Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dodge Caliber 2.0 CRD - líbivý na pohled

Když se řekne Dodge, tak si každý hned představí většinou velké americké křižníky, případně mohutné pikapy. V USA nabízí Dodge dvanáct modelových řad, ale ani jedna nebyla dosud vhodná pro větší prodej na evropských trzích.

Značka Dodge spadající do koncernu DaimlerChrysler však na  

starý kontinent chtěla proniknout a proto připravila zatím dva modely – Caliber a Nitro. Když jsme se zalíbením v roce 2005 prohlíželi v Ženevě model Caliber, ani ve snu nás nenapadlo, že zhruba za rok bude také k dostání na českém  

trhu, navíc za velice zajímavou cenu.

Zařadit Caliber jednoznačně do určitého segmentu není jednoduché, oficiálně jej výrobce řadí do segmentu C nižší střední třídy, ale částečně by  

větší světlou výškou 195 mm a velkými koly patřil mezi SUV, přestože mu zatím chybí pohon všech kol (ten bude mít verze SRT 4 v příštím roce).

Ale co jsme během testování zjistili, že svým  

neokázalým tvarem budil pozornost všude, kde jsme se s ním objevili, a to dokonce i v Německu. Od všech konkurentů, ať již to je Golf, Astra, Mazda 3 apod. se odlišuje až nápadně hranatými robustními tvary, a právě tím je zajímavý. 

Přídi vévodí mohutná maska s pravidelným rozdělením vodorovnými a horizontálními lištami s chromováním, která rozhodně nezapře americký původ. Spousta kolemjdoucích si lámala hlavu o jaký model vlastně jde. Na chladiči totiž chyběl  

typický znak berana, který někdo odcizil. Karosérii zvýrazňují lemy blatníků, pod nimiž se ukrývají 17“ nebo 18“ kola. Zaujme rovněž nezvykle úzké prosklení. Neokoukaný design je pro Dodge rozhodně velkým plusem. 



V duchu hran se nese také interiér s mohutnou přístrojovou deskou a středovým panelem se všemi ovládacími prvky. Někomu se nemusí hranaté tvary zamlouvat, dokonce jej jeden z časopisů podrobil ostré kritice, ale nám nikterak nevadily. To samé platí možná o lacinějších plastech, ale na jejich obranu musíme říct, že vzhledem k ceně jsou na odpovídající úrovni.

Přední i zadní sedadla jsou pohodlná, u řidiče je o trochu lépe tvarované. Zamlouvalo se nám jejich dvoubarevné čalounění.

Zavazadlový prostor se na pohled nezdá z největších, ale podle výrobce by měl mít objem 524 litrů, který po jednoduchém sklopení zadních sedadel naroste na 1339 litrů. Zajímavostí jsou reproduktory na pátých dveřích, kterými můžete „potěšit“ okolí. Výhodou je výškově stavitelný volant. Řízení je přesné, stejně jako řazení s krátkými drahami šestistupňové převodovky. Malou výtku máme k ovládání palubního počítače a také k poněkud odlišnému ovládání stíračů. Ale zvyknete si.

Mnohem větší překvapení nám připravilo startování. Po otočení klíčkem motor ne a ne naskočit, ačkoliv žhavení turbodieselu už dávno zhaslo. Stejně jako u všech amerických automobilů s mechanickou převodovkou je třeba nejdříve sešlápnout pedál spojky a pak otočit klíčkem. Je to z důvodu bezpečnosti, aby třeba dítě nemohlo uvést vůz do pohybu.

A ještě jedno překvapení nám Dodge připravil – vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 pochází z koncernu VW. Ten bychom pod kapotou vozu z koncernu DaimlerChrysler rozhodně nečekali. Ale osvědčená technika nás nezklamala. S výkonem 138 k poskytuje vozu dobrou dynamiku a už v 1800 otáčkách jsme pocítili pořádný zátah. V 1750 otáčkách za minutu má totiž největší točivý moment 310 N.m, který trvá až do 2500/min, ale ani potom turbodisel neztrácí na síle.

Při jízdě po městě hravě překročí spotřebu 8 litrů, ale na silnicích první a druhé třídy včetně přejezdu Krušných hor jsme se pohybovali kolem sedmi litrů nafty na 100 kilometrů. Na avizovaný průměr šesti litrů se lze dostat zřejmě pouze na dálnici při ustálené rychlosti na šestku.

Ještě třeba dodat, že motor je velice dobře odhlučněn, takže do kabiny neproniká žádný větší hluk. Pochvalovali jsme si rovněž jízdní vlastnosti a měkčí odpružení, které se dobře vyrovnávalo s nerovností našich vozovek.

Kromě turbodieselu 2.0 nabízí Caliber ještě zážehové čtyřválce 1.8/148 k (za 445 000 K4 !) v kombinaci s mechanickou pětistupňovou převodovkou a 2.0/154 k buď se šestistupňovou nebo bezestupňou CVT převodovkou.

Turbodiesel se dodává ve třech stupních výbavy od základní ceny 525 000 Kč (verze S), která zahrnuje mj,. ABS, ESP, ASR šest airbagů, ukazatel vnější teploty s kompasem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově stavitelný volant. Testované provedení SXT za 589 000 Kč mělo navíc ještě mj. alarm premium, mlhovky, radio s CD, výškově stavitelné sedalo řidiče, tempomat a kola 6,5 x 17“ s pneumatikami 215/60 R17.

Hlavní devizou nového vozu Dodge Caliber je bezesporu atraktivní design, kterým se odlišuje od konkurence, úsporný motor a také velice příznivá cena cena. Jen pro srovnání Golf v základu se stejným motorem přijde na 612 500 Kč. Ideální automobil pro každého, kdo se chce odlišovat od stereotypu.



Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon 103 kW (138 k) při 4000/min
Toč.moment: 310 N.m při 1750-2500/min
Rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 10,6 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin.): 7,9/5,1/6,1 l/100 km
Rozměry: 4415 x 1800 x 1535 mm
Rozvor kol: 2635 mm
Základní cena: 525 000 Kč (2.0 CRD S)


Jindřich Lasík, 9.11.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar