Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Logan 1.5 DCI - účel světí prostředky

Když se řekne Dacia, tak si hodně motoristů vybaví starý Renault 12 a hlavně rumunskou „kvalitu“ práce. Bohužel tento názor v mnohých přetrvává dodnes, přestože je situace už úplně jiná a o Logana je zájem i na západních trzích včetně Francie. Cena totiž vítězí.

 

V roce 1969 byla podepsána dohoda o spolupráci mezi Renaultem a Dacií, jejímž výsledkem byla licenční výroba modelu Renault 12 v letech 1970 až 78. Tím také prakticky skončila první fáze kooperace a rumunský podnik se začal potýkat s problémy. Druhá etapa spolupráce začala před 15 lety a koncem minulého století převzal Renault kontrolu nad Dacií kapitálovým podílem 51 procent, jenž byl postupně navýšen na 99,3 procenta.

Renault hodně investoval do nového závodu Dacia, odkud v létě 2004 začal vyjíždět zcela nový model Logan, vyvinutý výhradně pro rumunskou automobilku. Proto také vzhledově ničím nepřipomíná žádný Renault.

Střízlivý design sedanu rozhodně nikoho neuráží a stejně jako interiér a výbava se drží hesla - účel světí prostředky. Plně totiž odpovídá charakteru cenově dostupného nového automobilu, což bylo hlavním záměrem vývoje. Při délce 4,2 metru je vysoký jako Megan a široký jako VW Bora, což jej řadí na jedno z předních míst mezi  tříprostorovými sedany.

Rozměrově patří do nižší střední třídy, v níž však předčí mnohé konkurenty prostorným pětimístným interiérem a ve své kategorii nadprůměrným zavazadlovým prostorem o objemu 510 litrů. Jedinou nevýhodou je, že jej nelze více zvětšit, neboť opěradla zadních sedadel nejdou sklopit. Na zadních sedadlech širokých jako v Peugeotu 607 mohou sedět tři osoby vysoké 1,9 metru a ještě jim nad hlavami zbývá 2,5 centimetru. Nejdříve byl Logan nabízen s benzinovými motory 1.4/75 k a 1.6/90 k, zhruba v polovině letošního roku se objevil ještě vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.5 DCI, který je výkonově (70 k) sice nejslabší, ale točivým momentem 160 N.m, kterého dosahuje už při 2000 otáčkách za minutu, je na tom lépe než verze 1.6.

S tímto motorem, který jsme prověřili v praxi, stojí Logan v základní verzi 270 900 Kč, což je o 70 tisíc korun víc než základní 1.4. Na jednu stranu je o něco lépe vybaven, ale jeho přednost spočívá především v úsporném provozu. Na jednu nádrž (50 litrů) jsme ujeli takřka tisíc kilometrů. A ani výrobcem udávané hodnoty - město 5,8 l, mimo město 4,1 l (!) a kombinovaná 4,7 l se příliš neliší od těch, kterých jsme dosáhli. Po městě se dá skutečně jezdit za méně než šest litrů, jinak na silnicích se spotřeba pohybovala v průměru kolem pěti litrů nafty. Záleží tedy vlastně jen vás, kolik kilometrů ročně najezdíte a za jak dlouho se cenový rozdíl vyrovná.

Pravda, od turbodieselu, sice se vstřikováním common-rail, nemůžete očekávat žádnou převratnou dynamiku, ale pro pohodlnou a klidnou jízdu je přímo stvořen. K pohodě za volantem přispívá také dobré odhlučnění a tichý kultivovaný chod.

Konstrukce karoserie vychází z platformy B Aliance, což umožnilo omezit náklady na vývoj podvozku i výrobního zařízení. Ze staršího Clia převzal uložení motoru včetně pohonných jednotek, přední nápravu, řízení, zadní brzdy i přístrojovou desku, volant, ovladače a další.

Z Clia pochází přesné řazení pětistupňové mechanické převodovky. Podvozek dobře tlumí nerovnosti, v zatáčkách se chová spíš nedotáčivě a jízda je velmi příjemná.

Také z výbavy je zřejmé, že vše bylo podřízeno přijatelné ceně. Připlatit si musíte například za ABS, airbag spolujezdce, klimatizaci nebo elektrické ovládání zadních oken, které je umístěno netradičně mezi předními sedadly za pákou ruční brzdy. Ovládání předních oken se zase nachází na středovém panelu, který je vkusný a přehledný, snad až na nevýraznou kontrolku klimatizace. Jen bychom uvítali aspoň výškově nastavitelný volant nebo dálkové ovládání zavazadlového prostoru.

Příjemně nás také překvapilo dílenské zpracování interiéru, nikde nic nevrže ani neskřípe, použité plasty odpovídají také ceně vozu, ovšem v žádném případě o nich nelze říct, že by byly nekvalitní.

O Dacii Logan by mohli zauvažovat především majitelé stodvacítek, favoritů či starých vozů, kteří se rozhodují mezi koupí ojetého vozu anebo levnějšího nového. Dacia poskytuje na vůz tříletou záruku a na prorezivění karoserie šestiletou bez omezí najetých kilometrů. Logan je prostě dobrý „rumunský" Renault za dobrou cenu.

 

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1461 cm³

Výkon: 50 kW (70 k) při 4000/min

Toč.moment: 160 N.m při 2000/min

Rychlost: 155 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 15 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 5,8/4,1/4,7 l/100 km

Rozměry: 4250 x 1740 x 1525 mm

Rozvor: 2630 mm

Základní cena: 270 900 Kč

 

Jindřich Lasík, 26.9.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar