667 900 Kč. Ovšem to už záleží na každém zákazníkovi, pro co se rozhodně. Většinu těchto věcí také najdete ve výbavě Emotion,
Multijet 1.6 je motor s nejdelším intervalem mezi servisními prohlídkami. Důkazem vysoké kvality a vylepšení pevnosti a výkonnosti každé součástky jsou servisní prohlídky každých 35 000 km. Výhody z hlediska nižších provozních nákladů jsou však patrné – na 90 000 nebo 100 000 km je zapotřebí o jednu prohlídku méně, což snižuje běžné provozní náklady zhruba o čtvrtinu. Opemenout nesmíme ani splnění normy Euro5, díky čemuž vůz neztratí na hodnotě ve chvíli vstupu Euro5 v platnost. Zákazník také může vjíždět do různých městských částí podléhající různým emisním omezením.
Nejlevnější benzinová verze 1.4 přijde na 299 900 Kč, zatímco dieselová 1.6/105 na 364 900 Kč. Pokud zvolíte výkonnější 1.6, potom zaplatíte 434 900 Kč.
S Fiatem Bravo 1.6 Multijet o výkonu 120 k jsme najezdili hodně kilometrů a nemáme k němu nejmenší připomínku, snad jedině k otevírání pátých dveří, kdy se bohužel nevyhnete ušpinění rukou. Ovšem ostatní vlastnosti vám tuto drobnost zcela vynahradí.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 4000/min
Točivý moment: 300 Nm při 1500/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.) 6,3/4,1/4,9 l/100 km
Rozměry: 4335 x 1790 x 1495 mm
Rozvor kol: 2600 mm
Poh./užit.hmotnost.1395/435 kg
Cena: 434 900 Kč (1.6 Multijet, Dynamic)

Jindřich Lasík, 5.1.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar