Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS4 E-Tense - zkušenosti s Plug-in hybridem

Označení DS se poprvé objevilo v roce 1955 na Citroënu DS 19 a 21. Poté následovala dlouhá pausa až ro roku 2004, kdy spatřil světlo světa malý hatchback DS3 Crossback. Ale ten si ještě zachovával duch Citroënu. Následovaly DS4 a DS5, než se značka DS v roce 2014 definitivně oddělila od Citroënu, jako samostatná divize pro luxusní modely.

Následovaly DS7 Crossback a sedan DS8 až se objevila druhá generace DS4, která svým neotřelým a hodně elegantním stylem, výbavou a technologiemi míří hodně vysoko. Řekli bychom, že některé prémiové modely ještě předčí.

Na pohled vás upoutají elegantní tvary. Futuristicky působící příď opticky rozšiřují světlomety se systém DS Matrix LEDVision, kombinující matricová a směrová světla. Denní světla jsou zakomponována do dvou úzkých odvážně lomených pásů na každé straně.

DS4 sdílí modifikovanou platformu EMP2, která je ze sedmdesáti procent nová, s novým Peugeotem 308. V rozvoru 2675 mm jsou oba vozy stejné, ale DS4 přidává nějaké milimetry v rozchodu, 50 cm v délce a také světlá výška se zvětšila ze 140 na 189 mm. Tím bychom mohli DS4 zařadit ke crossoverům. Mohlo by se zdát, že díky světlosti se bude lépe nastupovat i vystupovat. Trošku nám ale vadily mohutné prahy.

Mezi zajímavé prvky karosérie patří například členité trojrozměrně řešené C-sloupky, nízké zadní sdružené svítilny nebo elektricky vysouvané kliky. Robustnost dodávají vysoké blatníky, dlouhá kapota a nezvykle úzké prosklení. Stejně jako u ostatních modelů řady DS se na každém kroku setkáváme s typickými kosočtverci. Za nás dáváme DS4 za design jedničku, nám se líbí ze všech modelů DS nejvíce.

V interiéru si hned všimnete špičkového dílenského zpracování a kvalitních materiálů. Luxus dodávají kožená sedadla (případně s masážní funkcí za 52 000 Kč) a také kožený volant s ručním vyšíváním. Bílá kůže sice s vozem elegantně ladí, ale je náročná na údržbu. Přední jsou skvěle tvarovaná ve všech směrech, vzadu je i přes velký rozvor místa už méně.

Zavazadlový prostor objemu 430 litrů (po sklopení zadních opěradel 1240 litrů) je hezky tvarován a dobře přístupným velkým otvorem.

Pomalu si zvykáme na digitální ovládání prakticky všech funkcí a ani DS4 není výjimkou. Palubní desce vévodí velký desetipalcový displej s dvěma obrazovkami. Na něm si můžeme nastavit, jaké informace chceme zobrazovat. Novým prvkem je DS Smart Touch umístěný na středovém tunelu. Po lehkém dotyku se na středovém displeji objeví šest ikon. Manipulace je trochu obtížnější a odvádí pozornost. U nejdůležitějších funkcí bychom uvítali klasiku, ale chápeme, že prémiový hatchback si žádá pokrok.


1.2 PureTech – 130 k

DS4 je zřejmě posledním modelem automobilky DS nabízený ještě se spalovacími motory, od roku 2024 by měly být už jen elektrické. Z nabídky zážehových přeplňovaných tříválců 1.2 PureTech s výkonem 130 k, nebo silnějším čtyřválcem 1.6PureTech ve variantách 180 k a 225, jsme zvolili pro první test nejslabší verzi. „Jedna-dvojka“ je dostatečně známa z modelů Peugeot nebo Citroën, a tak předem víme, co od ní můžeme čekat. Jde také o nejlevnější DS4 v nabídce. Tříválec objemu 1,2 litru dosahuje výkonu 130 k při 5500 otáčkách za minutu a točivý moment 230 Nm vrcholí přu 1760 otáčkách. Nemůžeme o něm říct, že netrpí dynamikou. Nelze jej srovnávat s výkonnějšími motory, ale kde dnes využijete 225 k. Leda tak občas na německé dálnici, pokud si nechcete udělat průvan v peněžence. Výhodou je průměrná spotřeba kolem šesti litrů.


1.5 BlueHDi - 130

Pokud preferujete diesely, potom máte k dispozici osvědčený 1.5 Blue HDI 130 a pro „ekology“ je k mání plug-in hybrid E-Tense 225 kombinující 1.6 s elektromotorem. Ještě dodejme, že všechny verze jsou spojeny s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Tento motor jsme již mnohokrát vyzkoušeli a považujeme jej za jeden z nejlepších, který je dnes na trhu. Výběr není právě dvakrát bohatý,
Největšího výkonu 130 k dosahuje při 2750 otáčkách za minutu a točivý moment 300 Nm už v 1700 otáčkách. Kombinovaný je s osmistupňovým automatem, který vozu dodává maximální pohodlí. V průměru jsme při velice svižné jízdě atakovali hranici 5,5 litru nafty na sto kilometrů.


E-TENSE

Do třetice jsme zvolili hybridní plug-in verzi kombinující zážehovou 1.6 o výkonu 180 k s elektromotorem o výkonu 110 k. Jednotka tak dosahuje systémového výkonu 225 k a točivého momentu 360 Nm. S lithium-iontovou baterií s kapacitou 12,4 kWh by měl vůz na čistě elektrický pohon ujet ve městě teoreticky asi 54 kilometrů. V praxi jsme ujeli o minimálně patnáct kilometrů méně. Pokud chcete pokračovat dále bez emisí, potom musíte k nabíjecí stanici a tady strávit sto minut.
S vybitou baterií jezdíte už jen na benzin, při průměrné spotřebě kolem sedmi litrů na sto kilometrů. Počítejte také s tím, že nádrž má objem pouze čtyřicet litrů, tedy ca o patnáct litrů méně než verze se spalovacími motory. Tak se pak rozhodněte, jestli má plug-in vůbec smysl. Po zkušenostech se všemi třemi verzemi bychom vsadili na diesel. A věříme, že se svět stejně vrátí jednou ke klasice.

K jízdním vlastnostem nemáme jedinou výhradu. I na velkých dvacetipalcových kolech je odpružení na slušné úrovni, ale na menší devatenáctkách ještě pohodlnější. Přes nerovnosti se jen přehoupne, ale na hladkém povrchu, jako by měkce plaval. Ostatně jízdní komfort byl vždy doménou Francouzů.
Nejslabší verze 1.2PuretEch se nabízí, jako jediný, ve všech osmi výbavách v ceně od 795 000 Kč (Bastille) až po více než 1 000 000 Kč s výbavou Cross Rivoli. Záleží jen na vás, co všechno chcete ve voze mít.

Ceny vznětové verze se pohybují od 845 000 Kč do 1 020 000 Kč za testovanou verzi ve výbavě Cross Rivoli.

Testovaný Plug-in hybrid začíná na 1 185 000 Kč u druhé výbavy Performance Line a končí na 1 410 000 Kč za luxusní výbavu Opera.


Podrobný popis
https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/DS-Automobiles-uvadi-na-cesky-trh-svuj-stezejni-model-DS-4/
Přehled
cen a výbavy

https://data.dsautomobiles.cz/pdf/ceniky/cenik_DS4.pdf?_gl=1*id437v*_ga*NTk5OTY1MzUxLjE2NzQxMTc1NTk.*_ga_H5DVJ9FZN4*MTY3NDExNzU1OS4xLjEuMTY3NDExODQyNS4wLjAuMA..&_ga=2.102595202.205675167.1674117560-599965351.1674117559


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 133 kW (180 k) při 6000/min
Točivý moment: 260 Nm při 1750/min
Elektromotor – výkon: 81 kW (110 k
Elektromotor – toč.moment: 320 Nm
Systémový výkon: 225 k
Systémový toč.moment: 360 Nm
Dojezd: 54 km
Převodovka: osmistupňová samočinná
Rychlost: 233 km//h
Zrychlení 0-100 km/h: 17,7 s
Kombin.spotřeba: 1,2 l/100 km
Rozměry: 4400 x 1830 x 1470 mm
Rozvor kol: 2675 mm
Zav.prostor: 390/1200 l
Cena: 1 300 000 Kč (Rivoli)



JL 19.1.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar