Dacia Sandero Stepway - Miss Dacia 2010
Víte, co mají Fabia Scout, Roomster Scout, Peugeot 207 Outdoor nebo horká novinka Dacia Sandero Stepway společného? Kromě různých plastových krytů bychom je s trochou nadsázky mohli označit za jakési pseudo-offroady nebo SUV. Vypadají sice do terénu, ale nemají pohon 4x4.
Musíme říct, že „terénní“ verze Sandera nazvaná příznačně Stepway vypadá rozhodně dobře po všech stránkách. Kdyby se vyhlašovala Miss Dacia, potom by bezpochyby získala první cenu. Nejvíc vynikne v červeném lakování, ale ani v šedé není k zahození. V každém případě jde nejen podle nás o nejkrásnější Dacii všech dob.
Tvary Sandera Stepway zvýrazňují plastové kryty chránící exponovaná místa na karosérii před odlétajícími kamínky. Najdeme je vpředu i vzadu, na blatnících, podbězích a všechny jsou v barvě saténového chromu. K tomu ještě chromovaná koncovka výfuku, litá kola, mlhovky a samozřejmě zvednutý podvozek o 25 mm. Světlá výška tím narostla na 175 mm. Za to všechno si připlatíte jen 24 000 Kč oproti Ambiance.
S verzí Stepway tak můžete v pohodě jezdit i po polních cestách a nemusíme se bát opustit asfaltové silnice. Však je vůz, jako Renault Sandero, určen původně pro jihoamerický kontinent. Jediné co nemá, je pohon všech kol, jak by se podle vzhledu mohl někdo domnívat. Ten by však příznivou cenu jen zbytečně navýšil A to neměl výrobce v úmyslu.
Po nezpevněných cestách jsme zjistili, že se podvozek (vpředu McPherson s trojúhelníkovými rameny, vzadu náprava ve tvaru H s torzní příčkou) dobře vyrovná s nerovnostmi, aniž by je nějak výrazně pociťovali cestující.
Pro Dacii Sandero Stepway byly zvoleny dvě pohonné jednotky – zážehový 1.6 a vznětový přeplňovaný 1.5 dCi, který právě poháněl náš vůz. Zatímco „jedna-šestka“ má o 15 k větší výkon a zhruba o tři litry vyšší spotřebu, tak turbodiesel s výkonem 68 k a průměrnou spotřebou 5,3 l/100 km (údaj výrobce) je o 32 000 Kč dražší. Oba jsou sice staršího data, ale pro běžné řidiče stále ještě vyhovují. Turbodiesel neoplývá žádnou převratnou dynamikou, při svižnější jízdě musíte raději držet vyšší otáčky, abyste neztratili rychlost. Spolehlivě drží také nejvyšší povolenou rychlost na dálnici, případně i lehce nad ní. Jeho devízou je výborná spotřeba, když na jednu nádrž můžete ujet skoro osm set kilometrů, což odpovídá námi dosaženému průměru pod šest litrů nafty na sto kilometrů. Vzhledem k světlosti a vyšší hmotnosti je také výrobcem udaná spotřeba zhruba o 0,5 až 0,8 litru vyšší oproti klasickému Sanderu.
V interiéru prakticky žádné změny nenajdeme, je stejný jako v Sanderu. Sedadla jsou měkká a pohodlná, netradiční je otevírání předních oken tlačítkem na středovém panelu, nad ovladači ventilace a klimatizace. Ovládání houkačky je zase pod volantem, vnější zrcátka musíme nastavit jen ručně. Škoda, že volant není nastavitelný a jeho střed nevyplňuje třeba logo. Takhle je takový prázdný a jako by mu něco chybělo.
Řízení i řazení pětistupňové mechanické převodovky je na slušné úrovni. Dovnitř se pohodlně vejde pět osob a ještě zbývá nadprůměrných 320 litrů na zavazadla.
Verze Stepway se dodává pouze v jedné výbavě, zahrnující mj. ABS, čelní airbagy, metalízu, podélné střešní ližiny, mlhovky, klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, autoradio Pioneer. Překvapivě neexistuje žádná možnost objednat si cokoliv dalšího za příplatek. Benzinové provedení stojí 249 900 Kč, dieselové 281 900 Kč.
Dacii Sandero Stepway můžeme s klidem označit za nejlepší hatchback s nádechem lehkého SUV, jenž v porovnání s podobně laděnými automobily nemá prakticky konkurenci. Vzbuzovala zájem veřejnosti všude, kde jsme se objevili. Škoda jen, že u některých stále přetrvává názor – co je z Rumunska není dobré. Ale to díky Renaultu už dávno neplatí.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1461 cm³
Výkon: 50 kW(68 k) při 4000/min
Točivý moment: 160 Nm při 1750/min
Zrychlení 0-100 km/h: 16,7 s
Rychlost: 150 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/4,8/5,3 l/100 km
Rozměry: 4020 x 1746 x 1534 mm
Rozvor kol: 2588 mm
Světlá výška: 175 mm
Poh./celk.hmotnost: 1141/1615 kg
Zav.prostor: 320 l
Cena: 281 900 Kč
Jindřich Lasík, 3.12.2009
Tvary Sandera Stepway zvýrazňují plastové kryty chránící exponovaná místa na karosérii před odlétajícími kamínky. Najdeme je vpředu i vzadu, na blatnících, podbězích a všechny jsou v barvě saténového chromu. K tomu ještě chromovaná koncovka výfuku, litá kola, mlhovky a samozřejmě zvednutý podvozek o 25 mm. Světlá výška tím narostla na 175 mm. Za to všechno si připlatíte jen 24 000 Kč oproti Ambiance.
S verzí Stepway tak můžete v pohodě jezdit i po polních cestách a nemusíme se bát opustit asfaltové silnice. Však je vůz, jako Renault Sandero, určen původně pro jihoamerický kontinent. Jediné co nemá, je pohon všech kol, jak by se podle vzhledu mohl někdo domnívat. Ten by však příznivou cenu jen zbytečně navýšil A to neměl výrobce v úmyslu.
Po nezpevněných cestách jsme zjistili, že se podvozek (vpředu McPherson s trojúhelníkovými rameny, vzadu náprava ve tvaru H s torzní příčkou) dobře vyrovná s nerovnostmi, aniž by je nějak výrazně pociťovali cestující.
Pro Dacii Sandero Stepway byly zvoleny dvě pohonné jednotky – zážehový 1.6 a vznětový přeplňovaný 1.5 dCi, který právě poháněl náš vůz. Zatímco „jedna-šestka“ má o 15 k větší výkon a zhruba o tři litry vyšší spotřebu, tak turbodiesel s výkonem 68 k a průměrnou spotřebou 5,3 l/100 km (údaj výrobce) je o 32 000 Kč dražší. Oba jsou sice staršího data, ale pro běžné řidiče stále ještě vyhovují. Turbodiesel neoplývá žádnou převratnou dynamikou, při svižnější jízdě musíte raději držet vyšší otáčky, abyste neztratili rychlost. Spolehlivě drží také nejvyšší povolenou rychlost na dálnici, případně i lehce nad ní. Jeho devízou je výborná spotřeba, když na jednu nádrž můžete ujet skoro osm set kilometrů, což odpovídá námi dosaženému průměru pod šest litrů nafty na sto kilometrů. Vzhledem k světlosti a vyšší hmotnosti je také výrobcem udaná spotřeba zhruba o 0,5 až 0,8 litru vyšší oproti klasickému Sanderu.
V interiéru prakticky žádné změny nenajdeme, je stejný jako v Sanderu. Sedadla jsou měkká a pohodlná, netradiční je otevírání předních oken tlačítkem na středovém panelu, nad ovladači ventilace a klimatizace. Ovládání houkačky je zase pod volantem, vnější zrcátka musíme nastavit jen ručně. Škoda, že volant není nastavitelný a jeho střed nevyplňuje třeba logo. Takhle je takový prázdný a jako by mu něco chybělo.
Řízení i řazení pětistupňové mechanické převodovky je na slušné úrovni. Dovnitř se pohodlně vejde pět osob a ještě zbývá nadprůměrných 320 litrů na zavazadla.
Verze Stepway se dodává pouze v jedné výbavě, zahrnující mj. ABS, čelní airbagy, metalízu, podélné střešní ližiny, mlhovky, klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, autoradio Pioneer. Překvapivě neexistuje žádná možnost objednat si cokoliv dalšího za příplatek. Benzinové provedení stojí 249 900 Kč, dieselové 281 900 Kč.
Dacii Sandero Stepway můžeme s klidem označit za nejlepší hatchback s nádechem lehkého SUV, jenž v porovnání s podobně laděnými automobily nemá prakticky konkurenci. Vzbuzovala zájem veřejnosti všude, kde jsme se objevili. Škoda jen, že u některých stále přetrvává názor – co je z Rumunska není dobré. Ale to díky Renaultu už dávno neplatí.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1461 cm³
Výkon: 50 kW(68 k) při 4000/min
Točivý moment: 160 Nm při 1750/min
Zrychlení 0-100 km/h: 16,7 s
Rychlost: 150 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/4,8/5,3 l/100 km
Rozměry: 4020 x 1746 x 1534 mm
Rozvor kol: 2588 mm
Světlá výška: 175 mm
Poh./celk.hmotnost: 1141/1615 kg
Zav.prostor: 320 l
Cena: 281 900 Kč
Jindřich Lasík, 3.12.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout