Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Duster 1.2 TCe 4x2 - ani dvoukolka nezklame

Dacia nabízí v současné době pět základních modelů – Logan, Sandero, Lodgy, Duster a Dokker, a k tomu ještě atraktivní edice jako Stepway. Zájem o tyto modely stále roste, ale největší zájem je bezpochyby o Duster. Nejen u nás, ale v celé Evropě.

Dacia Duster se může pochlubit hned několika nej: první SUV rumunského výrobce, první Dacia s pohonem 4x4 a první Dacia vybavená ESP. Na pohled ani verze s pohonem všech kol, nebo jen předních, nerozeznáme, a tudíž je design stejný. Duster stále zaujme svým designem, dosti neokoukaným, atraktivní přídí a plastovým oplastováním na bocích. U nové generace byla přepracována maska chladiče s dvěma chromovanými pruhy nebo nové světlomety s dvojí optikou pro denní svícení. Nové jsou i střešní nosiče s děrovanými podpěrami. Pětidveřová karosérie dlouhá 4,3 metru zaujme rovněž šířkou 1,8 metru bez zrcátek.

Při modernizaci před prošel interiér drobnými změnami. Jedna skupina zákazníků je spokojena s takovým jaký je, druhá má různé výtky a považuje jej až za příliš „laciný“. Jenže účel světí prostředky. Tady prostě platí – čím jednodušší interiér, tím levnější auto.

Nám vadilo spíš jen několik drobností. Tak třeba jsme marně hledali klakson na volantu, ale je na konci páčky levé směrovky. Na to si u Dacií stále nemůžeme zvyknout. Naopak elektrické ovládání oken se přestěhovalo ze středové konzole na dveře.
Zpracování interiéru je dobré, přední sedadla jsou pohodlná a na zadní lavici, sklopnou v jednom kuse, se v pohodě usadí tři osoby a místa mají všude dost. Překlopením lavice se objem zavazadlového prostoru u verze 4x2 zvětší ze 475 na 1636 litrů, délka pak z 992 na 1760 mm, když šířka mezi podběhy je 1002 mm.

Pro verzi s pohonem přední nápravy, kterou jsme zkoušeli, může zákazník vybírat mezi zážehovými čtyřválci 1.6/105 k nebo 1.2 TCe/125 k nebo zvolit turbodiesel 1.5 dCi/90 k. Vyzkoušeli jsme zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe, mj. první přeplňovaný motor Renault s přímým vstřikováním. Dosahuje výkonu 125 k při 5200 otáčkách za minutu, což je na úrovni verze 1.6. Ve dvou tisících vrcholí točivý moment 205 Nm a vydrží až do čtyř tisíc. Ovšem devadesát procent můžeme využívat už v 1500 otáčkách. Ve spojení s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou si dobře rozumí a potěší i slušnou dynamikou. Výkon 125 k je pro „dvoukolku“ dostačující a také spotřeba přijatelná. Potěšilo nás zrychlení z padesátky na čtyřku (1500/min), i z devadesátky na pětku (2000/min), a také odhlučnění nového turbodieselu. Mimochodem, v současné době jde o nejvýkonnější Duster.
V průměru jsme jezdili maximálně do sedmi litrů, po běžných silnicích se pohybovala kolem šesti litrů benzinu.

Duster si rozhodně nedělá sportovní ambice, naopak jej můžeme považovat za dříče, jenž dostal do vínku jednu obrovskou přednost – terénní schopnosti. O těch už leccos napovídá robustní karosérie, vytažené blatníky, ochranné plechy, krátké převisy a dobrá průchodnost díky světlé výšce 210 mm (nejnižší místo) a 300 mm pod prahem. Tuto hodnotu mají obě verze Dusteru a může ji závidět i kdejaký offroad

Kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu je náprava s proměnnou tuhostí (víceprvková je u 4x4). Odpružena jsou vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Výtku nemáme ani k brzdám, byť jsou vzadu „jen“ bubnové.

Při jízdě po silnici se s Dusterem cítíte jistě a to i v zatáčkách, kde kola drží dobře stopu, přestože se karosérie naklání. Ke stabilitě přispívá rovněž rozchod kol 1560/1568 mm. Možná byla jízda na náš vkus někdy až příliš houpavá díky měkčímu nastavení. My bychom upřednostnili spíš tvrdší.

Dacia Duster se dodává ve čtyřech výbavách, přičemž základní Access jen s motorem 1.6 a pohonem 4x2 za 249 900 Kč. Testovaná verze 1.2 TCe 4x2 je k dispozici od třetí výbavy Arctica za 324 900 Kč. Právě tato výbava patří mezi zákazníky mezi nejvyhledávanější. Není divu, když získáte např. ABS, ERSP + AR, šest airbagů, Isofix na bočních zadních sedadlech, elektrické ovládání předních oken, posilovač řízení, denní svícení, manuální klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče (to vše je i ve výbavě Cool), palubní počítač, mlhovky, elektricky nastavitelná zrcátka. Výbava Exception má ještě tempomat s omezovačem, zadní parkovací asistent, elektricky ovládaní okna vzadu. Dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, čelním vstupem USB atd.

Dacia Duster ať s pohonem předních nebo všech kol je velice vydařeným automobilem, který u zákazníků boduje hlavně cenou, designem a u verze 4x2 terénními schopnostmi. Pokud nejezdíte přes zimu po zasněžených neudržovaných silnicích, tak vám „dvoukolka“ bohatě stačí. Jak jsme se přesvědčili, zvládne víc, než si možná myslíte.



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1199 cm³
Výkon: 92 kW (125 k) při 5200/min
Točivý moment: 205 Nm při 2000/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,5/5,6/6,3 l/100 km
Rozměry: 4315 x 1822 x 1634 mm
Rozvor: 2674 mm
Zav.prostor: 475/1636 l
Cena: 324 900 Kč (1.2 TCe Arctica)

J.Lasík 25.11.2014



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar