Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 - nikdy nezklame

Od roku 2005 přivedla Dacia na svět už hodně modelů, přičemž bezpochyby nejoblíbenější model Duster se může pochlubit hned několika nej: první SUV rumunského výrobce, první Dacia s pohonem 4x4 a první Dacia vybavená ESP. Než se objeví příští generace, tak jsme vyzkoušeli benzinovou verzi.

I tentokrát jsme během testu pozorovali, že Duster stále zaujme svým designem, dosti neokoukaným, atraktivní přídí a plastovým oplastováním na bocích. Pětidveřová karosérie dlouhá 4,3 metru zaujme rovněž šířkou 1,8 metru bez zrcátek a rovnými dvěma metry se zrcátky.

Dost diskuzí se vede na téma interiér. Jedna skupina zákazníků je spokojena s takovým jaký je, druhá má různé výtky a považuje jej až za příliš „laciný“. Jenže účel světí prostředky. Tady prostě platí – čím jednodušší interiér, tím levnější auto.
Nám vadilo spíš jen několik drobností. Tak třeba jsme marně hledali klakson na volantu, ale je na konci páčky levé směrovky. Na to si u Dacií stále nemůžeme u Dacie nikdy zvyknout. Naopak elektrické ovládání oken se konečně přestěhovalo ze středové konzole na dveře.

Zpracování interiéru je dobré, přední sedadla jsou pohodlná a na zadní lavici, sklopnou v jednom kuse, se v pohodě usadí tři osoby a místa mají všude dost. Překlopením lavice se objem zavazadlového prostoru zvětší ze 408 na 1570 litrů, délka pak z 992 na 1760 mm, když šířka mezi podběhy je 1002 mm.

Tentokrát jsme zvolili jediný zážehový čtyřválec objemu 1,6 litru, který je pro Duster k dispozici. Dodává se jak pro verzi 4x2, tak 4x4 i v kombinaci LPG.

S výkonem 114 k má síly má tak akorát, jak pro jízdu na silnici, tak do terénu. Točivý moment 156 Nm vrcholí ve 4000 otáčkách za minutu. Jízda proto vyžaduje častější práci s řadicí pákou. Řazení jde přesně a lehce. Bohužel spotřeba je vyšší, v průměru do 8 litrů na sto kilometrů. S dieselem se pohybovala 6,5 litru, což považujeme na čtyřkolku za velice slušné. Ale hodně záleží v jakém režimu právě jedete.

Duster si rozhodně nedělá sportovní ambice, naopak jej můžeme považovat za dříče, jenž dostal do vínku jednu obrovskou přednost – terénní schopnosti. O těch už leccos napovídá robustní karosérie, vytažené blatníky, ochranné plechy, krátké převisy a dobrá průchodnost díky světlé výšce 210 mm (nejnižší místo) a 300 mm pod prahem. Tuto hodnotu může Dusteru závidět i kdejaký offroad.

Systém pohonu všech kol s elektromagnetickou mezinápravovou spojkou od Nissanu pracuje ve třech režimech, které si navolíme otočným ovladačem na středovém panelu. Na silnici vystačíme s pohonem předních kol, na mokru nebo polní cestě či na sněhu přepneme do polohy Auto, kdy se v případě snížené adheze automaticky připojuje pohon zadních kol. V náročném terénu jsme raději hned zvolili „Lock“, kde se síla rovnoměrně rozděluje mezi obě nápravy. V tomto režimu jsme mohli jezdit až do rychlosti 80 km/h.

Redukci byste hledali marně, ale nemusíte zoufat. V podstatě ji nahrazuje krátká „plíživá“ jednička a částečně i dvojka šestistupňové převodovky. Vzhledem k takřka stejným převisům vpředu i vzadu (822/820 mm) dosahují nájezdové úhly 30, resp. 35 stupňů, a tak si můžeme troufnout na větší překážky. Na vlastní kůži jsme se přesvědčili, že si Duster hravě poradí s prudkými kopci nahoru i dolů. V terénu se s ním dostanete hodně daleko, je třeba však zvolit vhodné obutí.

Kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu je víceprvková náprava. Odpružena jsou vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Výtku nemáme ani k brzdám, byť jsou vzadu „jen“ bubnové.
Při jízdě po silnici se s Dusterem cítíte jistě a to i v zatáčkách, kde kola drží dobře stopu, přestože se karosérie naklání. Ke stabilitě přispívá rovněž rozchod kol 1560/1568 mm. Možná byla jízda na náš vkus někdy až příliš houpavá díky měkčímu nastavení. My bychom upřednostnili spíš tvrdší.

Dacia Duster se dodává ve čtyřech výbavách, přičemž základní Access jen s motorem 1.6 a za 249 900 Kč (4x2). Verze 1.6 SCe je ve verzi 4x4 k mání od druhé výbavy Open za 337 900 Kč. Turbodiesel 1.5 dCi v provedení 4x4 je k mání pouze ve dvou nejvyšších výbavách Arctica a Exception od 409 900 Kč. V druhé výbavě Open máme mj. ABS, ERSP + AR, šest airbagů, Isofix na bočních zadních sedadlech, elektrické ovládání předních oken, posilovač řízení, denní svícení, manuální klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ale za elektrické ovládání zadních oken si musíte připlatit 3000 Kč.

Vyšší výbavy Arctica má navíc mj. palubní počítač, mlhovky, elektricky nastavitelná zrcátka, Exception ještě tempomat s omezovačem, zadní parkovací asistent, elektricky ovládaní okna vzadu. Dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, čelním vstupem USB atd.

Dacia Duster ať s pohonem předních nebo všech kol je velice vydařeným automobilem, který u zákazníků boduje hlavně cenou, designem a terénními schopnostmi. Jak jsme se přesvědčili, zvládne víc, než si možná myslíte.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 84 kW (114 k) při 5500/min
Točivý moment: 156 Nm při 4000/min
Rychlost: 168 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,0/6,2/6,8 l/100 km
Rozměry: 4315 x 1822 x 1634 mm
Rozvor: 2674 mm
Světlá výška:210 mm
Zav.prostor: 408/1570 l
Nájezdový úhel vpředu: 29,3º
Nájezdový úhel vzadu: 35º
Přechodový úhel: 23º
Brodivost: 350 mm
Cena: 352 900 Kč (1.6 SCe Arctica)


J.Lasík 20.2.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar