Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Sandero 1.6 - levná, ale kvalitní

Pomalu, ale jistě si čeští zákazníci začínají zvykat na skutečnost, že Dacia už dávno není ta rumunská Dacia z dob socialismu, ale francouzský Renault po všech stránkách. Tudíž se již nemusíme obávat o kvalitu, byť ceny Logana i Sandera jsou více než zajímavé.

Vedle modelů Logan i Logan MCV, které už na našich silnicích zdomácněly a nedávno prošly modernizací (viz. Novinky, Testy), se před časem se objevil od Logana odvozený pětidveřový hatchback s označením Sandero. Model nižší střední třídy je vlastně sourozencem Renaultu Sandero vyráběného pro jižní Ameriku.
Na pohled nevypadá Sandero vůbec špatně, technika je sice převzatá z Logana, ale vzhledově je rozhodně o kus dál. Přídi vévodí velké světlomety s čirým sklem, elegantní nárazník a nová maska chladiče. Střízlivá záď upoutá neobvyklým tvarem svítilen. Dokazuje tak, že levné automobily mohou být pěkné.
Oproti Loganu je na délku o 230 mm kratší (4020 mm) a v rozvoru o 42 mm (2588 mm), zatímco zůstala stejná (1534 mm) a na šířku je o 10 mm větší (1746 mm). Při jeho kompaktních rozměrech byste asi nevěřili, že má rozvor takřka na úrovni Octavie. Proto je uvnitř prostorný jak pro cestující, tak i zavazadla. Délkou patří sice mezi malé vozy, ale rozvorem překovává nejeden vůz z vyšší třídy. Právě dlouhý rozvor vám padne hned do oka, stejně jako krátké převisy a poměrně široký C-sloupek.
Také interiér vypadá dobře, vzadu mohou pohodlně cestovat dvě osoby, tři pak jako v každém jiném voze se musí uskrovnit. Pozvolna klesající střecha dává tušit, že i vzadu mají cestující dost místa na hlavu. Přední sedadla jsou dost široká, ale boční opora by mohla být o něco lepší. Na druhou stranu, Sandero rozhodně není určené pro sportovní jízdu, ale vyloženě rodinnou. Pod pátými dveřmi, pod které se vejde osoba vysoká 1,8 metru, se ukrývá zavazadlový prostor, jehož nakládací hrana je ve výšce 770 mm nad zemí a základní rozměry pod plato jsou 815 x 1010 x 480 mm. Po sklopení zadních opěradel se prodlouží na 1460 mm, ale s menším schůdkem. Objem naroste ze základních 320 litrů na 1200 litrů.
Přístrojová deska je jednoduchá, ovladače pocházejí většinou z Logana nebo staršího Clia. Je dobře zpracovaná i přehledná, protože ovladačů je jen několik a každý se v nich rychle orientuje. Pouze ovládaní houkačka páčce stíračů není dvakrát praktické. Marně jsme se snažili zatroubit stlačením volantu, jak jsme zvyklí.
Dacia Sandero má na výběr dva zážehové motory – 1.4 (75 k) a 1.6 (90 k) a osvědčený turbodiesel 1.5 dCi (70 k a 85 k). My jsme zvolili nejsilnější pohonnou jednotku, jejíž 90 k při 5500 otáčkách za minutu i točivý moment 128 Nm jsou do běžného provozu úplně v pohodě. Stačí na rychlost 175 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 7,5 litru benzinu, ale nesmíte motor příliš vytáčet, jinak budete u čerpací stanice častým hostem. A ve městě to chce opravdu lehkou nohu. Při rozjezdu chybí Sanderu trochu více dynamiky, ale jak jsme řekli, jde o klasický rodinný automobil pro nenáročné řidiče.
Podlahová platforma a větší část podvozkových dílů pocházejí převážně u Logana, vpředu jsou vzpěry McPherson a trojúhelníková ramena, vzadu je náprava typu H. Naladění podvozku nás mile překvapilo, představuje příjemný kompromis pro jízdní vlastnosti, ovládání i komfort. Díky dlouhému rozvoru vykazuje dobrou směrovou stabilitu a minimální boční náklon. Řízení jde lehce a přesně, stejně jako řazení pětistupňové mechanické převodovky. Větší světlost 155 mm uvítáte na polních nebo lesních cestách vedoucí k vašim chatám nebo chalupám. Tady se prostě Rumunsko nebo jižní Amerika nezapře.
Nejlevnější Sandero, tzn. 1.4 v základní výbavě Acces (bez hydraulického posilovače, mlhovek, centrálního zamykání, elektrického ovládání oken) lze koupit za 179 900 Kč. Testovaná verze 1.6 se dodává ve dvou vyšších stupních výbavy – Ambiance (219 900 Kč) nebo Lauréate (+ 20 000 Kč). V nižší dostanete mj. ABS, čelní airbagy, hydraulický posilovač, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání předních oken), ve vyšší pak navíc ještě třeba mlhovky, výškově stavitelný volant i sedalo řidiče, palubní počítač, dělení zadní sedalo, elektrické ovládání zpětných zrcátek s vyhříváním. Poznáte jej podle boční ochranné lišty i vnějších zrcátek v barvě vozu a masku lemuje chromovaná lišta.
Řada zákazníků, a to nejen u nás, dává přednost pětidveřových hatchback před čtyřdveřovými sedany, a to je i jeden z důvodů, proč má Sandero šanci na dobré prodejný úspěchy Vždyť, kde jinde dostanete za dvě stě tisíc tolik prostoru pro pět osob a ještě k tomu ve slušném kabátě. Sandero je vlastně pětidveřový Logan.


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 64 kW (90 k) při 5500/min
Točivý moment: 128 Nm při 3000/min
Rychlost: 174 km/h
Zrychlené 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město(/kombin.): 10/5,6/7,2 l/100 km
Rozměry: 4020 x 1746 x 1534 mm
Rozvor: 2588 mm
Světlá výška: 155 mm
Cena: 219 900 Kč (1.6 Ambiance)

Jindřich Lasík, 8.1.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar