Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 - vylepšený bestseller

Rumunské automobily Dacia, už kdysi sice vyráběné v licenci Renault, neměly mezi motoristy v dobách socialismu dobrý zvuk. Hlavně díky kvalitě. Jenže v roce 1989 Renault vzal Dacii pod svá křídla a rázem bylo všechno jinak.

Původně měly být nové modely Dacia určeny hlavně pro východoevropské trhy, a nikoliv pro západní státy. Ale klientela si tyto modely postupně doslova vymodlila, a dnes je vidíte prakticky po celé Evropě.

Ze všech modelů je největší zájem o model Duster, a to již v první generaci. Jeho vývoj má na svědomí mongolský inženýr Erde Tungaa (studoval Karlovu universitu v České republice), který jej začal už před dvanáct roky a pak si prosadil, že by se rád podílel i na druhé generaci. A vyplatilo. Navíc, proč zásadně měnit model, jehož design je nadčasový a výborně se prodává.

Pro test jsme si vybrali přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.2 TCe s výkonem 110 k, pochopitelně ve verzi s pohonem všech kol a v nejvyšší výbavě Prestige. Ale může mít i „dvoukolku“ nebo „čtyřkolku“ v automatu. Točivý moment 205 Nm dosahovaný ve 2300 otáčkách za minutu je dostačující pro svižnou jízdu. Navíc za přijatelnou spotřebu kolem sedmi litrů benzinu na sto kilometrů. Rozhodně potěší odhlučnění díky tlumicí hmotě v karosérii. Až jsme byli překvapeni, stejně jako kvalitním zpracováním i lepšími plasty uvnitř.

Díky světlé výšce 210 mm, možnosti přiřazení stálého pohonu všech kol s elektromagnetickou spojkou, asistentu sjíždění prudkých svahů (novinka, ale jen u 4WD) se nemusíte obávat vyrazit do náročného terénu. Hlavně zvolit vhodné pneumatiky a pokud chcete vyrazit mimo silnice, tak doporučujeme přikoupit rezervu za 1800 Kč.

Délka se prodloužila o 25 mm na 4341 mm, zatímco šířka se zmenšila o 17 mm na 1804 mm a výška o zanedbatelné 2 mm (1693 mm). Vůz poznáme podle nových předních světlometů s LED světly pro denní svícení, dále podle přepracované přední partii, čelní sklo bylo posunuto o 100 mm dopředu a má větší sklon, střešní ližiny jsou více chromované, zadní svítilny jsou nyní ve tvaru čtyř čtverců a jsou více v rozích.

Změn k lepšímu doznal také interiér včetně vylepšených předních sedadel s novou konstrukcí s hustší pěnovou výplní, skvělým bočním vedením a také materiály a potahy jsou nové, u řidiče je navíc loketní opěrka. Volant je nastavitelný nyní v obou směrech, zadní okna jsou elektricky ovládaná atd. palubní deska vypadá moderněji a není přeplněná někdy až zbytečnými tlačítky nebo ovladači. Jediným otočným ovladačem si nastavíme jízdní režim – 2WD, Auto a Lock. Displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je zabudovaný ve středové konzoli, umístěn výše o 74 mm a tentokrát i více natočen k řidiči.

Kamerový systém Multiview (čtyři kamery: přední, zadní a dvě boční) poskytuje řidiči lepší přehled o okolí vozu. Tento systém je obzvláště užitečný při parkování. Při testovací jízdě nám při prudkých výjezdech „ do nebe“ pomáhala přední kamera, která na displej zobrazuje obraz před vozem, tedy to co normálně řidič nemůže vidět. V terénu opravdu skvělá pomůcka. Pro příznivce terénních jízd zobrazí 4x4 monitor kompas a úhel náklonu vozu.

Verze s pohonem všech mají pouze silnější zážehový i vznětový čtyřválec, tedy 1.2 TCe a 1.5 dCi/110 k. Ceny začínají na 395 900 Kč, resp. 421 900 Kč. Komu stačí pohon předních kol, potom může vybírat ještě mezi zážehovou 1.6 SCe nebo 1.5 dCi/90 k a to už od 259 900 Kč, resp. od 338 900 Kč. Pouze „jedna-šestka“ se dodává s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, ostatní mají šestistupňovou a samočinná se dodává jen pro 1.5 dCi/110 k 4x2. Rozdíl v ceně je 30 000 Kč.

Dnes se prodává Dacia ve 44 zemích světa, přičemž největší zájem je právě o Duster, a není divu. Jak se říká za málo peněz, hodně muziky, platí v tomto případě dvojnásob. Díky bohatší výbavě vychází nová Dacia Duster nyní výhodněji.

Více na:
https://www.dacia.cz/content/dam/Dacia/CZ/pdf/pricelists/new-duster-price.pdf


Základní
technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1197 cm³
Výkon: 92 kW (110 k) při 5300/min
Točivý moment: 205 Nm při 2300/min
Rychlost: 179 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 7,1/6/6,4 l/100 km
Rozměry: 4341 x 1804 x 1682 mm
Rozvor kol: 2676 mm
Světlá výška: 210 mm
Přední nájezdový úhel 30°
Zadní nájezdový úhel 33°
Přechodový úhel 21°.
Zav.prostor: 411/1441 l
Cena: 422 900 Kč


J.Lasík 14.3.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar