Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Duster TCe150 2WD EDC - nejvyšší komfort

Druhá generace Dacie Duster spatřila světlo světa v roce 2018, a tak nastal vloni nejvyšší čas k menší modernizaci. Jak jsme se mohli přesvědčit, jde především o drobné úpravy. Proč se také pouštět do velkých změn, když se Duster skvěle prodává víc než deset let.

Snad největší designovou změnou jsou zadní svítilny, které se ze čtvercového provedení proměnily v trojúhelníkové, rozšiřující se do stran. Při pečlivém zkoumání objevíme také nenápadný zadní spoiler, zlepšující aerodynamiku.

Drobné změny najdeme na přední masce ve stylu ostatních modelů. Přední nárazník má jiný tvar, orámování už není stříbrné, ale černé. Duster je prvním modelem Dacia s LED směrovkami vpředu (LED je také pro denní svícení). Tato technologie je využívána rovněž pro potkávací světla (standardně se světelným senzorem). Kromě snížené spotřeby energie nabízejí světla LED lepší osvětlení jak ve dne, tak v noci, aby řidič lépe viděl a byl lépe viditelný pro ostatní řidiče. Dálková světla používají žárovky H7.

Ani uvnitř nenajdeme výrazné změny. Velkou novinkou je vysoká středová konzole vybavená širokou loketní opěrkou s posuvem přes 70 mm. Má uzavřený úložný prostor o objemu 1,1 litru a dvě USB nabíjecí zásuvky pro cestující sedící vzadu, dle úrovně vybavení.
Nové jsou hlavové opěrky, středový displej získal lepší grafiku a zvětšil ze sedmi na osm palců. Sedadla jsou příjemně tvrdá, jejich tvarování zůstalo a cestování je pohodlná. Někteří by možná uvítali větší rozsah nastavení.

Ovládací prvky jsou ergonomicky rozmístěny, volant nastavitelný v obou směrech. Celá palubní deska vypadá moderněji a není přeplněná někdy až zbytečnými tlačítky nebo ovladači. Displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je zabudovaný ve středové konzoli, umístěn výše a natočen k řidiči. Změnou prošel ale infotainment, který už není zcela oddělený od zbytku auta a je možné přes něj nastavit některé základní funkce.


V současné době je Dacia Duster nabízen se zážehovými motory 1.0 TCe 90 (74 kW a jen 4x2), 1.3 TCe 130 (96 kW) a TCe 150 (110 kW) nebo vznětovým 1.5 Blue dCi 115 (85 kW).
Pro test jsme si vybrali už zmíněný přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.3 TCe 150 ve verzi s pohonem pouze předních kol a ve spojení s dvouspojkovou samočinnou šestistupňovou převodovkou. Tato kombinace je pouze pro verzi 4x2 a v nejvyšší výbavě Prestige. Pokud chcete nejsilnější motor se čtyřkolkou, potom jedině s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou.

Největšího výkonu 150 k dosahuje v rozmezí od 5250 do 6000 otáček za minutu. Potěšil nás svým zátahem i pružností, stejně jako spotřebou, která se pohybovala kolem sedmi litrů benzinu na sto kilometrů. Točivý moment 250 Nm je využitelný od 1750 do 3250 za minutu. Navíc je nezvykle tichý a ani při vytáčení nedává o sobě příliš vědět. Až jsme byli překvapeni, stejně jako kvalitním zpracováním i lepšími plasty uvnitř.

Převodovka EDC je dvouspojková: jedna pro liché převody (1,3,5) a druhá pro sudé (2,4,6 a zpátečka). Řazení je ovládáno elektromotorky. Ty jsou řízeny počítačem, který volí ideální rychlostní stupeň podle požadavků řidiče. Při řazení rychlostního stupně se spojka v záběru otevře a současně se uzavře spojka dalšího stupně. Řazení rychlostí je rychlé, přenos točivého momentu nepřerušen. Díky tomu je dosaženo nižší spotřeby paliva a většího pohodlí
Verze s pohonem pouze předních kol má vzadu vlečená ramena a torzní příčku. Odpružení je spíš měkčí, což poznáte hlavně na rozbitých silnicích.

Díky světlé výšce 210 mm a se nemusíte obávat vyrazit ani na rozbité cesty, byť nemáte pohon všech kol. Pokud byste chtěli 4x4, tak si musíte připravit ještě 65 000 Kč.

Kamerový systém Multiview (čtyři kamery: přední, zadní a dvě boční) poskytuje řidiči lepší přehled o okolí vozu. Tento systém je obzvláště užitečný při parkování.

Dnes se prodává Dacia ve 44 zemích světa, přičemž největší zájem je právě o Duster, a není divu. Jak se říká za málo peněz, hodně muziky, platí v tomto případě dvojnásob. Nejlevnější Dacii Duster pořídíte za 294 900 Kč (TCe 90 4x2 Access), cena testovaného provedení (TCe 150 4x2 Prestige EDC) přijde na 523 900 Kčs. Ale v tomto případě je otázkou, jestli zákazníci nesáhnou po levnějších verzích.


Přehled výbav:

https://cdn.group.renault.com/dac/cz/pdf/pricelists/duster-price.pdf



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1332 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5250 - 6000/min
Točivý moment: 250 Nm při 1750 - 3250/min
Rychlost: 199 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba kombin: 6,7 l/100 km
Rozměry: 4341 x 1804 x 1693 mm
Rozvor kol: 2673 mm
Světlá výška: 210 mm
Přední nájezdový úhel 30°
Zadní nájezdový úhel 34°
Přechodový úhel 21°.
Zav.prostor: 445/1478 l
Cena: 523 900 Kč (1.3 TCe 150 4x2 EDC Prestige)


JL 3.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar