Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Dacia Duster 1.3 TCe 4x2 - modernější a komfortnější

Rumunské automobily Dacia, už kdysi sice vyráběné v licenci Renault, neměly mezi motoristy v dobách socialismu dobrý zvuk. Hlavně díky kvalitě. Jenže v roce 1989 Renault vzal Dacii pod svá křídla a rázem bylo všechno jinak.

Ze všech modelů je největší zájem o model Duster, a to již v první generaci, která se poprvé objevila v roce 2009. Jeho vývoj má na svědomí mongolský inženýr Erde Tungaa (studoval Karlovu universitu v České republice). V roce 2013 prošel Duster faceliftem a o čtyři roky později jsme uvítali na silnicích druhou generaci. Dokonce nebylo nutné měnit ani design, který je nadčasový a výborně se prodává.

Vloni technicky relativně jednoduchý Duster s robustním podvozkem dostal pod kapotu mj. nový zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.3 TCe, aby se vyřešily emisní předpisy. Motor vyvinutý společně s firmou Daimler se nejdříve objevil v Renaultu Scénic. Základem byl stávající „jedna-dvojka“, která prošla různými úpravami, jako je například variabilní časování sacích a výfukových ventilů, obtokový ventil je ovládán nyní elektricky atd.

Interiér nyní působí kvalitním dojmem, zvláště i díky limitované edici Techroad. Ovládací prvky jsou ergonomicky rozmístěny, volant nastavitelný v obou směrech. Celá palubní deska vypadá moderněji a není přeplněná někdy až zbytečnými tlačítky nebo ovladači. Displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je zabudovaný ve středové konzoli, umístěn výše a natočen k řidiči.

V současné době je Dacia Duster nabízen se zážehovými motory 1.0 TCe 74 kW (jen 4x2), 1.3 TCe 96 kW a 110 kW nebo vznětovým 1.5 Blue dCi o výkon u 70 kW (jen 4x2), respektive 85 kW.
Pro test jsme si vybrali už zmíněný přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.3 TCe s výkonem 130 k, ve verzi s pohonem pouze předních kol a v limitované edici Techroad. Ale může mít i „čtyřkolku“ a třeba v automatu.

A musíme říct, že se opravdu povedl. Těšíme se, až si vyzkoušíme jeho nejvýkonnější verzi. Jen pro zajímavost na motorové brzdě strávil čtyřicet tisíc hodin a v provozu najel 300 tisíc kilometrů. Točivý moment 240 Nm dosahovaný už ve 1600 otáčkách za minutu je dostačující pro svižnou jízdu. Potěší slušným zátahem i kultivovaným během. Navíc za přijatelnou spotřebu kolem 6,7 litry benzinu na sto kilometrů. Rozhodně potěší odhlučnění díky tlumicí hmotě v karosérii. Až jsme byli překvapeni, stejně jako kvalitním zpracováním i lepšími plasty uvnitř.

Verze s pohonem pouze předních kol má vzadu vlečená ramena a torzní příčku. Odpružení je spíš měkčí, což poznáte hlavně na rozbitých silnicích.

Díky světlé výšce 210 mm a se nemusíte obávat vyrazit ani na rozbité cesty, byť nemáte pohon všech kol. Pokud byste chtěli 4x4, tak si musíte připravit ještě 65 000 Kč.
V našem případě se jednalo o benzinovou střední verzi, pohon předních a s výbavou v limitované série Techroad. Charakteristické jsou červené prvky vně (na karoserii, zpětných zrcátkách a prazích) i uvnitř vozidla na vnitřních panelech dveří, okrajích výdechů ventilace, na čalounění, a dokonce i koberečcích předních i zadních cestujících. Kabina vozu má příjemný vzhled s různými odstíny světle šedé vytvářejícími kontrast s tlumenou červenou.

A vypadá hodnotně. Červené kryty středů kol vyzdvihují nová 17“ kola z lehkých slitin.
Limitovaná edice je vybavena technologiemi jako je zadní parkovací kamera a parkovací sensory, automatická klimatizace i bezklíčové odemykání a City Plus Pack, obsahující monitorování slepého úhlu, multi-view kamery a multimediální systém Media Nav Evolution kompatibilní s Apple CarPlay® a Android Auto®.

Kamerový systém Multiview (čtyři kamery: přední, zadní a dvě boční) poskytuje řidiči lepší přehled o okolí vozu. Tento systém je obzvláště užitečný při parkování. Při testovací jízdě nám při prudkých výjezdech „do nebe“ pomáhala přední kamera, která na displej zobrazuje obraz před vozem, tedy to co normálně řidič nemůže vidět.

Dnes se prodává Dacia ve 44 zemích světa, přičemž největší zájem je právě o Duster, a není divu. Jak se říká za málo peněz, hodně muziky, platí v tomto případě dvojnásob. Nejlevnější Dacii Duster pořídíte za 264 900 Kč (TCe 74 4x2 Access), cena testovaného provedení (TCe 96 4x2 Comfort) začíná na 365 900 Kč, za edici Techroad zaplatíte 400 900 Kč.

Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/dac/cz/pdf/pricelists/duster-price.pdf



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1332 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 5000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1600/min
Rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 7,3/5,3/6,0 l/100 km
Rozměry: 4341 x 1804 x 1693 mm
Rozvor kol: 2674 mm
Světlá výška: 210 mm
Přední nájezdový úhel 30°
Zadní nájezdový úhel 34°
Přechodový úhel 21°.
Zav.prostor: 445/1478 l
Cena: 400 900 Kč (1.3 TCe 4x2 Techroad)


J.Lasík 5.9.2019


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar