Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 500 1.4 - srdeční záležitost

Dlouho jsme se netěšili na žádné auto tak, jako na Fiat 500, zvláště potom, když ještě získal ocenění Auto roku 2008. A také proto, že se ze všech současných retro modelů podobá svému předchůdci nejvíce, jen o něco povyrostl.

Před padesáti lety se Fiat 500 postaral z velké části o motorizaci Itálie. Během let 1957 až 75 se jich prodalo přes šest milionů. Už s jeho předchůdcem Topolinem nebo současně vyráběným F 600 ukázal Fiat světu, že je jedničkou ve výrobě malých automobilů. Úspěch „pětistovky“ nedával Italům spát hodně dlouho. Teprve v roce 2004 vystavili v Ženevě studii Trepiuno a čekali na ohlas a připomínky veřejnosti. Za osmnáct měsíců se narodila sériová verze Fiatu 500, v níž byla zohledněna řadu přání a návrhů zákazníků, kterých se sešlo na tři miliony. Původní návrh šéfdesignera Roberta Giolita dovedl pak do zdárného konce Frank Stephenson ( mj. autor BMW X5, Ferrari a Mini). Na podzimním autosalonu ve Frankfurtu 2007 byl pak stánek Fiatu v neustálém obležení nejen novinářů a odborníků, ale také široké veřejnosti. Prakticky přes noc se stal Fiat 500 šlágrem dnešní doby – a zaslouženě.
Se svým předchůdcem má sice velice podobné karosářská tvary, ale jinak jde o zcela nový automobil s moderní technikou.
Napoprvé jsme si vyzkoušeli zatím nejsilnější verzi se zážehovým čtyřválcem 1.4 o výkonu 100 k a s točivým momentem 131 Nm. Musíme přiznat, že nás překvapil dynamikou, s jakou dokázal malou „pětistovku“ rozpohybovat. Svižnou jízdou se můžete dostat až k největší rychlosti 180 km/h, ovšem přitom také musíme počítat se spotřebou kolem osmi litrů na sto kilometrů. Pokud se budete krotit, můžete jezdit i za 6,5 litru benzinu.
Podvozek je v základu převzatý z Pandy, ovšem upravený a v rozchodu kol rozšířený o 50 mm. Vzhledem k poměrné krátkému rozvoru 2,3 metru má záď na nerovných silnicích tendenci odskakovat, dobře nastavené tlumiče však vůz zklidní. Podvozek je spíš tužší, ale přesto představuje dobrý kompromis mezi komfortem a sportovním nastavením. Benzinová „jedna-čtyřka“ nás nadchla, stejně jako účinné kotoučové brzdy na všech kolech. Dobře si také rozumí s mechanickou šestistupňovou převodovkou s přesným řazením a krátkými drahami.
Svojí délkou 3,5 metru se řadí mezi nejkratší minivozy, což se však na předních sedadlech nikterak neprojevuje. Řidič i spolujezdec mají dostatek prostoru, horší je to vzadu, dvě dospělé osoby mohou cestovat jen na kratší vzdálenosti, což je u tak malého automobilu ovšem pochopitelné.
Stejně jako vnější design, tak i uvnitř na vás dýchne atmosféra doby minulé, což však neznamená, že by byl interiér zastaralý. Moderní materiály a kvalitní zpracování jsou nejlepším důkazem. Je vidět, že výroba v polském závodě Tychy je na vysoké úrovni.
V zorném poli řidiče se nachází jediný sdružený přístroj, v němž ve dvou kružnicích ukazují šipky rychlost a otáčky, uprostřed je ukazatel paliva a teploty a informační displej. Slyšeli jsme názor, že je hodně nepřehledný, nám to však nepřipadalo a s čitelností údajů jsme problémy neměli. Řadicí páka s velkou hlavicí, která se dobře drží, je umístěna na středovém výstupku přístrojové desky. V našem případě kůží obšitý tříramenný volant s ovládáním radia, byl výškově nastavitelný. Zaujme také plastový panel imitující lakovaný plech, na němž jsou tlačítka Sport (sníží citlivost elektrického posilovače řízení), výstražných světel a mlhovek.
Zavazadlový prostor patří objemem 185 litrů (o 20 l více než Twingo) ve svém segmentu k průměru, po sklopení zadních sedadel se zvětší na 550 litrů. Při pohotovostní hmotnosti 930 kg uveze 440 kilogramů.
Už v základní výbavě Pop je vůz vybaven sedmi airbagy, systémem ABS + EBD, ESP (jen u 1.4), elektrickým posilovačem Dualdrive, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, elektricky ovládanými okny vpředu, výškově stavitelným volantem, mlhovkami atd. Vyšší výbavy Lounge a Sport mají navíc manuální klimatizaci, parkovací senzor, 15“ koly, autoradio s CD a MP3, výškově seřiditelné sedadlo řidiče, pevnou prosklenou střechu (Lounge) atd. Vzhledem k bohaté nabídce příslušenství umožňuje Fiat 500 na půl milionů nejrůznějších variant, což jej staví do role ideálního automobilu pro individualisty. Prostě, co kus – to originál.
Cenově začíná na 279 900 Kč (1.2 Pop), nejlevnější verze 1.4 přijde na 329 900 Kč, ve výbavě Lounge a Sport shodně na 379 900 Kč.
Možná se někomu může zdát Fiat 500 malý a nepraktický, ale je třeba si uvědomit, že jeho pořízení je hlavně o emocích. Všude kde jsme se objevili, tak budil nevšední pozornost. Určitě také proto, že si jej řada lidí pamatujete ještě z doby, kdy se původní model prodával v Tuzexu nebo v Mototechně. Také se nejvíce přibližuje svému vzoru, který vloni oslavil padesátiny. Možná právě proto chystá Volkswagen údajně kopii svého legendárního Brouka, neboť Beetle je od něho přeci jen hodně vzdálen. Fiat 500 je prostě krásná hračka, s níž je radost jezdit – s těžkým srdcem jsme se s ní loučili.


Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1368 cm³
Výkon:74 kW (100 k) při 6000/min
Točivý moment: 131 Nm při 4250/min
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10.5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,2/5,3/6,3 l/100 km
Rozměry: 3546 x 1627 x 1488 mm
Rozvor: 2300 mm
Cena: 379 900 Kč (1.4 Lounge)

Jindřich Lasík, 29.1.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar