Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 - zraje jako víno

Vloni uplynulo už třicet let, kdy francouzský Renault převzal rumunskou Dacii, která tehdy neměla mezi motoristy právě dobré jméno a byla více méně určená k zániku. Za tu dobu se hodně změnilo a modely Dacia patří k velice dobře prodávaným. Nebo dokonce nejprodávanějším, jako v případě Dusteru.

První generace se poprvé objevila v roce 2009 a jeho vývoj má na svědomí mongolský inženýr Erde Tungaa (studoval Karlovu universitu v České republice). V roce 2013 prošel Duster faceliftem a o čtyři roky později jsme uvítali na silnicích druhou generaci. Dokonce nebylo nutné měnit ani design, který je nadčasový a výborně se prodává.

Technicky relativně jednoduchý Duster s robustním podvozkem dostal nedávno pod kapotu mj. nový zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.3 TCe, aby se vyřešily emisní předpisy. Motor vyvinutý společně s firmou Daimler se nejdříve objevil v Renaultu Scénic. Základem byla stávající „jedna-dvojka“, která prošla různými úpravami, jako je například variabilní časování sacích a výfukových ventilů, obtokový ventil je ovládán nyní elektricky atd.

Celková úspora paliva motoru 1,3 oproti předchůdci 1,2 TCe (H5F) je 8 %, převážně díky optimalizaci spalování, menšímu tření a zvýšení tepelné účinnosti. Nový motor zároveň disponuje vyšším výkonem a točivým momentem (v závislosti na variantě), ale především využitelností maximálního točivého momentu v širším spektru otáček.
Pro test jsme vybrali verzi s pohonem všech kol, který je kombinován pouze se zážehovými motory TCe 96 kW, TCe 100 kW nebo 1.5 BlueHDi s 85 kW. Pokud vám stačí pouze provedení s pohonem předních kol, potom je v nabídce litrový TCe/74 kW nebo slabší diesel 1.5 BlueHDi/70 kW.

Pro test jsme si vybrali přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.3 TCe s výkonem 96 kW kW, ve verzi 4X4 a v nejvyšší výbavě Prestige.

Najeli jsme zhruba tisícovku kilometrů a musíme říct, že se opravdu povedl. Jen pro zajímavost na motorové brzdě strávil čtyřicet tisíc hodin a v provozu najel 300 tisíc kilometrů. Točivý moment 250 Nm dosahovaný už ve 1700 otáčkách za minutu je dostačující pro svižnou jízdu. Potěší slušným zátahem i kultivovaným během. Průměrná spotřeba „čtyřkolky“ se pohybovala kolem 7,5 litrů na sto kilometrů. Potěšil odhlučněním díky tlumicí hmotě v karosérii. Až jsme byli překvapeni, stejně jako kvalitním zpracováním i lepšími plasty uvnitř.

Pohon všech kol využívá aktivní lamelovou spojku, uloženou před diferenciálem zadní nápravy. Volit můžeme mezi režimy 2WD (pohon předních kol), Auto (pohon všech kol) a Lock (pevné rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravou). Díky světlé výšce 210 mm se nemusíte obávat vyrazit ani na hodně rozbité cesty. Nájezdovými úhly (přední/zadní) 30, resp 34 si poradí s těžkými překážkami, výjezdy i sjezdy. Až se někdy nechce věřit, co Duster zvládne.
Při zdolávání prudkých výjezdů „do nebe“ pomáhá přední kamera, která na displej zobrazuje obraz před sebou. Tedy to, co normálně řidič nemůže vidět. V terénu opravdu skvělá pomůcka. Pro příznivce terénních jízd zobrazí 4x4 monitor kompas a úhel náklonu vozu.
Velkým pomocníkem, hlavně při parkování je kamerový systém Multiview (čtyři kamery: přední, zadní a dvě boční), který nám poskytuje lepší přehled o okolí vozu. Připlatit si musíte 8000 Kč.

Interiér působí kvalitním dojmem, ovládací prvky jsou ergonomicky rozmístěny, volant nastavitelný v obou směrech, výškově v rozmezí 40 mm, podélně o 50 mm. Celá palubní deska vypadá moderně a není přeplněná někdy až zbytečnými tlačítky nebo ovladači. Displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je zabudovaný ve středové konzoli, umístěn výše a natočen k řidiči.


Dnes se prodává Dacia ve 44 zemích světa, přičemž největší zájem je právě o Duster, a není divu. Jak se říká za málo peněz, hodně muziky, platí v tomto případě dvojnásob. Nejlevnější Dacii Duster s pohonem předních kol a s nejslabším benzinovým motorem pořídíte za 264 900 Kč, nejlevnější 4x4 s motorem TCe/96 KW a v třetí výbavě Comfort stojí 426 900 Kč, cena s nejvyšší výbavou Prestige a stejným motorem začíná na 461 900 Kč, silnější provedení TcE 110 kW je ještě o 20 000 Kč dražší.


Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/dac/cz/pdf/pricelists/duster-price.pdf



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1332 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5250/min
Točivý moment: 250 Nm při 1700/min
Rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 7,6/5,8/6,4 l/100 km
Rozměry: 4341 x 1804 x 1693 mm
Rozvor kol: 2676 mm
Světlá výška: 210 mm
Přední nájezdový úhel 30°
Zadní nájezdový úhel 34°
Přechodový úhel 21°.
Zav.prostor: 441/1478 l
Cena: 461 900 Kč (1.3 TCe 4x4 Prestige)



J.Lasík 3.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar