Dacia Bigster TCe 130 4x4 - největší a nejluxusnější- -
Po modelech Logan, Sandero, Duster, Jogger a Spring přišla Dacia na trh s nejnovějším modelem Bigster, který by měl oslovit hodně zákazníků. I vzhledem k tomu, že se kombi Logan LCV ani Lodgy delší dobu už nevyrábí. Jednou z předností je velký zavazadlový prostor.
Koncept Dacie Bigster byl představen už v roce 2021, jeho cílem bylo nastavit nový designerský směr a ukázat, kam budou příští modely směřovat. Dacia se vždy snaží zákazníkům nabídnout přesně takový vůz, jaký si žádají. Prodejní výsledky například Sandera nebo Dusteru jsou jasnou odpovědí.
Nový Bigster se nebojí škrábanců a drobných nárazů, neboť karoserie je po na podbězích kol, bočních lištách a některých částech nárazníku opatřena robustními a odolnými ochrannými prvky. Jsou vyrobeny z recyklovaného nelakovaného materiálu, jsou dokonale odolné vůči drobným poškozením, která jsou běžná při vyjížďkách mimo asfalt. Totéž platí pro přední a zadní spodní kryty nárazníku v barvě karoserie.
Bigster přichází s několika novinkami, které se objevují v modelech Dacia poprvé. Například nový zážehový čtyřválec objemu 1,8 litru, odvozený ze známé 1.6. Objevuje se ve verzi Hybrid 155, tedy ve spojení s elektromotorem o výkonu 50 k a baterií s kapacitou 1,4 kWh. Aby se nejvíce využívala elektrická energie, tak byla zesílena i rekuperace. Výrobce slibuje spotřebu 4,7 litru benzinu na sto kilometrů.
Dále je v nabídce zážehový přeplňovaný tříválec 1.2 ve verzi mild hybrid 140, který dostal nové turbodmychadlo včetně jiného naladění. S baterií 0.8 kWh dosahuje výkonu 140 k, stejně jako nový mild hybrid G-140 na provoz LPG. S dvěma nádržemi po padesáti litrech ujede teoreticky až 1450 kilometrů. V současné době probíhají závěrečné testy a na trhu se objeví v polovině roku.
A konečně je tady verze s pohonem všech kol s mild hybridní technologií azážehovou přeplňovanou „jedna-dvojkou“ a šestistupňovou manuální převodovkou. A právě tento model jsme si vyzkoušeli jako první. Není vyloučené, že se v budoucnu objeví také samočinná převodovka.
Jde o osvědčenou kombinaci z mnoha jiných modelů jak Dacia, tak i Renault. Výkon 130 k při 4500 otáčkách za minutu je pro běžné cestov ání dostačující. Ve spojení s mechanickou šestistupňovou převodovkou dosahuje točivý moment hodnoty 230 Nm ve 2250 otáčkách.
Otočným ovladačem na středovém panelu si můžete systémem Terrain Control navolit jeden z pěti režimů podle povrchu cesty. Mezinápravová spojka rozděluje točivý moment podle potřeby, V případě hůře sjízdného terénu lze také všechna čtyři kola uzamknout a zlepšit tak průchodnost. Při jízdě oceníte rovněž světlou výšku 220 milimetrů. Stejný systém používá pochopitelně také Dacia Duster.
Přehled:
AUTO : převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti.
SNOW : optimalizuje přilnavost na kluzké vozovce díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.
MUD/SAND : pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou např. blátivé nebo písčité cesty.
OFF-ROAD : nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Automaticky a optimálně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.
ECO : optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby omezil spotřebu paliva a zároveň se přizpůsobil podmínkám přilnavosti vozovky.
Systém asistence pro sjezd prudkých svahů je u modelu Bigster Extreme součástí standardní výbavy. Tento systém je užitečný zejména při jízdě v terénu nebo z kopce při nízké rychlosti. Působí zejména na brzdy, aby se zabránilo neovladatelnému rozjetí vozidla, čímž je zajištěna přiměřená rychlost jízdy (v závislosti na pokynech řidiče) od 0 do 30 km/h. Systém funguje při všech převodových stupních včetně zpátečky. Řidič se již nemusí starat o plynový a brzdový pedál, ale pouze o volant.
Vzadu využívá víceprvkovou nápravu z Dusteru, podvozek je spíš měkký a komfortní, a dobře tlumí nerovnosti našich silnic.
Moderní interiér je ve stylu Dusteru s dvěma velkými displeji, jeden „přístrojový“ druhý slouží jako infotainment a pod ním jsou klaická fyzická tlačítka pro nejdůležitější funkce. A tak není třeba složitě hledat například nastavení teploty.
Stejně jako u vozů Renaultů si tlačítkem vlevo pod volantem přepnete nastavitelnou volbu My Safety Perso, a díky tomu si můžete „vyrušit“ nesmyslné pípání při sebemenším překročení povolené rychlosti, třeba už o 2 km/h a také systém hlídání jízdních pruhů. Ten hodně necitlivě zasahuje do řízení a může vám připravit nejedno překvapení. Po každém vypnutí motoru musíte systém aktivovat stisknutím tlačítka.
Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40-20-40, přičemž prostřední můžeme využít jako loketní opěrku s nápojovými držáky.
K novinkám patří mj, panoramatická střecha s délkou 1,2 m (otvíratelná část 0,57 m), akustické čelní sklo pro vyšší výbavy, LED přední mlhovky i LED zadní světla, elektricky ovládané zadní víko, dělená zadní lavice 40/20/40, hybridní verze s adaptivním tempomatem (zastaví do 30 s), 10“ digitální displej, dvoubarevná karosérie atd.
Ceny Dacie Bigster začínají na 549 900 Kč (mild hybrid 140), provedení 4x4 ve základní výbavě Essential přijde na 607 900 Kč a testovaná verze v nejvyšší výbavě Extreme na 691 000 Kč.
Přehled výbav
https://cdn.group.renault.com/dac/cz/pdf/pricelists/bigster-price.pdf.asset.pdf/4f32fcda9b.pdf
Podrobný popis najdete na:
https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Dacia-Bigster-(I)-robustni-a-outdoorovy-pro-C-SUV/
https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Dacia-Bigster-(II)-robustni-a-outdoorovy-pro-C-SUV-(dokonceni)/
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec
Objem: 1199 cm3
Výkon: 96 kW (130 k) při 4500/min
Točivý moment: 230 NM při 2250/min
Baterie kapacita: 0.839 kWh
Převodovka: manuální šestistupňová
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s
Kombin.spotřeba.: 6,1 l/100 km
Nádrž:55 l
Zavazadlový prostor: 550/1853 l
Rozměry: 4570 x 1813 x 1706 mm
Rozvor kol: 2704 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 24/29
Cena: 691 900 Kč (Extreme)
JL 15.8.2025
Nový Bigster se nebojí škrábanců a drobných nárazů, neboť karoserie je po na podbězích kol, bočních lištách a některých částech nárazníku opatřena robustními a odolnými ochrannými prvky. Jsou vyrobeny z recyklovaného nelakovaného materiálu, jsou dokonale odolné vůči drobným poškozením, která jsou běžná při vyjížďkách mimo asfalt. Totéž platí pro přední a zadní spodní kryty nárazníku v barvě karoserie.
Bigster přichází s několika novinkami, které se objevují v modelech Dacia poprvé. Například nový zážehový čtyřválec objemu 1,8 litru, odvozený ze známé 1.6. Objevuje se ve verzi Hybrid 155, tedy ve spojení s elektromotorem o výkonu 50 k a baterií s kapacitou 1,4 kWh. Aby se nejvíce využívala elektrická energie, tak byla zesílena i rekuperace. Výrobce slibuje spotřebu 4,7 litru benzinu na sto kilometrů.
Dále je v nabídce zážehový přeplňovaný tříválec 1.2 ve verzi mild hybrid 140, který dostal nové turbodmychadlo včetně jiného naladění. S baterií 0.8 kWh dosahuje výkonu 140 k, stejně jako nový mild hybrid G-140 na provoz LPG. S dvěma nádržemi po padesáti litrech ujede teoreticky až 1450 kilometrů. V současné době probíhají závěrečné testy a na trhu se objeví v polovině roku.
A konečně je tady verze s pohonem všech kol s mild hybridní technologií azážehovou přeplňovanou „jedna-dvojkou“ a šestistupňovou manuální převodovkou. A právě tento model jsme si vyzkoušeli jako první. Není vyloučené, že se v budoucnu objeví také samočinná převodovka.
Jde o osvědčenou kombinaci z mnoha jiných modelů jak Dacia, tak i Renault. Výkon 130 k při 4500 otáčkách za minutu je pro běžné cestov ání dostačující. Ve spojení s mechanickou šestistupňovou převodovkou dosahuje točivý moment hodnoty 230 Nm ve 2250 otáčkách.
Otočným ovladačem na středovém panelu si můžete systémem Terrain Control navolit jeden z pěti režimů podle povrchu cesty. Mezinápravová spojka rozděluje točivý moment podle potřeby, V případě hůře sjízdného terénu lze také všechna čtyři kola uzamknout a zlepšit tak průchodnost. Při jízdě oceníte rovněž světlou výšku 220 milimetrů. Stejný systém používá pochopitelně také Dacia Duster.
Přehled:
AUTO : převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti.
SNOW : optimalizuje přilnavost na kluzké vozovce díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.
MUD/SAND : pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou např. blátivé nebo písčité cesty.
OFF-ROAD : nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Automaticky a optimálně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.
ECO : optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby omezil spotřebu paliva a zároveň se přizpůsobil podmínkám přilnavosti vozovky.
Systém asistence pro sjezd prudkých svahů je u modelu Bigster Extreme součástí standardní výbavy. Tento systém je užitečný zejména při jízdě v terénu nebo z kopce při nízké rychlosti. Působí zejména na brzdy, aby se zabránilo neovladatelnému rozjetí vozidla, čímž je zajištěna přiměřená rychlost jízdy (v závislosti na pokynech řidiče) od 0 do 30 km/h. Systém funguje při všech převodových stupních včetně zpátečky. Řidič se již nemusí starat o plynový a brzdový pedál, ale pouze o volant.
Vzadu využívá víceprvkovou nápravu z Dusteru, podvozek je spíš měkký a komfortní, a dobře tlumí nerovnosti našich silnic.
Moderní interiér je ve stylu Dusteru s dvěma velkými displeji, jeden „přístrojový“ druhý slouží jako infotainment a pod ním jsou klaická fyzická tlačítka pro nejdůležitější funkce. A tak není třeba složitě hledat například nastavení teploty.
Stejně jako u vozů Renaultů si tlačítkem vlevo pod volantem přepnete nastavitelnou volbu My Safety Perso, a díky tomu si můžete „vyrušit“ nesmyslné pípání při sebemenším překročení povolené rychlosti, třeba už o 2 km/h a také systém hlídání jízdních pruhů. Ten hodně necitlivě zasahuje do řízení a může vám připravit nejedno překvapení. Po každém vypnutí motoru musíte systém aktivovat stisknutím tlačítka.
Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40-20-40, přičemž prostřední můžeme využít jako loketní opěrku s nápojovými držáky.
K novinkám patří mj, panoramatická střecha s délkou 1,2 m (otvíratelná část 0,57 m), akustické čelní sklo pro vyšší výbavy, LED přední mlhovky i LED zadní světla, elektricky ovládané zadní víko, dělená zadní lavice 40/20/40, hybridní verze s adaptivním tempomatem (zastaví do 30 s), 10“ digitální displej, dvoubarevná karosérie atd.
Ceny Dacie Bigster začínají na 549 900 Kč (mild hybrid 140), provedení 4x4 ve základní výbavě Essential přijde na 607 900 Kč a testovaná verze v nejvyšší výbavě Extreme na 691 000 Kč.
Přehled výbav
https://cdn.group.renault.com/dac/cz/pdf/pricelists/bigster-price.pdf.asset.pdf/4f32fcda9b.pdf
Podrobný popis najdete na:
https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Dacia-Bigster-(I)-robustni-a-outdoorovy-pro-C-SUV/
https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Dacia-Bigster-(II)-robustni-a-outdoorovy-pro-C-SUV-(dokonceni)/
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec
Objem: 1199 cm3
Výkon: 96 kW (130 k) při 4500/min
Točivý moment: 230 NM při 2250/min
Baterie kapacita: 0.839 kWh
Převodovka: manuální šestistupňová
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s
Kombin.spotřeba.: 6,1 l/100 km
Nádrž:55 l
Zavazadlový prostor: 550/1853 l
Rozměry: 4570 x 1813 x 1706 mm
Rozvor kol: 2704 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 24/29
Cena: 691 900 Kč (Extreme)
JL 15.8.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout